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객악보에 대한 연구

Title
객악보에 대한 연구
Authors
정영숙
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 객악보라는 미발표 시조집을 연구 발표한 것이다. 객악보에는 서문, 목차, 발문이 없어 편찬자, 편찬 년대, 작자를 전혀 알 수 없어서 침재완 편저인 역대시조전서를 통하여 유명씨 작품을 조사하여 작가 년표를 작성하고, 장사훈 박사의 ‘언농과 언편’의 논문에 의하여 악곡을 대조연구하고, 연음표의 유무를 송방송의 ‘연음표’에 대한 논문에 의거하여 년대를 조사하고, 통문관주인 이*노씨의 지질일정을 통하여 편찬년대를 고찰한 결과 영조이후, 가곡원류 이전인 약 150년 전으로 추산되었다. 객악보는 482수의 작품이 49장의 본문에 수록되어 있고 23목으로 악곡이 편찬되어 있으며, 악곡명은 표음식으로 기입되어 있고 가곡창의 장별로 적은 것으로 5인의 필체로 적히어 있다. 앞 면에는 한자에 한글로 토가 달려 있으며, 타 시조집과 대조한 결과 독창적인 편집임이 밝히어 졌다. 본 시조집의 작가는 117명으로 년대미상의 작가가 13명이고, 백제성충으로부터 이조헌종대의 신위까지 등장되어 있고 작품은 482 수중, 단시조가 280수, 중시조가 22수, 장시조가 180수 이며 유사 시조가 154수이고 신시조가 6수이다. 작품의 내용분류를 최남선의 시조류취의 방법에 의해 분류해 본 결과 남녀에 관한 것이 제일 많고, 다음으로 간정, 연정, 이별, 취난, 인물, 탄노의 순서로 되어있다. 유명씨 작품은 183수인데, 단시조가 156수, 중시조가 6수 장시조가 21수 이며, 내용면에서는 간정의 작품이 가장 많이 실려있고 다음으로 취난, 연정의 순서로 되어있다. 무명씨 작품은 299수인데 단시조는 144수 중시조는 10수, 장시조는 145수 이다. 유명씨 작품보다 장시조의 비율이 높다. 내용은 남녀에 관한 것이 제일 많고 다음으로 연정, 이별의 순서로 되어 있다. 본 시조집에는 이장보의 작품이 16수로 제일 많고 다음으로 정철, 김수장, 주의식, 김상헌, 김광욱의 순서로 되어있다. 그들의 작품을 검토해 본 결과 심각하고 비통한 것은 피하고, 명랑하고 부드럽고 온화한 작품이 선택, 수록되어 있음을 알 수 있다. 유사시조는 음운면의 시대적 특징이 될 수 있는 19항목으로 검토해본 결과 여러 현상이 있었으나 7종성 사용, 주격토 “가”의 등장, 사이 인 현상이 없는 것, 구개음화 현상이 없는 것 등이 특이한 것이었다. 어휘와 한자표기에서 유사한 것은 표로 제시했고 154수의 유사시조를 대조해서 정리했다. 신작품은 6수인데 원편찬자가 지어서 적어 넣은 것 같지 않고 필적으로 보아 후세의 사람이 적어 넣은 것 같다. 신작품의 내용은 탄노, 수양, 연정, 이별, 금충, 간정에 관한 것이고 형식면에서는 단시조가 4수, 장시조가 2수이며 악곡면에서는 4수가 이수장엽, 1수가 언농, 1수가 계면악시조로 되어있다.;The purpose of this thesis is to study and disseminate the collection of Korean Ode(Sijo) that, is called Kaekark Bo, which has not, been known to the public yet. Having no preamble, contents and closing sentence as well as name of the compiler, chronicle of compilation and name of the author of the works about Kaekark Bo, it is presumed to have been preceded by melody origin(Kagokwonryu) due to the judgement of appraisal of paper quality, with preparation of chronicle for the writer of nameless works. A result of the study and review by forms of bibliography and record was conducted in the method of compilation disclosed that a volume is of a transcript, of book, and 482 pieces of work consisted of the text in 49 jangs were written by 5 person's handwriting and Chinese letter were translated in Korean alphabet and in the form of melody-chang. Among the works, 183 pieces were written by the noted writers, and 299 pieces by the nameless writers and works written by 117 writers were recorded, and chronicle about 13 person out of l17 writers are not, known and musical pieces is of 23 items, and name of musical piece is inscribed in phonetic marks of series in melody. Study in comparison with all the collections of Sijo shows that the Sijo has been tuned in many a different, way and it has been observed that they were compiled in the initiative other different than any of the collection of Sijo and writers in the generation of King Sungchoong of Baekche through the writer, Shin Wi in the generation of King Chong Hyun of Yi Dynasty were involved, however, we can not, believe that it, was written by ihe King Sung Choong and Mr. Lee is the writer who wrote the most, large number of works and 16 pieces of his works has been recorded, and followed by Chung Chul with 13 pieces, Kim, Soo Jang with 10 pieces and Kim, Kwang Woo with 5 pieces. In view of characteristics of their works, exclusive of the melancholic and sorrowful works, the only light-hearted and jovial works seemed to have been compiled. The works are classified into the Jangsijo in 180 pieces, Choongsijo on 22 pieces and Dansijo in 280 pieces in the with Judgement of the works by shape, and then classified into the male. female with 69 pieces, the leisure with 59 pieces, adoration with 51 pieces, parting with 46, pieces and intoxicating with 39 pieces in order. Dansijo comprises 159 pieces and Choongsijo does 6 piaces and Jangsijo does 21 pieces from 183 pieces of works by the noted writers. The works as to the leisure is preceded in number of pieces by the intoxicating and adoration in substance, Dansijo comprises 10 pieces and Jangsijo does 144 pieces from 299 pieces of works by the nameless writers. 64 pieces of the work as to male and female is preceded by adoration and parting in view of substance. A result of the study conducted on 154 pieces of the similar works with 19 items which may become epochal characteristics of vocal sounds has been submitted, and 37 vocabularies and 32 Chinese letters have been readjusted and corrected in the inscription of terminology and Chinese character, and it, was made public. Similar works have been checked in contrast, with each and respectively. 6 pieces of works of Sijo has been made public and the forms and substance, and melody have been studied and reviewed.
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