View : 18 Download: 0

웹 사이트 특성에 따른 사용자 인터페이스 평가에 관한 연구

Title
웹 사이트 특성에 따른 사용자 인터페이스 평가에 관한 연구
Authors
임주연
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 비서학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
하루가 다르게 변화하는 21세기 정보사회 속에서 많은 조직들은 계속해서 사무의 정보화를 추진하고 있다. 최근에 조직 내부에서는 인트라넷을, 외부와의 교류는 인터넷을 통해 업무를 처리하는 경향이 확산되고 특히 전세계로 연결되는 인터넷을 통한 정보습득과 업무수행은 날이 갈수록 확대되고 있다. 지구 최대의 네트워크인 인터넷을 통해 비서는 정보관리자로서의 역할을 효과적으로 담당할 수 있게 된 것이다. 그러나 비서의 인터넷 활용에 있어 여러 가지 장점에도 불구하고 난립하는 웹 사이트와 정보의 홍수 속에서 비서는 업무수행의 혼란과 비효율을 가져올 수 있다. 현재 많은 평가기관들이 사용자들을 위한 좋은 웹 사이트를 선별하기 위해 웹 사이트에 대한 전반적인 평가를 하고 이에 따라 웹 사이트 순위를 매기고 있다. 하지만, 웹 사이트 평가에 앞서 웹 사이트 설계나 제작시 사용자의 특성을 파악하여 어떤 뚜렷한 목적을 가지고 설계된 웹 사이트라면 사용자의 올바르고 효율적인 정보습득이 이루어질 것이다. 이러한 필요성으로 웹 사이트에서 사용자-인터페이스라는 지적실체의 중요성이 대두되고 있다. 사용자-인터페이스란 정보를 습득하는 과정을 쉽고 편리하게 하여 사용자에 대한 정보활용의 효율을 극대화 하는 것이다. 이어 본 연구의 목적은 웹 사이트 특성에 따라 인터페이스가 비서직 종사자와 비서직 종사자 집단에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고 결과에 따라 사용자 특성에 맞는 인터페이스 프로토타입(Prototype)을 제시하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 방법으로 먼저 문헌조사를 통해 웹 사이트 유형을 정보제공, 재화재공, 서비스제공 사이트 3분류로 나누고 웹 사이트를 인터페이스 관점에서 정립한 선행연구와 국내외 웹 사이트 주요 평가영역에 대한 탐색적 조사를 바탕으로 주요 인터페이스 평가요인을 추출하였다. 평가대상인 퓁 사이트는 미국 순위 평가기구인 100hot(http://www.100hot.com)에서 제공하는 웹 사이트 중 3가지 분류별로 각각 비서들이 업무특성상 많이 사용하는 웹 사이트를 30개씩 총 90 개를 선정하였다. 평가자는 현재 비서업무를 하고 있는 비서직 종사자 패널과 비서직 분야 교육을 받지 않고 일반적인 특성ㅇ르 가진 비 비서직 종사자 패널 모두 10명이었다. 평가항목은 앞서 설명한 평가요일별로 개발된 64문항의 인터페이스 세부측정항목이었다. 각 패널들은 90개의 웹 사이트에 직접 방문하여 각 항목당 리커트(Likert) 5점 척도로서 평가하였으며 자료분석은 SPSS for window 8.0을 통해 통계처리하였다. 실증분석은 평가문항의 신뢰성 검증을 위한 크론바하 아파계수 분석, 가설의 검증을 위한 대응표본 T-test 검정과 Spearman을 이용한 상관관계분석 및 단계회귀분석을 실시하였다. 심층분석결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 정보제공, 재화제공, 서비스제공 웹 사이트 각각에 대한 비서직 종사자와 비비서직 종사자 두 집단간 인터페이스 평가에는 서로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 인터페이스 평가결과(순위)와 기존 웹 사이트 전체평가(순위)와의 유사상관관계에는 두 집단간 유의한 차이가 나타났다. 특히, 비서직 종사자가 비 비서직 종사자보다 정보제공, 재화제공, 서비스제공 웹 사이트 모두 유사성(degree of similarity)이 더 높게 나타났다. 셋째, 비서직 종사자 집단에 있어 기존 웹 사이트 전체평가(순위)를 예측할 수 있는 인터페이스 평가요인이 나타났다. 정보제공, 서비스제공 웹 사이트는 견고성 요인이 제화제공 웹 사이트는 경제성 요인이 높을수록 전체평가(순위)가 높은 것으로 나타났다. 이와 같은 실증분석결과를 바탕으로 비서직 종사자의 업무특성에 따른 인터페이스 프로토타입을 제시하였다. 상사의 출장업무와 관련하여 호텔 객실예약 시스템의 견고성 인터페이스를 제시하였고 비서의 비품구매업무와 관련하여 사무가구 구입 시스템의 경제성 인터페이스를 제시하였다. 구체적으로 호텔 객실예약 시스템의 견고성 인터페이스는 비서의 예약업무에 따라 다음 작업을 예측하여 다양한 언어를 지원하고 항공, 카렌탈, 다른 교통편 및 기타 호텔과 연계되는 예약시스템을 동시에 수행하도록 하였다. 예약 업무수행에 있어 비서가 혼란에 빠지지 않도록 예약관련 도움말과 FAQ를 제시하여 사용방법의 이해를 돕고 사용에 따라 웹 사이트가 즉각적으로 반응하여 정확한 피드백을 얻도록 하였다. 또한, 모든 예약업무 완료시 원하는 업무목표와도 일치하였음을 알려주는 확인 메시지를 통해 업무수행의 안정감을 주었다. 사무가가구 구입 시스템의 경제성 인터페이스는 불필요한 웹 기술이나 동영상 기술을 배제하고 첫 화면에 검색엔진과 다양한 고객 정보 및 best seller 상품을 전시하여 비서가 원하는 상품을 한번에 검색함으로서 업무 수행이 효율적으로 이루어지도록 하였다. 상품 이미지와 레이아웃도 빠르게 전송되도록 이미지 삽입시 Lowers 태그과 Preload 이미지를 사용하엿다. 또한, 웹 페이지의 로딩속도로를 향상시키기 위해 배경색은 단색처리하고 페이지 레이아웃은 주로 텍스트와 표를 사용하였다. 이와 같은 실증연구 결과와 비서직 종사자의 업무특성에 따른 인터페이스 프로토타입에서 기대되는 효과는 다음과 같다. 첫째, 사용자 집단에 따른 인터페이스 개발의 기초자료가 된다. 둘째, 비서가 고객인 웹 사이트 개작이나 제작시 활용되어 비서의 업무효율을 높인다. 셋째, 비서를 대상으로 새로 창업하고자 하는 웹 사이트 구축자나 제작자, 개발자의 체크리스트 역할을 할 수 있다. 넷째, 비서관련학과 학생들과 비서직 종사자들이 웹 빌더(Web Builder)로서 웹 사이트를 구축할 때 참고자료가 될 수 있다. 다섯째, 비서의 업무수행시 시간과 비용절감에 효율적이다. 여섯째, 비서의 업무효율을 통해 얻게 되는 간접적인 수익성과 생산성은 개인이나 조직의 발전을 위한 기회를 제공하고 지속적인 활용이 가능하다. 본 연구는 웹 사이트 사용자를 업무특성상 동질집단인 비서직 종사자와 비 비서직 종사자로 구분하여 집단간 인터페이스 평가에 대한 통계적 유의성을 밝히는 실증적이고 계량적인 첫 번째 연구라는데 의의가 있다. 웹 사이트를 평가함에 있어 인터페이스를 중심으로 평가도구를 개발하고 이를 통해 두 집단간의 차이를 분석하여 사용자 특성에 따른 인터페이스의 중요성을 실증하였다. 이는 학문적인 측면에서도 사용자 집단별 인터페이스 개발의 기초 연구자료 및 비서직 종사자의 업무수행과 관련한 웹 사이트 개작 또는 구축에도 활용되어 비서의 업무효율을 높이는 데 기여할 것이다.;In the rapidly changing 21 century's information society, a lot of organization have propelled informationized offices and recently the uses of Intranet inner offices and Internet outer offices have been extended. Especially, Internet as a global network is widely used in information search and task performance. Secretaries also can do their information management role efficiently through Internet. There are a lot of merits of using Internet, however, secretaries actually confused in random of web sites and mis-constructed information. Nowadays, many Web site Ranking Institutes and Evaluation Associates do 'overall evaluation' on web sites based on their own evaluation dimension or criteria to find out good web sites for user. But if web site is designed as per user features and web site characteristics before evaluations and have a certain purpose. sound and effective information search and task performance will be accomplished. Therefore the purpose of this study is to analysis the effects of user interface to secretaries group and non-secretaries group empirically according to web site characteristics and also to provide the interface prototype which is suitable for the task characteristics of people in secretariat. To achieve these goals, in the review of collected literature on the type of web sites, to make this study complete in respect to user point of views, three man aspects of classification were extracted to this focus research-information, products, services providing web sites as evaluation objects. And through a intensive literature review in precede study on user interface and domestic and foreign evaluation dimension, the major interface evaluation criteria were extracted for this study. As web sites for evaluation objects were selected from 100hot(American Web site Ranking Institute) according to the stated 3 classification. In fact, this study choose 30 web sites in each of 3 classification, total 90 web sites. To specify methodology of this study involved a panel of 10 volunteer (secretaries panel group and non-secretaries panel group) an they assessed 90 web sites and evaluated web sites according to the stated user interface criteria (itemized 64details) questionnaire under the researcher's experiment control. To achieve the purpose, the hypotheses of this study are as follow: First, the interface