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dc.contributor.author김순미-
dc.creator김순미-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:35Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:35Z-
dc.date.issued1978-
dc.identifier.otherOAK-000000053454-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202123-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053454-
dc.description.abstract소비자는 시장을 통하여 경제생활을 영위한다. 소비자는 구매자로서 기업은 판매자로서 시장에 참가한다. 따라서 소비자의 경제적 이익의 실현은 시장과 밀접한 관련을 갖고 있다. 전통적인 경제이론에서는 소비자의 권리와 이익의 실현은 완전경쟁시장이 전제될 때 시장Mechanism에 의해 달성되는 것으로 본다. 시장이 경쟁적일 때에는 기업과 소비자가 대등한 위치에서 그 시장에 참가할 수 있고 소비자의 권리와 이익은 보장된다는 것이다. 그러나 현대의 시장구조는 완전경쟁시장이 아닌 독과점적 시장이 지배적인 형태로 되어 있다. 이와 같은 독과점시장에서는 거대화된 기업에 경제력이 집중되고, 시장은 기업에 의하여 일방적으로 지배되므로서 소비자가 경제적으로 약자적 위치에 놓이게 된다. 즉 독과점시장구조하에서는 소비자의 경제적인 권리와 이익이 침해되어 보장받을 수 없게 된다. 이와 같이 소비자의 권리와 이익은 시장이 경쟁적일 때 보장받을 수 있으므로 독금정책은 이러한 소비자의 권리와 이익을 확보하기 위하여 과점시장에 유효한 경쟁조건을 조성하는 것을 목적으로 한다. 따라서 본 논문은 독금정책이 소비자보호정책의 하나라는 것을 강조하고 그 이론적인 당위성을 규명하려는 데 목적을 두고 있다. 이러한 이론의 규명을 위한 전제로서, 첫째, 경제발전에 따르는 소비자문제의 제기, 배경, 특징을 논의하고 그 대책으로서의 소비자보호의 방법을 개관하였으며, 둘째 소비자문제의 경제적 측면이 시자오가 밀접히 관련된 것이므로 시장의 형태를 완전경쟁시장, 완전독점시장, 과점시장으로 구분하여 그 특징과 가격결정과정에 대한 이론을 살펴보았다. 그러나 과점시장은 현대의 지배적 시장구조이므로 이러한 과점시장에 대한 대책으로서의 산업조직정책을 종래의 이론적 체계를 중심으로 분석하여 재조정하였다. 셋째로, 독과점금지정책의 여러 측면중 소비자보호측면을 중심으로 그 이론적 중요성을 검토하였다. 그리고 넷째로는 우리나라의 독금법인 물가안정 및 공정거래법을 소비자보호를 중심으로 분석하여 그 특징과 보완점에 대하여 논하였다. 이러한 이론적 규명을 통하여 얻은 결론은 독금정책이 현대 과점시장을 보다 유효한 경쟁 상태로 이끌어 경제사회전체의 자원의 합리적 배분과 소비자의 이익을 보호해 주는 공공정책의 하나이며 이러한 정책의 실현이 더욱 효과적이기 위해서는 그 정책의 결정이나 시행과정에 소비자가 참여할 수 있는 제도적 조치가 도입되어야 한다는 것이다.;Consumer exercises his economic life through the market. Both consumer as a buyer and firm as a seller take part in the market. There with performance with the economic profit for the consumer is closely related to the market structure. Performance with the right and profit of the consumer, to the eye of the traditional economic theory, is thought to be accomplished by the price mechanism when the market is perfect competition. When the market is competitive the firm and the consumer can enter into the market with a same position and there in the right and profit of the consumer is guaranteed. But today's market structure is predominatly characterized not by the perfect competition but by the Monopoly and Oliopoly. Under Monopoly and Oligopoly, economic power is concentrated upon the gigantic firm and as the market is completely controlled by the firm so the consumer is placed on the weak party economically, i.e., the economic right and profit for the consumer, under the market structure of the Monopoly and Oligopoly, is done harm and can not be guaranteed. As mentioned, the right and profit of the consumer is guaranteed when the market is competitive, so that Anti-trust policy is aimed in promoting workable competition in the Monopoly and Oligopoly market for the purpose of confirm-ing the right and profit of the consumer. Accordingly, this theme emphasizes that anti-trust policy be one of the policy of consumer - protection and intends to affirm the theoretical probability. As a precondition for the affirmation of the theory, in Chapter Ⅱ the forms of markets are divided into Rerfect Competition, Perfect Monopoly, Monopolistic Competition and Oligopoly and explained the characters of them, important theories of the process of price determination. In view the Oligopoly is the modern predominant market structure, it is explained in Chapter III individually. This contents are the process in forming the Oligopoly and its characters of the theory f Price Determination, and as its remedy the policy for Industrial Organization is analysed and explained according to the conventional theory illustrations. Further more, in Chapter IV among Various aspects of the Anti-trust policy the part of the consumer protection is emphasized and reviewed by its importance. In Chapter V the Price-stabilization and fair trade law in our country is centered on under the fact of the consumer protection and analysed by its characters, mentioned its additional problems. Through these theoretical descriptions the conclusion shows that the Anti-trust policy should be planned in detail in pronoting the Oligopoly into the state of workable competition and is one of the public Policies to tho rational distribution of resources and the protection for thc consumer profit. And in order to perform these kinds of policy efficiently a systematic measures for the consumer to determine the policy or perform it should be entered upon.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서 론 1 A. 연구의 목적 1 B. 연구의 범위 2 C. 연구의 방법 2 Ⅱ. 경제발전과 소비자문제 4 A. 소비자문제의 전개 4 B. 현대의 소비자문제 6 Ⅲ. 산업조직과 시장형태 14 A. 시장의 형태와 그 구조 14 B. 과점시장대책으로서의 산업조직정책의 이론적 배경 27 Ⅳ. 독과점금지정책과 소비자보호 41 A. 독금정책의 대상이 되는 3측면 41 B. 경쟁질서유지와 소비자보호 48 Ⅴ. 우라나라의 독금정책과 소비자보호 56 A. 불공정거래행위와 그 규제방향 56 B. 경쟁제한행위의 금지 65 C. 독금정책과 소비자참가 68 Ⅵ. 결 론 71 참고문헌 73 영문초록 80 부 록 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3252223 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title과점시장하에 있어서 소비자 보호의 경제적 접근-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle독과점 금지정책을 중심으로-
dc.format.page86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 가정관리학과-
dc.date.awarded1979. 2-
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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