View : 51 Download: 0

역사학습에서의 만화자료 활용

Title
역사학습에서의 만화자료 활용
Authors
이자영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 학교 현장에서의 역사교육이 진도와 입시의 이유로 암기 위주로 이루어짐에 따라 발생하는 학생들의 흥미와 관심, 동기유발 및 사고력 증진에 관한 문제를 만화를 수업자료로 활용함으로써 극복할 수 있음을 보이고, 실제 실험수업을 통해 검증하고자 하였다. 이를 위해 먼저 II장에서는 만화의 개념 및 교육적 가치와 활용, 나아가 역사교육에 있어서의 만화의 활용에 대해 선행연구를 바탕으로 먼저 이론적으로 살펴보았다. 이론적 배경을 바탕으로 실제 검증을 위해 III장에서는 중학교와 고등학교 2학년 학생들을 대상으로 만화를 활용한 역사수업을 전개한 후 설문조사를 실시하였다. 수업과 관련해서는 역사수업에 효율적으로 활용 가능한 한 칸 만화를 중심으로 하였고, 학생들이 직접 만화를 그리는 만화 그리기 활동을 포함시켰다. 이것은 학생들의 만화 그리기 활동이 수업내용에 대한 이해도를 심화시키고 표현능력의 향상 및 내용 정리에 유용하다는 선행연구를 토대로 하였다. 이후 IV장에서는 설문지와 학생들의 만화 그리기 활동 결과물을 토대로 그 결과를 분석하고 역사수업에서의 만화자료 활용의 문제점 및 개선방안을 살펴보았다. 이러한 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 먼저, 만화는 학생들의 수업내용 이해에 도움을 주었다. 수업내용을 단순한 언어적 표현만으로 이해하는 것이 아니라 만화를 통해 그 전개과정과 핵심내용을 눈으로 확인하게 함으로써 학생들이 쉽게 받아들일 수 있었다. 둘째, 만화는 학생들의 수업에 대한 관심과 흥미를 유발하였다. 학생들이 쉽게 접할 수 있고 좋아하는 만화형식의 자료를 이용함으로써 일차적으로 수업에 관심을 가질 수 있도록 유도할 수 있었다. 셋째, 만화 그리기 활동은 학생들의 수업 내용 정리에 도움을 주었다. 수업내용과 만화에 대한 교사의 설명만으로 보고 끝나는 것이 아니라 학생들이 직접 만화를 그려봄으로써 그날의 수업내용을 나름대로 정리하고 핵심내용을 다시 한번 생각해볼 수 있는 기회를 제공할 수 있었다. 물론, 역사수업 시간에 그리기 활동을 한다는 것 자체가 매우 낯설긴 했지만, 학생들은 매우 적극적인 참여를 보여주었고 그 결과에 있어서도 만족스러웠다. 넷째, 만화를 통해 사고력과 표현력 증진에 일정한 영향을 줄 수 있었다. 수업에서 만화를 이용할 때 단순히 교사가 제시하고 설명하는 것으로 끝나는 것이 아니라 학생들로 하여금 만화가의 의도가 무엇이었는지를 수업 내용과 관련시켜 생각해 볼 수 있도록 함으로써 사고하고 표현할 수 있는 기회를 제공한다. 나아가 그리기 활동에 어려움을 갖는 학생의 경우에도 기존의 만화를 제시하여 그 만화가의 의도가 무엇이었는지를 글로 표현할 수 있도록 함으로써 동일한 결과를 얻을 수 있었다. 나아가 역사학습에서 만화자료를 더욱 활발히 활용하기 위해서는 역사수업에 있어서 만화도 훌륭한 수업자료가 될 수 있다는 긍정적인 인식과 함께, 이용 가능한 적절한 만화자료를 찾고 정리하는 노력이 필요하다. 또한, 만화를 활용할 경우 만화 제시 방법, 수업시간의 배분, 만화의 분량, 각각의 만화에 대한 적절한 설명 등에 대한 꾸준한 연구와 계획이 필요하다.;This thesis research how to overcome students loss of motivation and thinking abilities from the pressure of examinations or curriculum set-up by using cartoons as study materials in class. This thesis is tested through an experimental study. In chapter two, previous researches on the use of cartoons in classes are studied in order to examine the concept, value and applications of cartoons in education, especially of history. Then, the theories developed from chapter two are tested by being practised with middle school students and high school students both in second grade, as accounted for in following chapter three. After conducting those classes, those students complete a questionnaire. The cartoons that we used in classes are one-strip cartoons which can be effectively used in history classes. And Included an activity that students actually draw the one-strip cartoons with the content of the lesson. The reason for containing this activity in the research is that there was a previous investigation already which let the students actively draw the cartoons. And it proves that to use this activity was very helpful to advance their understanding and capability to express their ideas. Lastly, chapter four analyzes the results of the activities and questionnaires. Besides it examines both problems and solutions by using cartoons in history lessons. As a result, this study obtains the following conclusions. First of all, the use of cartoons make the content of lessons more comprehensible. To use visual substances rather than just written language make the overall flow of history and the core content of the lesson more receptive for the students. Secondly, using cartoons in classes elicited students interest. By using factors they are often exposed to and interested in, it is easy to lead them to become absorbed in the lesson itself. Thirdly, the activity that students draw cartoons allows them to summarize what they learned in the lesson. It offers an opportunities for students to sum up the content into cartoon themselves, rather than passively listening to the explanation of the teacher. Although the activity is new to most of the students, all of them show active participation. Lastly, using cartoons seem to be effective in improving students thinking and expressive abilities. Analyzing the cartoonist s purpose underlying the cartoons by involving students through questions and answers enable them to use their cognitive abilities more actively. Even for students who have trouble with drawing cartoons themselves, by having them analyze existing cartoons done by others, a similar result could be reached. In order to use cartoons more effectively in history classes, a positive attitude towards cartoons as well as efforts to search and organize cartoons into useful resources would be necessary. Also, a continuous research in how to present cartoons in classes, how to divide class time, how to use as much as material, and how to explain them appropriately is necessary.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE