View : 22 Download: 0

역사과 내용선정의 준거에 관한 연구

Title
역사과 내용선정의 준거에 관한 연구
Authors
오정희
Issue Date
1979
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
歷史敎育의 目的은 학생으로 하여금 깊은 歷史的 洞察力을 갖게 하고, 역사를 보다 정확하게 認識하고 理解함으로서 역사적 自我를 형성하도록 해 주는데 있다. 그러므로, 단편적인 歷史知識의 傳授나 암기를 위주로 하던 종래의 歷史敎育은 止揚되어야 하며, 학생의 歷史意識이나 歷史的 思考力의 형성 발달을 돕는 歷史敎育이 이루어져야 하는 것이다. 이러한 점에서 볼 때, 무엇보다도 시급하고 중요한 것은, 歷史學의 本質 및 敎育의 本質을 同時에 고려한 歷史敎育 內容을 選定하는 일이라고 생각한다. 本 硏究는 初·中等學敎에서의 理想的인 歷史敎育을 위한 기초연구의 하나로서, 정확하고 신중한 歷史科 敎育內容을 選定하기 위한 準據을 韓國史를 中心으로 考察한 것이다. 그리하여, 敎育內容選定 準據에 관한 세가지 接近方法인 1) 論理的 接近 (Logical approach), 2) 社會的 接近 (Sociological approach), 3) 心理的 接近 (Psychological approach)中에서, 첫번째의 論理的 接近을 中心으로, 歷史學과 歷史科敎育內容과의 관계를 究明한 것이다. 이러한 論理的 接近은 歷史敎科書의 편찬이나 그 밖의 歷史敎育內容 選定에 직접的인 도움을 줄 수 있는 것으로서, 敎育課程 一般理論에서 敎科敎育으로 獨立하게 해주는 독창성을 지니는 것이다. 本 硏究의 內容을 槪述하면 다음과 같다. 제l장, 序論에서는 연구의 目的과 方法을 제시하였으며, 제2장, 敎科內容 選定의 一般原理에서는, 先行硏究를 통해서, 敎育課程 一般理論 및 敎科敎育理論에서의 내용선정에 관한 諸準據들을 개관·정리한 후에, 歷史科 敎育內容 선정의 一般模型을 作成하였다. 제3장, 歷史知識과 歷史事實에서는, 歷史知識의 本性을 考察한 후에, 敎科內容으로서의 특성을 究明하였으며, 아울러 歷史知識의 기본이라고 할 수 있는 歷史的 事實 (Historical Facts) 과 단순한 과거사건 (Past Events) 의 差異 및 史實의 특성을 究明함으로써 敎科內容選定에의 시사를 하였다. 제4장, 歷史敍述과 敎科內容에서는, 歷史敍述의 대상 및 방법의 차이를 나타내주는 事件史와 舊造史 문제 및 一般史와 特殊史 문제를 考察함으로서 敎科內容選定에의 시사를 하였으며, 끝으로, 제5장, 結論에서는 本稿의 내용을 요약하고 보다 나은 歷史科 내용선정을 위한 提言을 하였다. 以上의 考察을 통하여 얻어진, 歷史科 敎育內容選定에 고려해야 할 準據들을 요약하면 다음과 같다. 1. 敎育內容 選定時에는, 敎育課程에 영향을 주는 論理的, 社會的, 心理的 要素을 모두 고려하여야 한다. 2. 歷史知識으로서의 價値가 있는 內容으로서, 史實의 특수성을 고려한 것이라야 한다. 3. 構造史中心의 내용을 선정하되, 一般史뿐만 아니라 特殊史의 敎科內容으로서의 가치도 고려하여야 한다.;The sigrificance of History teaching is let students do have profourd historical meaning, to be aware of and understand Historical Facts (History) accurately, and to discover his or herself in historical Process (History). Therofore, traditional teaching of history education, transmitting partial historical knowledge and memorizing of historical events, must be stopped: And History Teaching must be to formulato students to build up historical concepts and Historical thinking. In this perspective, most urgent and important matter is the selection of the contents of History Teaching, in consideration of purpose of education and the study of History. The study is one of the basic study for the ideal History Teaching considering to select the criteria of accurate and serious contents of History Teaching. Therefore, this study tries to prove the relationship between contents of History Teaching and the study of history. There are three approaches to the subject-matter: They are, 1) Logical 2) Sociological, 3) Psychological approaches. And this study concenturate on the first approach, logical. Logical approach is to offer the possibility of direct assistance for the content selection of the History Teaching and the editing of History textbooks, besides it contains originality (uniqueness) of History Curriculum, Which is independent from other general curriculum theorv. The contents of this study can be explained as follows; Chap. Ⅰ. Preface explained (indicated) purpose and methodology of the study. Chap. Ⅱ. General principles cf selection of contents; surveyed various criteria of selecting contents and sought the general models of selecting contents of History Teaching Chap. Ⅲ. Historical knowledge and Historical Facts; After graspping the Nature of Historical knowledge. It demonstrated special charecteristics of History curriculum. And it suggested for the selection of curriculum contents and indicated the uniqueness of Historical Facts and differenc as of simple past events and Historical Facts. Chap. Ⅳ. Historical writing and History Curriculum; Event History and Structure History, which demonstrate the differences of the method of Historical writing and subject-matter it suggested (indicated) the criteria of problems of genaral history and special (particular) history, Lastly Chap. Ⅴ. As conclusion, it summarized concepts of this paper and gave advises more complete selection of History curriculum contents. Through above mentioned consideration, the following suggestions are made to consider in the times of selecting History Teaching contents. 1. At the time of selecting curriculum contents, it must consider all logical, sociological, psychological elements, which influence educational process. 2. It must consider special characteristics of Historical Facts, which has contents of valuable Historical knowledge. 3. It must be selected contents of centering the History of structure, and it must seriously consider the values of not only general history, but also special history.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE