View : 473 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이은숙-
dc.creator이은숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:25Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:25Z-
dc.date.issued1974-
dc.identifier.otherOAK-000000053279-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202022-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053279-
dc.description.abstract이 논문의 목적은 정확한 분석과 연구를 통해서 올바른 악곡 구성을 이해하므로서 보다 철저한 연주의 밑바탕이 되기 위함이다. 즉 op.31의 세 작품은 Beethoven의 32개 Sonata 중에서 중기에 속하는 작품이다. Beethoven의 초기 작품은 선배작품의 모방에서 시작해서 기본적인 고전 Sonata의 테두리에서 벗어나지 못한다. 그러나 op.31의 3곡이 작곡된 시기의 Beethoven은 새로운 형식 원리와 자유를 희구하면서 전통적인 형식의 테두리에 얽매이는 일 없이 유기적인 생명 표현을 하려고 노력한 것을 볼 수 있다. 그리고 이보다 앞서 작곡된 op.27과 28의 환상적인 Sonata는 전체적으로 그 성격과 형식감이 뚜렷하지 못하기 때문에 중기로 들어가는 과도기적 작품으로 취급한다. 이렇게 앞의 작품에서 여러 가지 시도를 한 후에 op.31에 들어가면 기법적으로도 매우 향상된 빈틈없는 구성과 함께 Beethoven의 특징인 건축성과 자유성이 조화를 이루고 있다. 이 3곡의 작곡은 1801년부터 시작해서 1802년 초기에 거의 완료된 것으로 보이며 3곡이 전부 간추려서 출판된 것은 1805년으로 그 당시 작품 번호는 29로 되어 있었다. 그리고 op.31의 3작품에 대한 요점은 다음과 같다. 첫째로 G장조 Sonata는 3개의 악장으로 되어 있으며 1악장은 3부 구성의 Sonata형식으로 되어있다. 제 2 주제는 제 1 주제 G장조와 거리가 먼 B장조가 중심을 이루는데 이것은 고전 Sonata 형식에 있어서의 조성 관계 원칙이 깨어져 있다. 또한 2악장·3악장은 모두 3부형식의 Rondo Sonata 형식으로 되어 있다. 둘째로 d단조 Sonata의 각 악장은 매우 개성이 강하며 모두 Sonata 형식으로 되어 있다는 것은 매우 특이한 점이다. 1악장은 3부 구성의 Sonata 형식으로 introduction은 구성상 매우 주목할만 하다. 2악장은 전형적인 Sonata 형식인 반면 3악장은 4부 구성의 Sonata 형식으로 순수한 음형을 표현하기 위해서 7가지의 음형법을 사용한다. 셋째로 E^b 장조는 3곡 중 유일하게 4개의 악장을 가지고 있으며 구성상의 특이점은 전곡에 느린 악장이 하나도 없다. 1악장은 전형적인 3부 구성의 Sonata 형식으로 발전부의 규모가 매우 작고 2악장은 Scherzo로 종래의 3악장에 나오던 Scherzo의 위치와는 다르게 되어 있고 왼손의 반주가 특징적이다. 3악장은 Trio를 포함한 Minuet으로 되어 있는데 Beethoven이 Piano Sonata에 Minuet를 쓴 것은 이것이 마지막이다. 4악장은 4부 구성의 Sonata형식으로 상당히 규모가 크며 이 악장의 특징은 제1주제 전에 6소절의 서적 주제가 나오는 것이다. 그리고 이 3작품을 분석하므로서 아래와 같은 사실을 발견하게 된다. 먼저 내용면을 살펴 보면 고전적인 성격과 환상적인 기분을 잘 조화사켜 내용적으로 상당히 다양성이 있으며 이 3작품은 공통적으로 반주 음형과 리듬이 중요한 역할을 하고 이TEk. 다음 형식 면에서의 특이점은 Beethoven의 Sonata에 있어서 2개의 주요 주제가 성격적으로 대립하고 있다. 즉 2개의 성격의 갈등과 투쟁이 다성적 수법으로 이루어 진다. 또한 Beethoven의 구성은 종결부를 지시부 발전부 재현부와 똑같은 비중으로 취급하므로써 전체를 4부분으로 균형있게 구성하고 있음을 볼 수 있다.;The purpose of this paper is to understand the right formation of works through the accurate analysis and study, and to be a better foundation for musical performance. The three works of op. 31 are belong to the middle period among the 32 sonatas composed by Beethoven. The earlier works of Beethoven began with the imitation of elders' works, and didn't get out of the sategory of classical sonata. When Beethoven composed the three sonatas of op. 31, he tried to axpress the organized life without being limited by the traditional form, And op. 27 and op. 28, the previous fantastic sonatas, are treated as transitional works to middle period because of their characters and uncertain form. After these various attempts in earlier works, in op. 31, we can see Beethoven's characteristics, the quality of construction and freedom. The composition of these three works began in 1801 and ended in the beginning of 1802. When the three works published in 1805, the opus was 29. The principle points of the three works of op. 31 are as follows. Firstly, the G. Major sonata is consisted of three movements. The 1st movement is ternary form. The second theme is composed in B Major, and the second theme is unexpectedly composed in G Major. This breaks the tonality principle of classical sonata form. And the second and third movements are third rondo sonata form. Secondly, the each movement of d minor sonata is very characteristic and sonata form. The 1st movement is ternary form, and the introduction proceeding the first theme is very distinctive. The 2nd movement is typical binary form. whereas the 3rd movement is quadra form, they use the seven figurations to express the pure movement. Thirdly, E^(b) Major only has four movements among the three works and has no slow movement as an uniqueness. The 1st movement is typical ternary form and scale of the development is poor. The 2nd movement is Scherzo and different from other Scherzos and the left hand accompanyment is unique. The 3rd movement is Minuet and also has trio. This is the last time that Beethoven use Minuet in Piano sonata. The 4th movement is quadra form, and the scale is very big. The characteristics of this movement is the introductional theme before the first theme. We can find the facts as follows by the analysis the three works. In contents, the classical characters and fantastic feelings are well harmonized, and has vanity. In these three works, the accompanyment and rhythm play an important part. In these three works, the accompanyment and rhythm play an important part. In form, the characteristics of tese Beethoven's three sonatas are two Major themes are characteristically opposed, that is, the conflicts and struggles of the two characters are made polyphonous technique. The composition of Beethoven give the same gravity to Coda, exposition, development and recapitulation, so have a whole balance.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 제목설정의 이유 1 B. Beethoven Piano Sonata의 음악사적 의의 2 II. 본론 5 A. 중기 작품이 차지하는 비중 5 B. 분석 8 1. Piano Sonata op. 31∼1 8 2. OP. 31∼2 d 단조 "템페스트" 18 III. 결론 42 BIBLIOGRAPHY 44 ABSTRACT 45-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1863589 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleBeethoven의 중기piano sonata에 대한 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품 31의 세 작품을 중심으로-
dc.format.page4, 46 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기악과-
dc.date.awarded1974. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE