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유아의 상상놀이에 관한 일연구

Title
유아의 상상놀이에 관한 일연구
Authors
김지영
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
상상놀이란 사물이나 장난감을 사용하여 타인의 동작이나 활동을 모방해서 노는 것이며 상상작용에 의하여 이루어지고 여러 가지 인물이나 장면을 혼자 가작(Make-believe)하는 놀이다. 본 연구는 상상놀이가 유아들의 성장발달에 미치는 요인과 유아기의 상상놀이의 필요성을 문헌을 통해서 살펴보고, 관찰을 통하여 어떠한 형태로 유아들의 놀이에 나타나는가 조사하고, 연령과 성별에 따른 상상놀이의 종류를 규명하여, 유아들의 놀이에 대한 연구에 도움이 되고저 한다. 이 목적을 위하여 이화여대 사범대학 부속유아원 만 3세 유아 18명(남아 10명, 여아 8명)과 유치원 만 4세 유아 30명(남아 18명, 여아 12명)과 만 5세 유아 33명(남아 16명, 여아 17명) 모두 81명을 연구대상으로 정하였다. 연구방법은 관찰법을 사용하였으며 F.V.Markey가 분류한 상상놀이의 세가지 형태인 인격화, 사물의 가작화, 장면의 가작화를 기준으로 하여 예비관찰을 거쳐서 각 항목마다 특징적인 15개의 행동을 표출하였다. 표출한 놀이행동을 기준으로 하여 본 관찰에서 집단마다 3시간 동안 놀이에서 나타나는 행동의 빈도를 check했다. 관찰결과에 의하여 나타난 사항은 다음과 같다. 1. 여아들은 남아보다 가정에서 일어나는 일을 모방하는 소꿉놀이에 열중하며 남아들은 군인놀이에 열중하는 경향이 있다. 2. 만5세 유아들은 상상놀이가 뚜렷하고 활발한 반면 만3세 유아들은 상상놀이가 나타나는 빈도가 적고 그 행동이 나타나더라도 오래 끌지 못하며 다른 행동으로 금방 바꾼다. 3, 4세 보다 5세에서 놀이에 나타나는 성유형이 뚜렷한 것을 볼 수 있다. 3. 인격화와 사물의 가작화, 그리고 장면의 가작화중 유아들은 물질을 사용하는 사물의 가작화를 가장 많이 하며, 그 반면에 적게 나타나는 놀이 형태로서는 남아들은 인격화 행동이고 그와는 달리 3, 4세 여아는 장면의 가작화이며, 5세 여아는 인격화인 점이 남아와는 다르다. 4. 유아들은 고정화된 장난감보다 무형화된 장난감을 상상놀이에 많이 사용하는 특히 남아들은 적목을 끼워서 총싸움을 즐기거나 적목을 앉기 좋게 만들어서 기차나, 말, 자동차 등의 달리는 흉내를 놀이에 많이 사용한다. 본 연구의 의의는 유아기의 상상놀이가 어떠한 형태로 놀이에서 나타나는지를 분류 했다는 점이다. 그러나 이 논문에서 취급되지 않은 사회적 환경, 문화적 배경, 지능이 다른 유아들의 상상놀이 유형도 다양할 것이므로 이 연구에서 나타난 결과를 기초로 하여 이것에 대한 연구가 더 계속 되어야 할 것이다.;Imaginative play is to imitate activities that have a high imaginative content, with toys and other things such as doll play and housekeeping. Make-believe also often supplies the plot or purpose when the child practice such motor activities as climbing, swinging, or riding a bicycle. The primary object of the present thesis is to study, through books, on the facts that child's imaginative play have various influence upon all aspcets of his development, and on the necessities of imaginative play. In chapter Ⅲ, the main body of the present thesis, I examine closely, through observation, how imaginative play is appeared in the child's play. For this purpose, I chose 81 children from three to five years of age at Attached Nursery School and Kindergarten to College of Education of Ewha Womans Univeristy, since make-believe becomes more apparent after a child to talk. findings at the preschool level show that imaginative play increases during the period between three and five years. The way of my personal obervation standardizes the F. V. Markey's classification; (1) personification, (2) make-believe use of materials, and (3) participation in make-believe situations. The results of obervation is as follows: 1. Girls are eager to play housekeeping, on the other hand, boys show tendency to paly at soldiers. 2. Imaginative play is manifested in the five-year-old children ,while, it was not frequently appeared to the three-year-old children. Although they play the activity, they change it at once. 3. Among personification, make-believe use of materials, and make-believe situations, children are like to do make-believe use of materials best, such as calling a slide a train, drinking out of an empty cup. Boys are not frequently throw themselves into personification, such as talking to inanimate objects. Participations in make-believe situations, such as in a game of putting out a fire or taking a bath, and personification do not frequently appaered to the three and four-year-old girls, and to the five-year-old girls, respectively. 4. Children are like to use formless toys rather than solid one. Especially, boys are interested in gun fighting, which was made of hearted-wood.
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교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
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