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리듬교육에 따른 감상 및 신경기능효험 분석

Title
리듬교육에 따른 감상 및 신경기능효험 분석
Authors
김연숙
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
무용 교육의 목표의 하나인 리듬교육은 모든 예술 분야 뿐만 아니라 일상생활과도 밀접한 관계를 가지고 있으므로 이 교육의 효험이 있나 없나는 무용 교육의 큰 과제가 아닐 수 없다. 그래서 많은 사람들이 이 연구에 착수하였으나 아직 무용 교육이 감각 및 신경 기능 발달에 어떠한 효험을 주는가를 밝힌 바 없어 이를 구명하려 하였다. 대상으로 리듬교육을 미속 받아온 무용 전공 학생 23명, 음악 전공 10명, 그리고 일반 8명, 계 41명을 4군으로 나누어 전신반응시간, 스피드, 추정시간, 리듬기억 등의 테스트를 통하여 감각 신경계의 기능을 분석 실험한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 신체 중심고와 신체반응시간과는 하등의 유의적 상관(r=0.08 ~ 0.295)을 가지고 있지 않다. 2. 전체반응시간은 무용전공학생군(Ballet=M=0.262, 한국무용= M=0.282)이 음악전공군(M=0.284)과 일반 인문계 학생군(M=0.389)보다 우수하다. 3. 속도추정시간에 있어서도 무용전공군이 다른 실험군보다 우수하나, 음악전공군과는 큰 차이가 없다. 그러나 Ballet 전공군은 빠른 시간 추정이 정확한 편이며 한무군은 느린 시간 추정이 정확한 편이다. 4. 리듬 기억 시간차에 있어서도 무용군이 제일 좋고 음악전공군, 일반인문계군의 순서가 된다. 5. 전반적 경향으로 보아, 리듬 훈련은 어떠한 방법으로 받었든 간에 경험과 교육에 따라 감각기능이 향상된다. 6. 리듬 훈련은 방법에 따라, 시간의 지속 추정에 차이를 가져온다. 즉 빠른형의 훈련은 단시간 추정이 정확하고, 느린형 훈련은 느린 시간 추정이 정확한 편이다. 7. 일반적으로 무용전공군은 빠른 것은 느리게 느린 것은 빠르게 추정하는 경향이다. 8. 이상을 종합하여 보면 대체로 무용 교육을 통한 리듬 교육이 다른 방법보다는 감각, 신경 기능에 효험이 있다고 추정된다.;Rhythm education, one of the important part of object in dance education, is a big subject on dance education, because the education has close relationship with daily life as other art parts. many of researcher had been tried to find out the effect of dance education on development of human sensation. In spite of every effort, there's no any answers about effect of the education. I took four groups of students to find out of the effect. 13 of ballet educated students, 10 of Korean classical dance educated students, 10 of music educated and 8 of none art educated students group. And those four groups were tasted on rhythm memorizing ability, spped anticipation time test and reaction time test. As a consquence of the test, followings are taken as result. 1. Center of gravit of the body has nothing to do with the body reaction time (r=0.08 - 0.295). 2. Ballet educated students (M= 0.262) and Korean classical dance educated students groups (M= 0.282) were much better in body reaction time test than other none art educated students group (M= 0.389) and music educated group (M=0.284) 3. Ballet educated group was much better in speed anticipation time test than other groups, however music educated group was almost good as ballet educated group. Ballet educated group was exellent particularly in high speed anticipation time test. And Korean classical dance educated students were excellent on low speed anticipation time test. 4. In rhythm memorizing ability test, dance educated group was best, music educated group was second and none art educated group was third. 5. In generally, rhythm education can be improved by experience and training. 6. Rhythm training result can be diversified by its different training method, that is, high speed training like ballet was helpful in speedy rhythm anticipation time and low speed training like Korean classical dance was helpful in low speed rhythm anticipation time. 7. In generally, it is easy to misestimate speed of rhythm to dance educated group. For instance, estimate speedy rhythm as slow and slow as speedy. 8. Results on above, rhythm training through dance education is more effective on development of human sensation than other methods.
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