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Violoncello에 대한 역사적 고찰

Title
Violoncello에 대한 역사적 고찰
Authors
김경순
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인류가 사용한 최초의 현악기는 신석기 시대에 발생된 musical-bow로 사냥할 때 사용하던 활을 그대로 악기화 한 것이다. 원시인들은 이것을 신과의 접촉에 가장 효과있는 매개체로 생각하고 명상의 도구로 사용하였다. 이것은 문명 시대로 들어와 사회계급이 나뉘자 본격적인 예술 악기로 발전하여 Lute, Harp, Lyre, Zither 가 되었고 Egypt, Greece, Rome 시대를 거치는 동안 동양과의 교류로 이미 탁월한 문화 문명을 이루고 있던 많은 아시아 제국들로부터 새로운 형태의 악기나 혹은 이에 영향을 받아 더욱 발전되었다. 또한 1000 A.D를 전후로 하여 Persia를 비롯한 여러 곳에서 최초로 활이 사용되었고 이것은 곧 Europe으로 전해졌다. 북방으로 Bowed-Harp가 들어와 European Fiedel로 발전하였고 교역을 통해 수입된 동방의 Lyre는 Lyra da Braccio로, Moor족의 침략을 받은 남서지방에서는 Moorish Rabab와 Lyre가 호합되어 Revec이 되었고, 이 악기들은 다시 혼합되고 진화하여 결국은 16C 음악에 중추를 이룬 Viola da Gamba와 Viola da Braccio를 탄생시켰다. Renaissance의 물결을 타고 급속히 발전된 두 악기군은 현대 개념으로 전자는 ""Viol족“이고 후자는 Violin 족에 해당되며, 이들의 발명자나 최초로 사용된 장소 등 기원은 분명치 않으나 연주 안세에 따라 임명되었음이 확실하다. 오랜 동안 Viol은 Violin의 직접적인 선조라고 전해 왔으나 Viol은 11C 3현 Rotta와 관련되어 유형학적으로 가장 완벽한 악기군을 이루었고 한편 Violin은 Italian Lyra da Braccio와 Rebec 등의 영향으로 음향학적으로 우세한 악기 군으로 발전 하였다. Violin족 보다 조금 일찍 나타난 Viol족은 16C 초에 구조나 기능상 이미 완벽한 악기가 디어 17C 중엽까지 특히 ensemble music에서 맹활약을 하였다. 그러나, Baroque 시대에 들어오면서 상업 자본가들의 진출로 극장이 건설되고 무대가 귀족의 Salon에서 큰 hall로 바뀌자 음악은 급진적인 개혁을 이루게 되었다. 또한 새 세대들은 감정 표현이 강렬하고 극적인 음악을 요구하였고 첫 opera가 상연되자 Bass Viol을 제외한 Viol의 ensemble 이 orchestra에서 자취를 감추고 대신 Violin족이 그 자리를 차지하였다. 당시 Violin 족의 저음 악기는 미개발 상태로 교회에서만 Bass를 double 하거나 Recitative의 반주로 사용되었다. 그러나, Violon과 Viola da Gamba의 음색의 부조화는 Violin 족의 저음부 악기 개발을 촉구하였고 드디어 17C에 들어와 Violoncello가 탄생되었으나 그 기원은 Violin보다 더 모호하며 아직도 open-question으로 남아있다. Violincello는 처음으로 Italy에서 인정을 받아 많은 cellist가 배출되었고 이들의 경쟁은 Nicole Amati로 하여금 현재 모습의 Violoncello를 완성시켰다. 한편, Violin 족의 진출에 부정적이던 불란서와 영국에서는 애호가들의 적극적인 후원으로 Viola da Gemba(Bass-Viol)가 solo 악기로 재등장 하였고 독일에서는 두 악기 사이의 공백을 메꾸기 위해 Violoncello piccolo와 Viola pomposa가 나타났으나 곧 사라졌다. 18C 초 “La Grande ecole Francaise du Violoncelle""의 출현은 Viola da Gamba에 큰 타격을 주었고 드디어 영원한 은퇴를 강요 하였다. 한편, 안정된 위치에 올라 선 Violoncello는 Strodivai의 완벽한 악기 제작과 Duport의 ""Essai""로 완성된 주법으로 최정점을 이루어 오는 날에 이르렀고 “tail-pin""의 작은 발명은 Violoncello를 널리 퍼지게 하였고 특히 여성들의 사용도 가능하게 하였다. 그러나, Viola da Gamba와 Violoncello는 완전히 다른 개성을 가진 악기로 설사 Violoncello의 우수성이 인정되었어도 그 오묘한 Viola da Gamba의 Bimbre은 흉내낼 수 없으며 Mozart, Haydn 이전의 음악은 응당 Viola da Gamba로 연주되어야 한다. 더불어 이 악기에 대해 전혀 소개가 안된 우리 나라의 경우 좀 더 깊은 연구가 시급히 요청된다.;The first string instrument that the human-race ever used is the Musical-bow which emerged directly from the hunter's bow in the middle stratum. The primitive people considered that it was the most effective instrument for getting in contact with spirits. The division of labor and class distinction in the higher civilization involved a corresponding evolution from primitive instrument to professional art instrument which became Lute, Harp, Lyre and Zither afterward. During Egypt, Greek and Roman period, the new types of instrument were adopted and created with the influences of the eastern nations, which already established a brilliant culture. Around 1000 AD., the first bowed chordophone was in several places including Persia, and soon, it was handed over to Europe. From northern part of Europe, the bowed harp was introduced and developed the European fiedel; □rom asian nations the lyra was imported among other goods, and influenced the development of the lira da braccio; in south-western part of Europe, the rebec was developed from lira 문 the Moorish rabab. Through combining the typological details of these instruments, two most important instruments of the 16th c. the Viola da Gamba and Viola da Braccio, were produced. The spirit of Renaissance caused rapid evoltion of these two instruments, which modern musician calls 'viol' or 'gamba' and latter 'violin'. Although their origins are uncertain, the family names refer to their playing positions. Until recently the opinion that the viol family is the immediate predecessor of the violin family was favored, but the differences of the origin and the process of evolution have been proved. In the beginning of the 16th c. the viols which emerged a little earlier than violins, became organologically perfect instrumental family and until middle of 17th c. they had been active especially in ensemble music. In the begining of the Baroque era, a radical revolutino in music took place when the merchants started to build theaters and music halls, which replaced feudal's salon. And the new generation demanded dramatic, overpowering music, as soon as the first opera was performed, the viol ensemble disappeared from orchestra except bass-viol(Viola da Gamba), and violin family took their places. At that time, low registered instrument of violin family was in its infancy and was used exclusively as fundamental bass or recitative accompaniment in the church services. But unharmonized tone color of the violin and viola da gamba caused rapid development of the violoncello. The origin of the violoncello is even more obscure than that of violin, and still remains as an open question. Italy was the first country where the violoncello was recognized and produced numerous excellent players. The competition among players was so great that each players had to have highly developed technical skill, conseguently, Nicole Amati accomplished propertions of the modern pattern. In France and in England, opposing to a generel introduction of the violin family, they preserved the viola da gamba as a solo instrument. But in Germany, in order to fill the great gap between viol da gamba and violoncello, the new mixture types of instruments violoncello piccolo and viola pomposa, were invented but disappeared shortly after. in the begining of the 18th c., "La grande ecole du Francaise" was formed and caused fatal retreatment of viola da gamba. Mean-while violoncello which has become secure in tis position, culminated up to now with the perfect instrument designed by Stradivari and "Essai" written by Duport. Besides the small invention of tail pin made violoncello more popular and it helped women and handicaped poople to be able to play violoncello easily. Although the suteriority of violoncello has been approved, viola da gamba and violoncello have completly different characteristics, and no other instrument could imitate the timbre of the viola da gamba, thus,the music before the time of Mozart and Haydn should be played by viola da gamba. In addition, since this instrument has mever been introduced to our country, more thoreogh and deeper research is urgently needed.
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