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가정과학습내용이 가정생활에 미치는 영향

Title
가정과학습내용이 가정생활에 미치는 영향
Authors
채옥희
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 중학교 가정과 학습내용을 분석하고 그 내용에 대한 가정에서의 활용정도를 밝히며, 비활용성에 대한 이유를 알고 지역사회·가정생활의 개선에 얼마나 도움이 되고 있는지의 여부를 밝히어, 家政科 학습내용을 보다 현실화하기 위한 기초자료를 얻으려는데 목적을 두었다. 문헌을 통하여 가정생활의 목표와 중학교 가정과 목표를 검토하고 심신의 발달단계에 따르는 가정과 교육과 지역성에 따르는 가정과 교육 등 학습내용을 분석하여 질문지법에 의한 조사연구로서 생활실태를 파악하고 학습내용에 대한 활용정도를 분석 검토하였다. 질문지 내용은 중학교 가정과 학습내용을 의, 식, 주, 가정관리, 가정원예, 가정보건, 가정기계 등 수예의 8분야로 나누어 분ㄴ석하였으며, 조사대상은 무선표집으로 군산 시내 여자중학교 학생 320명과 그들의 자모 300명이였다. 조사결과는 생활실태에 있어서 아직도 인습적인 습관에서 탈피하지 못하고 있음을 알 수 있으며 지역적인 차이가 심하게 나타났다. 학습내용의 활용정도를 보면 학자모들의 입장에서는 가정관리 분야가 제일 높고 다음이 주생활, 식생활 분야이며 가장 낮은 것은 의생활의 의복제작과 전기용품 다루기이다. 학생들은 학자모가 본 견해보다 활용정도가 낮은 편이다. 가장 활용정도가 높은 것은 식생활의 행사음식 참여과 가정관리면의 가사 협력이고 가장 낮은 것은 주생활이나 실제적으로는 의복제작에 관한 것이다. 지역별로는 농촌에서는 가정원예가 가장 높고, 다음이 가정관리이며 가장 낮은 것은 주생활인데 비하여 도시는 의생활이 가장 높고 다음이 식생활이며, 제일 낮은 것은 수예이다. 활용정도가 낮은 것에 대한 이유를 보면 의복제작에 관한 것은 “기성복을 사입기 때문”이 가장 높게 나타나며, 식단계획에서는 “생활에 적용되지 않기 때문”이 대부분이다. 주택의 공간구성에 있어서는 “할 줄 몰라서 못하는” 학생이 대부분이고 육아에서는 “엄마가 하기 때문”으로 나타났다. 중학교 가정과 학습내용은 현재의 가정생활에 도움은 되나 가정생활을 향상 발전시키는 데는 큰 도움을 주지 못하고 있다. 즉 가족제도의 민주화, 식사의 간소화, 부엌의 합리화 등 조리의 과학화가 이루어지지 않고 있다. 가정과 학습내용은 의생활 분야가 가장 많은 페이지를 차지하고 다음이 식생활이며 가장 낮은 것은 가정원예이다. 그러나 가정에서의 활용성은 식생활 분야의 행사음식에 대한 참여와 가정관리면의 가사협력이 가장 높다. 가장 낮은 것은 의생활 분야인 의복제작과 아동보육에 관한 것이다. 활용성이 낮은 이유는 의복에 있어서는 기성복을 사입기 때문이며 만들지 못하는 층도 상당수에 있다. 그러므로 家政科 지도에 있어서 의복의 제작지도를 철저히 할 것은 물론 기성복을 자기 몸에 맞게 고치어 입을 수 있는 능력과 태도를 길러야 할 것이다. 농촌과 도시는 모든 면에서 격차가 있지만 家政科 학습내용의 활용정도가 농촌이 도시보다 높은 것은 주목할 만한 일이다. 그러므로 지역을 고려한 교과서의 편찬이 요구된다. 家政科 학습내용이 활용성이 대체로 낮은 것은 학습내용과 지도방법에 있어서 학생, 가정, 사회의 요구에 맞게 재편성하여야 할 것이다.;This Research exists in purpose of investigating the curriculum contents in home economics course of middle school, and making sure of the degree of activity in home concerning home, and knowing the reason about non-utility and direction to see how much it obtains to help in country-society and improvement, establishment better of home life, and also this research gives any foundation of basic data in education improvement above reality which is the curriculum contents in home economics course. I did look into the purpose of home-life and that of home economics course of middle school through the documents, and research home economics according to improvement procedure of mind and body and home education by district area and examine real attitude in life with investigation by the method of sample size for requesting and answering, and also I did check up the investigation of activity degree by ourriculum contents. On conclusion, it is supposed that curriculum contents in home economics course of middle sohool sumits some assistance to homelife, but it does not give any help in improving better condition of home-life, The democratization of home-system, simplification of food, rationalization of chicken room, and scientification of cooking should be achieved entirely. The largest field of curriculum contents of home economics course belongs to clothing-life secondarly the large portion is dietary life, the least portion of it is home-gardening. But the activity in home life possess the large-percentage-participation concerning anniversary-food in the field of dietary life. The least aspect is the part of clothing-life, cloth-merchandise and children-support. The main reason of small utility is composed of buying ready-made cloth, large number of this group can hardly make this. Therefore in the leadership of home-economics course we have to get intention of not only assisting through leadership in cloth-merchandise but also. prospering ability and attitude of being able to fix appropriate size with ready-made cloth. It is extremely remarkable that the activity in degree of curriculum contents in home economics course in country is above larger percentage then that of city. Generally the low acrivity in curriculum contents of home economics course left the re-system in improvement of curriculum contents, also in the method of leadership for the accuracy of request of society, students and home.
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