View : 504 Download: 0

구본웅론

Title
구본웅론
Authors
박성근
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis purposes to study the art of Bon Woong, Gu, the paintist who introduced favism for the first time in Korea. In the history of modern painting in Korea, Bon Woong, Gu marks an epoch through his endeavor for the naturalization of oil painting in Korea. For the research, it would be available to study his art under four sub-titles of 'His biography,' 'His standing in painting history,' 'His view of art,' and 'Analysis of his works.' Born in 1906, Bon Woong, Gu, went to Japan in 1927 and learned the concept of western modern painting and mode of expression to 1934. The painting styles he chiefly learned and mastered in Japan were favism, cubism, surrealism and expressionistic trend. And he exhibited his works at and won Two departments exhibition and Independence exhibition, the most avanguard groups in opposition at that time. His activities showed not the same and far advanced characteristics in comparing with that of contemporary Korean artists. After his return to homeland, he made effort continuously to transplant the new painting in Korea. Refusing his participation in Chosun exhibition, he sought the spirit and principle of modern painting through his independent creative and critical activities. Concretely speaking, Bon Woong, Gu promoted the improvement in quality of painting in Korea. And his art lays its basis on the subjective aesthetic view of art. So his advanced activities and production of works contributed greatly to our painting circles in 1930's. However, after 1940's his pursuit of art didn't prove to be integral and his arbitrary painting system constituted an incomplete one. Even if we admit such fact, however, his achievements as a paintist --- the intorduction of favism in Korea and promoting the development of quality of oil painting itself through his seek of spirit and of principle in modern painting --- prevents us from overlooking his value in our revaluation of history of modern painting in Korea. At the same time, what could be the reason why his modern art - which he tried to adopt so earnestly - was frustrated and couldn't have been suceeded till today, leaves us a task to undertake in our study.;이 論文은 우리나라에 야수파 (fauvism)를 처음으로 도입하여 西洋畵 정착화에 노력을 보였고 따라서 우리나라 近代繪畵史에 특이한 위치를 차지하고 있는 畵家具本雄의 藝術을 고찰하는데 目的이 있다. 이같은 연구를 진행함에 있어 우선 그의 生涯와 繪畵史的위치 藝術觀 그리고 作品을 통한 分析的 考察등으로 나누어 고찰하였다. 1906년에 태어난 具本雄은 1927년부터 1934년에 걸쳐 日本에 유학하여 서구 「近代繪畵」의 이념과 표현기법을 배웠다. 그가 日本에서 배우고 익힌 繪畵양식은 야수파 (faurism) 입체파 (Cubism) 초현실주의 (Surrealism) 표현파적인경향 등이었다. 한편 그는 당시 日本화단에 가장 전위적인 재야단체였던 〈二科展〉이나 〈獨立展〉에 作品을 出品하여 입선하는 등 당시 그곳에서 활약하던 우리나라 作家들과는 훨씬 다른 진취적인 활동을 보였을 뿐만 아니라 귀국한 후에도 이 새로운 繪畵를 정착시키기에 노력하였다. 즉 그는 당시 사실주의적인 아카데미즘이 주류를 이루고 있던 〈鮮民〉에의 참가를 거부하면서 독자적인 제작활동과 미술비평활동을 통하여 근대회화의 이념과 논리를 추구하였다. 구체적으로 말해서 具本雄은 主觀主義美學의 藝術觀에 의거하여 작품자체의 美的 가치를 추구하여 우리화단에서의 西洋畵의 質的인 발전을 도모하였던 것이다. 그러나 具本雄은 30년대의 우리 畵壇에서 이와 같이 진취적인 활동과 작품제작을 보여주었음에도 불구하고 40년 이후부터는 일관된 예술추구를 보이지 않음으로써 자신의 독자적인 조형체계를 완성시키지 못했다. 그러나 여기서 일단은 이와 같은 사실을 인정한다 하더라도 具本雄이 30年代 우리나라에 처음으로 야수파를 도입하고 이를 통해 近代繪畵의 이념과 논리를 추구하므로서 어느정도 西洋畵 자체의 質的인 발전을 도모했던 作家로서의 업적은 오늘날 우리 「近代繪畵史」를 再評價함에 있어 과소평가 할 수 만은 없는 문제라 하겠으며 그가 애써 받아드리려했던 모던아트가 오늘에 이어지지 못하고 좌절된 사실의 원인이 무엇인가 하는 문제는 앞으로 연구되어져야 할 또 하나의 과제이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE