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저소득 지역 교회노인학교의 발전방향에 관한 연구

Title
저소득 지역 교회노인학교의 발전방향에 관한 연구
Authors
한현숙
Issue Date
2000
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Abstract
노인인구의 급격한 증가 추세와 더불어 고령화, 산업화, 정보화 되고 있는 우리 사회에서 노인교육에 대한 관심이 크게 증가하고 있다. 노인교육은 노인들의 삶의 질에 대한 만족감과 직접적인 관계가 있어서, 노인교육에 대한 만족도가 높을수록 삶의 질에 대한 만족도가 높은 것으로 나타났다 그러므로 노인교육은 일부 고학력의 안정적인 생활의 노인들 뿐 아니라, 저학력, 저소득층의 노인들을 포함하여 모든 노인들에게 꼭 필요한 부분이라 하겠다. 그리하여 본 연구에서는 우리나라 노인교육기관의 가장 일반적인 형태인 노인학교 가운데에서도 저소득, 저학력 노인들이 많이 소속되어 있는 교회소속 노인학교의 노인들을 대상으로, 그들의 인구사회학적 특성과 교육적 요구를 살펴, 그에 기초한 저소득 지역 교회 노인학교의 발전방향을 모색하여 보고자 했다. 본 연구를 위해 서울 남부지역 4개구, 금천, 구로, 관악, 강서구에 있는 교회노인학교 소속 노인들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 400부를 배포하여 345부를 회수하였고, 그 가운데 296개를 최종 분석의 대상으로 하여 SPSS/WIN8.0 프로그램으로 통계처리 하였다. 연구결과, 교회에서 운영하고 있는 노인학교는 타 운영 주체에 비해 저소득, 저학력의 무배우 여성 노인들이 많이 참여하고 있는 것으로 나타났다. 교회 노인학교는 노인교육 뿐 아니라, 여가, 복지 서비스, 종교 활동 등 다양한 프로그램을 제공하고 있는데, 그 가운데 노인들이 가장 선호하는 프로그램은 특별활동을 통한 교양 프로그램이며, 앞으로 추가, 보강되기를 원하는 프로그램으로는 건강관리를 포함하는 복지프로그램이었다. 개인 배경 변인에 따른 만족도의 차이에서는 거주형태와 종교에 따라 유의미한 차이를 보였고 프로그램 선호도에 대한 교차 분석결과에서는 학력과 성별에 따라 유의미한 차이를 보였다. 학력이 높을수록 강의식 수업활동에 대한 욕구가 높은 반면, 학력이 낮을수록 여가 프로그램에 대한 선호도가 높았다. 또한 남자 노인들이 강의식 교양강좌 수업을 선호한 반면 여자 노인들은 여가 및 종교 프로그램을 선호하는 것으로 나타났다. 운영방법에 있어서는 주당 교육 횟수를 주 2회 정도로 늘리기를 원했고 방학이 없이 연중 운영되는 것을 원하였다. 또한 시설에서는 간단한 물리치료를 받을 수 있는 시설이 갖추어지기를 원하는 대상자들이 많았다 노인들의 만족도 조사에서 가장 만족하는 부분은 직원이나 교사들의 친절한 태도였고, 노인학교에 다니고 나서 생활이 즐거워졌다는 분들이 많았다. 이 같은 분석을 종합해 보면 저소득 지역의 교회 노인학교는 현재 노인교육기관으로서 뿐만 아니라, 노인 서비스 기관의 역할도 어느 정도 하고 있으며, 또한 앞으로 미국의 Senior Center와 같이 노인들의 다양한 욕구를 수렴하여 그들의 삶의 질을 높일 수 있는 서비스를 제공해 주는 다목적 노인교육기관으로 발전해야 함을 알 수 있다. 이를 위해, 운영주체인 교회는 서비스 제공자로서 교회가 안고 있는 여러 한계점을 극복하기 위한 방안을 모색하여야 한다. 이의 한 방안으로 포괄적인 노인학교 연합회 구성을 통한 노인학교간 정보 교류를 통해 운영의 표준화를 꾀하고, 특히 전문성을 제고하기 위한 다각적인 노력들이 있어야겠다. 이와 더불어, 노인교육의 저변 확대를 위한 정부차원의 긴밀한 협조 또한 교회 노인학교 발전에 매우 중요한 부분이라 하겠다.;As the korean society becomes the aged society, the concern about aged education increases. Aged education in directly related to the degree of the satisfaction of the quality of life. It is researched that someone who is more satisfied with aged education can be more satisfied with one's quality of life. Therefore, aged education is needed to all the elderly both the high-educated and high-income elderly and the low-educated and low-income elderly. Thus, the purpose of this study was to analyze the socioeconomic characteristics of the elderly who attended the church elderly schools in the area of low income. And it was to find their educational needs in the church elderly schools among the general elderly educational agencies in Korea. After that, I tried to give some suggestions on the future development of the church elderly schools based on my research. I designed the questionnaire and distributed 400 surveys in the southern part of Seoul including four districts like Kumchon, Guro, Kwanak, Kangsu Gu. Among them 345 sheets were collected from the respondents and 296 sheets were chosen to be analyzed. The data were analyzed by the statistical methods of the SPSS/WIN program package. The result of the analysis was that the students of the church elderly schools were characterized by low-income, low-educated, many women without spouses comparing with other agencies. The purpose of the administration and the programs in the church elderly schools included elderly education, leisure activities, and social services such as the free meal services, the birthday parties, and the special health care programs and many religious activities. The most popular program was th educational program with the small group activities. The program which they wanted more reinforcement was the progrom related to the social service like the special health care. The result of the Chi-Square Tests regarding socioeconomic characteristics was that the degree of program preference was significantly different in terms of educational background and sex. Higher was educational background, they would like to have the lecture class activities. Lower was educational background, they liked the leisure activities and the religious activities. While the male elderly liked lectures, the female elderly wanted the leisure and religious activities. many elderly would like to make classes twice per week and did not want any summer and winter vacation. And they wanted to have some facilities and instruments for the physical therapies. The best part of the satisfaction on the church elderly schools was the kindness of the teachers and the staffs in schools. In conclusion, the church elderly schools in the low-income areas not only function as the educational agency, but also provide the emotional support to the elderly. Thus, the church elderly schools have to be developed into the multiple-purposed educational agency like senior center in U. S. A. which could promote the quality of the elderly life. For the purpose of that, the churches have to overcome the limitations of service provides, to establish the standards of administration, to specialized programs, and to organize the union of the church elderly schools. And these standardization and specialization should be supported by the government with the intimate relationship.
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