View : 568 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author엄인용-
dc.creator엄인용-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:34Z-
dc.date.issued1978-
dc.identifier.otherOAK-000000053452-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202121-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053452-
dc.description.abstract본 연구는 현행 인문계 고등학교 교과서(1968)의 교과 내용 중 52%의 비중을 차지하고 있는 가창곡의 가사를 분석하여 효율적인 가창지도와 앞으로의 교과서 편찬의 방향을 모색하고자 함에 그 목적이 있다. 본 연구는 15종의 교과서를 첫째, 가창곡의 공통된 빈도수와 저자별로 실린 가창곡의 수를 조사하고, 가창곡의 음악적, 국적분류와 가사내용 분석을 하였다. 둘째, 기악곡에 붙인 가창곡의 가사의 적절성을 조사하기 위하여 설문지를 통해 서울시내 남녀 고등학생 240명을 대상으로 실험반과 비교반으로 나누어 조사하였다. 셋째, 번역된 4개의 가창곡의 가사를 선정하여 그 장단점을 분석하였다. 이 연구의 결과를 보면 1. 교과서 저자별로 실린 가창곡수의 차이가 많다. 2. 15종의 교과서중 15권에 공통된 곡이 없고 51.3%가 각각 독립된 곡이다. 3. 가창곡의 국적은 70% 이상을 4개국이 차지하고, 24개국의 곡이 다루어져 편집에 있어 편파적이다. 4. 가창곡의 악곡은 독창곡에 중점을 두고 있으며 가창곡의 종류는 가곡, 민요, 기악, 오페라의 순서로 다루고 있다. 5. 교과서에 실린 한국곡은 162곡으로 29.5%이다. 한국곡은 36명의 작곡가의 곡이 실려있고 가창곡의 종류는 “독창곡”이 70%로 가장 많고 악곡은 “가곡”이 79.27%로 “민요” 20.73%로 실려있고 기악곡이나 오페라곡은 전혀 실려있지 않다. 내용별로 보면 “인정”, “자연”, “놀이”, “애국심”, “교육”의 순서로 나타나 있다. 6. 기악곡에 붙인 가사의 적절성에 대한 결과를 보면 가사와 멜로디의 적절성이 가장 높은 곡은 브라암스의 “헝가리춤곡”이며 가장 낮은 곡은 하이든의 “세레나데”이다. 또한 대부분의 학생들이 가창곡으로 변형시킨 기악곡을 가창곡보다는 감상곡으로 하자고 나타나 있다. 이상에서의 문제점들이 재검토되어 교과서 개편이 이루어질 때에 교과서는 바람직한 가창교재가 될 것이다.;This study is designed to analyze the words of singing tunes in music textbook of academic high school and provide informations for singing education. and textbook. writing. In this study, fifteen textbooks were analyzed aocording to the frequency distribution of singing materials throughout the textbooks, l) Analyzed according to the frequency of singing materials of each composer, 2) Frequency of materials in each textbook. 3) Frequency of nationalities of composors or musics. 4) Content of poems. Next analysis was made upon the adequacy of poems attached to the instrumental musics, First through the question aires dist-ributed to the high school students in Seoul area, The sample size was 240 for all of both sexes. Experimental and comparative groups were used. for the evaluation of adequacy of poems. The third analysis was made on the adequacy of poems selected from all the piles of singing tunes compiled. in the music textbooks, For this, only four poems Were sampled, The results were as followss: 1) There is great differences in number of tunes in each textbooks. 2) About 50 percentage of tunes were selected by only one textbook writer. There is supposed. to be a bias in textbook writers. 3) About 70 percentages of singing tunes belong to only four coun-tries in their nationalities. 4) Singing tunes were stressed only on the solos. 5) 36 composors of Korea were selected in the textbooks, 70 per-centage out of singing tunes are for solos. 6) Contents of poems were mainly on humanity, nature, Play, Patri-otism, and, eduoation. 7) Adequacy of poems was found in Brahms's Waltz, but not found in Haydn's Serenade. To conclude, textbook writers in the future should take into, account all of these facts found in the study, and provide more fluent, adequate singing materials for the academic high school students.-
dc.description.tableofcontentsI. 문제의 제기 1 A. 고등학교 가창교재의 문제점 1 B. 연구문제의 진술 6 II. 이론적 배경 7 A. 가창교육의 교육과정상의 위치 7 B. 음악교육에 있어서 가창의 입장 8 C. 가창과 시각적 이미지(Image) 10 D. 음악교과서의 기본적 요소 12 III. 연구의 절차 및 방법 16 A. 연구의 대상 교과서 16 B. 대상 교과서의 분석방법 17 C. 가사의 적절성 17 IV. 결과 및 해석 20 A. 고등학교 교과서 가창곡의 분석 20 B. 가사의 적절성 29 V. 요약 및 결론 47 참고문헌 50 [부록] 52 ABSTRACT 56-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1975424 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title고등학교 음악교과서 가창곡의 가사 분석연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page57 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1978. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE