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요한 제바스티안 바하의 건반악기를 위한 파르티타소고

Title
요한 제바스티안 바하의 건반악기를 위한 파르티타소고
Authors
이강순
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
바하는 그 당시 유럽 각 나라의 양식들을 잘 혼합시킨 음악가로서 바로크 음악양식 완성에 전념을 기울여 대위법 예술의 정점을 이룩하게 되었고 오페라를 제외한 당시 독일음악의 모든 영역에서 바로크 음악의 총 결산이라고 말할 수 있는 수 많은 걸작품을 만들어 냈던 것이다. 특히 바로크시대 고전조곡은 바하에 이르러 그 발전의 극치를 이루었으며, 바하는 고전조곡의 일반적인 특성과 형식을 그대로 사용했으나 프랑스, 독일, 이태리등 당시 유럽의 모든 양식을 자기의 개성 속에서 완전히 융합시켜서 음악사상 가장 뛰어난 조곡들을 남겼던 것이다. 바하는 7개의 파르티타 외에도 15개의 조곡, 즉 6개의 프랑스조곡, 6개의 영국조곡, 그리고 프랑스 조곡의 스켓취로 보이는 작은 규모의 조곡 3개를 썼다. 그중 6개의 파르티타는 영국조곡과 프랑스조곡에 비해 여러나라의 다양한 양식으로 쓰여진 뛰어난 작품으로 아름다움의 극치를 이루고 있어 각 파르티타의 세밀한 연구는 그의 음악을 깊이 이해하는데 더할 수 없는 도움이 되리라고 생각된다. 이 여섯 개 파르티타의 보다 나은 이해를 위해서 처음 서론에서는 그의 일생을 바이마르시대, 쾨텐시대, 라이프찌히 시대, 이렇게 세 시대로 나누어 음악사상 바하의 위치와 각 도시에서의 직무와 연관된 중요한 건반음악곡 들을 살펴 보았다. 본론에서는 파르티타가 왜 조곡과 같은 의미를 갖는 지를 설명한후 조곡의 역사적인 고찰을 하게 된다. 이러한 역사적 고찰은 13세기 무곡의 발생부터 시작되는데 16세기 접어들게 되면 둘, 셋의 곡들로 짝을 지어 춤과는 분리된 음악자체로 발전한 초기 모음곡의 형태를 이루게 된다. 17세기에는 모음곡의 발전이 불란서와 독일에서 각기 다른 경향을 보이는데 불라서에서는 기본악장을 두기보다는 여러 무곡들을 특별한 배열 순서 없이 같은 조성으로 모아 놓은 자유로운 구성법을 쓰고 선율을 장식적 두블로 장식하는등 양식화되고 세련된 모음곡으로 발전해 나갔다. 반면 독일에서는 J. J. Froberger 에 의해 17세기 중엽 Allemande-Courante-sarabande-Gigue 네 개의 무곡이 기본악장을 이루는 고전조곡이 창시된다. 여기에 optional 무곡과 서곡이 첨가되어 조곡의 완성을 이루게 되며 바하에 이르러서 고전조곡의 발전은 그 정점에 달했다. 그후 20세기가지의 조곡의 발달도 함께 짤막히 다루어 보았다. 그 다음 장에서는 고전조곡의 일반적 특성과 바하조곡 특성을 살펴 보았는데 즉 바로크시대 고전조곡의 리듬, 박자, 속도, 감정면의 특성과 악곡 형식을 다루었으며 이러한 일반적 고전조곡과 비교하여 바하 조곡의 특성도 함께 연구해 보았다. 이러한 연구를 거쳐 마지막으로 바하의 7개 파르티타 모두를 분석하는데, 고전조곡의 일반적 특성이 파르티타에서도 그대로 쓰였으므로 분석은 화성면에 중점을 두었다. 그 외에 여러 다양한 양식으로 된 각 서곡을 세밀히 분석하고 앞자에서 설명되지 않은 특별한 optional 무곡은 좀더 상세히 다루었다. 이와 같이 여러 측면으로 파르티타를 연구해 봄으로써 바하의 풍부한 창조력과 구상력, 그리고 형식의 완전한 기술적 숙련을 볼 수 있었다. 또한 바하가 조곡의 일반성격인 춤곡의 모음이라는 점을 견지하면서도 높은 예술로 그의 음악을 이끌어 올린 위대한 면모를 파악해 볼 수 있었다.;Brief Reserch From J. S. Bach's Partita Bach was a musician who mingled the conttemporary forms of European countries and devoted himself to complete the music forms of the Baroque period. He established the zenith of contrapuntral art, composing numerous masterpieces which can be appraised to have culminated. the Baroque music in all fields of German music except opera. Especially, the classical suite of the Baroque period was at the height of its development by Bach's time. Though Bach employed the general characteristics, and the forms of classical suite without any change, he left the most conspicuous suites through the history of music, in which he perfectly harmonized all of the contemporary forms prevalent in Europe; France, Germany, Italy, etc. with his individuality. Besides the seven partitas, Bach wrote fifteen other suites; the six French, the six English, and three smaller suites, that may have been sketches for the French. Among them, six partitas written in various kinds of forms from many countries are of ideal beauty, compared with English and French suites. The minute study of each partita will be of great help to understand his music. For the better understanding of these six partitas, first, in the chapter one, I observed Bach's position in the history of music and then surveyed. his achievement at each period and related his important keyboard music, by dint of dividing his life into three periods; Weimar periods, Cothen period, and Leipzig period. In the chapter two, I explained the reason why partita had the same meaning with suite, and made a historical study of suite. This historical study. begins from the appearance of optional dance in the 13th centuiy. From the l6th century, it made a pair of two or three pieces to form the early suite, which developed as the music itself, separated from dance. In the 17th century, the development of suite showed different trend respectively in France and tn Germany. In France, they employed rather the free method of composition which collected various optional dances in the same key without regular arrangement order than put the standard movement. They also made it highly stylized and refined, as could be seen in melodic lines decorated. While in Germany, in the middle of 17th century, J.J. Froberger invented the classical suite possessing the standard movement which consisted of four optional dances; Allemande-Courante-Sarabande-Gigue. Afterwards, the affix of optional dance and introductory piece to it led the perfection of suite. By Baoh's days, it reached at its apex. The brief survey of the development of suite in the 20th century is also dealt in this chapter, In the chapter three, the general characteristics and Bach's peouliarity of classical suite are related, that is, the rhythm, the beat, the tempo the emotional distrinction, and the structure of dance movement in the Baroque period. I studied the characteristics of Bach's suite by comparing them with the general classical suites. In the chapter four, I finally analized Bach's seven partitas and laid emphasis on the harmony, for the general trait of the classical suite was applied in the same way to partita. Besides that, I analized each. introductory piece in yarious aspects minutely and related in detail the special optional dance which was not explained in the former chapter. Through this research on partits in many aspects, Bech's abundant originality, his ability of plot, and his perfect teohnical expertness in form can be seen. Moreover, Bach's great features can be noticed, in the fact that he held on to the idea of dance suite and that at the same time achieved his lofty musical art.
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