evaluation between secretaries group and non-secretaries group on the each of information, products, services providing web sites would be different meaningfully. Second, two site evaluation(ranking) would be different meaningfully. Third, there exists interface factors to influence statistically on the whole web site evaluation. Statistical data analysis was conducted using SPSS for window 8.0 version program. Cronbach alpha value for reliability of questionnaire, paired-samples t-test, spearman correlation analysis and stepwise regression analysis were used to examine the hypotheses of this study. The results of the empirical analysis are summarized as follows. First, in each of information, products, service providing web sites, the interface evaluation between secretaries group and non-secretaries group had meaningful differences statistically. Second, secretaries group indicated much higher correlation in the degre of similarity between the interface evaluation(ranking) and the whole web sites evaluation(ranking) than non-secretaries group in all 3 web sites classification. Third, there existed interface factors to affect the whole web site evaluation in secretaries group. In fact, in the information and services providing web sites, robustness factor was indicated and in the product providing web site, economics facto was indicated. Based on the results of the empirical analysis, this study suggested systematic and integrated way to implement by trial prototype suitable for the secretaries's task characteristics. This prototype composed of robustness and economics interface factors. The robustness interface in web site was designed to develop the secretarial practice in boss's hotel room reservation system and also he economics interface in web site suggested web implementation skills and was designed to improve the secretarial practice in office furnishings purchasing task. this prototype can be utilized to deal with secretaries' web site task more efficiently. The expected effects of the results of empirical analysis study and prototype for the task characteristics of secretaries as follows, First, it provides the fundamental materials for developing web site for secretaries group. Second, it will be used the adaptation and production of web site and affects secretaries's task improvement and job satisfaction. Third, it helps web builder, designer and establisher for check list to make web sites for secretaries. Fourth, it can be reference for secretarial science student and secretaries group to make a web site for themselves. Fifth, effective using is also developed, create, store and retrieve the secretaries's task in the aspects of costs, time and profits. And last, productivity and profits of the secretaries's task performance effectiveness give the opportunity for development in personal and organization and continuously application.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE