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dc.contributor.author이국자-
dc.creator이국자-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:28Z-
dc.date.issued1974-
dc.identifier.otherOAK-000000053245-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202050-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053245-
dc.description.abstractThe imege of Hangka and Song's of Korea Dynasty was, in the present paper, analized by the classifying of poetrywards for the investigation of influence to the modern peotry. Through the investigation, the notion of purity of modern poetry was coincident with Hangka, and the notion of participation was coincident Song's of Korea Dynasty. The former was more spiritual sphere, the other hand the latter was more physical and material. The spirit of Hangka derived from the conciousness of ""I"" which was connected with ""opposite objection"" of classified noun was expressed absolutely with no relation to daily actual life. Its reality of ""opposite objective"" was the imaginative of ""stone"" being the noble condiment Hangka. Contrarry to Hangka, the emotion of physical and realistic state of Song's of Korea Dynasty was expressed directly by using ""I"" and ""You"" terms of pronoun. In the classification of noun, the expression of emotion was grasped by concrete ""Nim"". It was mostly concerned about realistic daily life and showed by the imaginative of ""Jewelery"" instead of ""stone"" in the Song. In the poetry-term, the adjective ""Be"" in Hangka was constituted as the expression of affirmative narration, but it really was negative emotion. The other hand, the adjective was expressed by the adjective ""Be Not"" instead of ""Be"" in the Song's of Korea Dynasty. It expressed by a negative narration, but it actually connoted the affirmative emotion. By the result, metaphysical and immaterial spirits of Hangka were composed of following; First, Silla people Should be, in their severe disturbing situation, consisted of a unifying spirit for their common destiny goal. Second, by the spirits derived from a sense of Buddhism, the people had to surmount their austerity, agony and pains facing the realitical lives, and so the spirit was inclined toward a unrealitism or super humanitism like the Mi-Ta-Chal. The superior spirits of austerity and endurance which were derived from the ascetric exercise was the main factor for the protection of nation and led to the unified nation. In this situation, Hangka was consisted of the unrealitical spirits. In Song's of Korea Dynasty, materialistic and realistic senses were following. First, The senses were caused by the expression of democratic self-consciousness. Second, on account of the corrupted Buddhism in upper class, the lower class was tending to a realistic Confucianism. In case of recognizing the two poetry, a notion of mental and physical a phere and also mythical character should be arranged. The investigation of traditional circumstance could be more resonable to understanding the two kinds of modern poetry;鄕歌와 麗謠의 詩歌語를 品詞別로 分類, 그 이미지 分析을 通해 古代詩의 理解는 물론 現代詩의 傳統的 흐름의 一環이 드러난다. 現代詩의 純粹性과 參與性이 古代로 거슬러 올라가 鄕歌의 보다 精神的이고 觀念的인데 前者가 거하고, 麗謠의 보다 肉體的이고 物質的인제 後者가 거하는, 두 方向의 흐름이 淵源한다. 鄕歌의 精神性은 먼저 代名詞의 分類에서 두드러지게 나타난 「나」의 意識이 名詞에서 그 짝과 空間性에 의해 연결되며 衣食住에 전혀 무관한 精神의 昇華는 「石」의 이미지를 通해 나타난다. 麗謠의 體感 역시 代名詞에서 「나」와 「너」로 직결되어 나타나며 名詞의 分類에서 구체적인 「님」으로 時間性에 의해 파악된다. 그리고 衣食住의 지대한 관심과 더불어 肉體的이 고 現實的인 것이 가장 큰 價値를 지니며 이것은 「寶石」의 이미지로 나타난다. 鄕歌의 高貴한 「石」의 이미지는 麗謠에선 「生의 비제, 敵意, 苦痛」으로 나타난다. 形容詞의 分類에서 存在를 나타내는 詩歌語 中 「있다」는 鄕歌에만 나타났고 이는 現實 긍정적이나 사실상 現實 부정적이다. 麗謠에는 「없다」만 나타났으며 現實 부정적이나 사실상 現實 긍정으로써 긍정과 부정의 二重構造로 얽혀 있다. 이들을 綜合하면 鄕歌의 唯心論的이고 形而上學的인 精神은 첫째, 三國의 치열한 亂立속에서 단결하지 않으면 살아 남을 수 없었던 新羅國民의 共同運命體的 精神에 있고 둘째, 佛敎의 來世觀이 이들의 각박한 現實에 부합되어 내핍, 인내, 苦痛의 現實은 精神의 往生을 위해 肉體를 修練할 「道場」으로써 現實 긍정이며 「道」를 通한 미타찰, 극락, 西方과 같은 非現實로의 志向을 前提한다. 道場의 수련에서 얻어지는 극도의 내핍, 인내력, 精神 우위의 觀念은 오로지 政治的인 護國에 바쳐지고 統一된 新羅王國의 찬란한 이미지로 나타난다. 麗謠의 唯物論的이고 現實爲主인 體感은 첫째, 굳건한 新羅의 터에 자리잡은 高麗國民의 民主的인 自我意識의 發露에 있고 둘째, 上流와 더분 佛敎의 타락이 平民들로 하여금 現實的인 儒敎와 부합하게 했다. 따라서 精神的인 「安養」을 잃은 現實은 더욱 절실하게 이들의 意識에 파고들어 現生의 님과 想思관계로 生의 虛無를 解消하려 한다. 이들은 강한 부정의 精神으로 現實의 상황밖에서 다시 「堯舜周的 太平聖代」「福祿壽」가 갖춰진 過去의 現實로 눈물을 通해 復歸한다. 觀念的인 鄕歌와 現實志向的인 麗謠의 두 方向을認識할 때 鄕歌의 空間性 精神性이 三國遺事의 說話와 더불어 神話的 性格을 띠우게 되며 鄕歌나 麗謠의 올바른 理解의 기준이 마련됨과 同時에 現代詩의 두 方向도 傳統的인 흐름위에서 理解된다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 시대배경 6 A. 신라개관 6 B. 고려개관 9 III. 시가어의 품사적 이미지 13 A.「나」의 공간성과 시간성 16 B.「석」과 차하물야의 의식 31 C. 긍정과 부정의 이중구조 40 D. 향가의 신화적 성격 54 IV. 결론 77 참고문헌 81 ABSTRACT 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3108076 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title고대 시가어의 이미지 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page83 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 국어국문학과-
dc.date.awarded1974. 8-
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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