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구성작품을 통해 본 조형감각에 대한 분석연구

Title
구성작품을 통해 본 조형감각에 대한 분석연구
Authors
장혜옥
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
모든 조형분야의 문제를 해결하기 위하여서는 기초교육으로서의 구성교육은 더욱 강조되어야 할 뿐만 아니라 특히 디자인 교육을 위해서는 무엇보다도 중요하다고 볼 수 있다. 본 연구는 이와 같은 기초 디자인의 중요성을 전시하고 중등미술교육과정에 있어서의 구성교육이 과연 얼마나 바람직한 방향으로 실행되고 있는지 알아보기 위하여 편의상 일부 대학입시 학생들의 작품을 통하여 분석 조사하여 보았다. 그러나 분석결과가 긍정적으로 나타나든 부정적으로 나타나든 그 최종적인 목적을 전공교육으로 바람직하게 발전시킬 수 있도록 기초교육으로서의 구성교육의 새로운 중요성과 방법을 강조하는 데 두었다. 디자인 관계학과 수험생들의 구성작품 총 324매를 형태감상과 색채감상, 그리고 이러한 것을 종합하여 통합할 수 있는 구성능력별로 분석한 결과, 첫째, 형태감상에 있어서는 거의 대부분의 학생에게 주어진 과제를 창의적으로 표현할 수 있는 대상물의 조형적 질서나 비례와 같은 조형성을 파악하고 표현하는 능력은 습득되어 있지 못한 것으로 분석되었다. 둘째, 색채감상은 비교적 바람직하게 습득되어 있어서 개인의 기호나 편견에 편중됨이 없이 자유스럽게 색상환의 기본색상에 대한 보편적인 인식과 또한 색채조화의 능력, 즉 명도, 채도단계와 색상의 상관관계에 대한 감각, 시각적 리듬 효과 등을 표현할 수 있어 비교적 세련된 색채감상을 가지고 있는 것으로 분석되었다. 그러나 대부분의 작품에서 (90% 이상이 동일하다고 평가된) 개별성과 창조성을 찾아볼 수 없었다. 셋째, 구성능력에 있어서도 대부분의 작품들에서 일률적인 방법에 의한 면분할과 색배치를 하고 있는 것을 발견할 수 있었다. 따라서 주어진 화면에 주어진 과제를 창의적으로 표현한 개별성은 전혀 찾아볼 수 없었다. 결과적으로 대학입시의 구성작품을 통해서 본 학생들의 조형능력은 그렇게 바람직하게 달성되어 있지 않다고 결론지을 수 있다. 상기와 같은 분석결과를 미루어 보아도 우리들의 미술교육(중등교육)은 학생들의 창의력을 개발한다는 다시 말해서 책임 있는 대중의 교육으로나 또는 실질적인 예술가가 되기 위한 일차적인 단계의 교육이든 관계없이 종국적으로 중등미술이 목표로 하는 창의력 개발이라는 측면에서는 그 성과가 바람직하지 못하다고 볼 수 있다. 따라서 그 해결책을 모색하여 보는데 있어서 3가니 방법을 제시하였다. 첫째로는, 중등미술 교육과정 자체 내에서 잘못된 점을 시정하여 해결해 나가야만 할 것이다. 둘째, 입시방법의 개선이 뒤따라야 된다고 본다. 셋째, 이와 같은 바람직하지 못한 문제점을 가지고 대학에 들어온 학생들을 대학에서의 각기의 전문분야별의 교육을 시행하기 이전에 기초교육을 통하여 보완하는 방법을 들 수 있다. 이와 같은 다각적으로 해결을 위한 노력이 이루어 질 때 우리들이 당면하고 있는 디자인의 제문제뿐만 아니라 조형의 문제를 점진적으로 해결할 수 있는 바탕을 마련하게 될 것이라고 확신한다.;The composition is most important and must be more emphasized as a basic education in solving the various problems in the fields of plastic arts and education of design. In these studies, perceiving the importance of the basic design, analytic research of the student's works on the college entrance examination has been made to see how the composition has been made in their secondary Art Education. The purpose of these analysis, regardless the result being positive or negative, is to emphasize thc importance of the composition and ultimately to improve it desirably toward basic courses of design education. The student's works of composition (entrance examination) totalled to 324 pieces have been distributed into three sphere, the senses of forms, thc senses of colours, and the abilities that can integrate these above into the works. First, in the senses of form, most of the students were not well obtained the abilities to express the given subject originally in the senses of formal order and proportion, the ability in understanding and expressing. Second, in the senses of the colours: The student, has been comparatively well obtained the refined senses in expressing freely the visual rhythm effects, lightness, and the ability to understand colours of the hue circle, color harmonization, th inter-relation of the colours, chroma dimension without unbalanced personal preferance. But it was also found that (through their works) the students were in lack of personality and originality (nine in ten). Third: In the ability of composition, it was found that, colour disposition (or arrangement) and surface division were made according to the strict formula mostly among the works of the students without, reflecting any personality or originality. Through th works of the students of the college entrance examin, we can make the result that, the student's ability on composition hasn't yet, reached any desirable state. According to these above analysis, it, shows us that the fruits of our secondary art education is negative not, only in the performance aspect of the goal of our secondary education, "The cultivation of the creativeness of the students", but for the responsible citizen and preparing for the practical artists. As a method of solving the above problems, the writer is going to suggest the following three approaches hereunder: First, self-wrongs in the secondary education courses should be corrected (involving the educational administration systems), and should be solved in the right direction. Second. The system of the entrance examination should be re formed. Third, Against the freshmen who entered with these undesirable problems above mentioned during their secondary art-courses, retraining them from the basic course should be made before beginning their design education (workshop training). Only through these above efforts, the writer is sur that we can find the basic line from where the various problems in design and plastic arts can be solved gradually.
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