View : 859 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author황혜원-
dc.creator황혜원-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:09Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:09Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050175-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201860-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050175-
dc.description.abstract현 시대의 문화와 예술은 교육적인 측면이 강조되면서 학교 뿐 아니라 사회 전반에서 모든 사람들에게 교육의 균등한 기회가 주어질 수 있도록 제도화 되고 있으며, 일상의 삶 속에 자리매김하고 있다. 더불어 무용교육의 범위도 확대되면서 다양한 교육제도 마련의 일환으로, 2000년 예술의 분야로서 예술강사 지원사업(구: 강사풀제)이 시행되었다. 이에 본 연구는 학교-예술(무용)강사 지원사업에 참여하는 예술(무용)강사들을 중심으로 본 사업을 조사·진단해보고, 이에 따른 문제점을 파악하여 효과적인 예술(무용)강사 지원사업을 모색하고, 이를 개선하기 위한 기초자료를 제시하는 데에 의의를 두고자 한다. 이를 위한 연구대상은 전국의 2008년도 예술(무용)강사로 활동하고 있는 강사 180명을 대상으로 설문조사하였으며, 설문지는 관련문헌 김행온(2004), 문영미(2006), 최윤진(2007)의 선행연구를 참고하여 작성하였고, 신뢰도와 타당도를 검증한 후, 수정 보완하여 완성하였다. 자료 분석은 SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 12.0을 사용하여 빈도분석을 실시하였으며, 연구대상자의 인구 통계학적 특성에 따른 예술(무용)강사의 일반적 특성, 예술(무용)강사 지원사업의 운영, 교육내용 및 효과, 교육환경, 문제점에 대해 교차분석을 실시하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 예술(무용)강사 지원사업에 참여하고 있는 예술(무용)강사는 동료나 지인을 통해 본 사업을 알게 되었고, 전공 무용강사로서 커리어를 발전시키기 위해 참여하며, 경력이 높아질수록 예술강사로서의 긍지와 자부심이 높아졌다. 둘째, 예술(무용)강사 지원사업의 운영은 강사선발과정, 보수, 학교배치는 적정한 기준으로 잘 이루어지고 있으며, 아르떼 통합 시스템 운영도 비교적 잘 이루어지고 있다. 그러나 장거리 학교파견 시 교통비의 상향 조정, 진흥원의 행정적 요인으로 인한 강사의 요구사항 해결은 다소 지연되고 있었다. 셋째, 예술(무용)강사 지원사업의 교육내용 및 효과는 예술(무용)강사 연수프로그램에 있어서 적절한 피드백을 받을 수 있으며, 효과적인 방법으로는 실기교육, 사례발표, 모의강의 순으로 나타났다. 학교현장에서 이루어지는 교육내용에 있어 교부교재의 활용도는 80% 이상이며, 교육목표와 내용은 적절하지만, 난이도에 있어서는 비교적 어려웠다고 답하였으며, 11-20명의 적당한 학생 수로 수업이 대체로 잘 진행되고 있다. 또한 예술(무용)강사는 학생들의 참여도, 이해도, 만족도를 고려한 교육내용으로 수업을 진행하고 있으며, 그 결과 학생들의 무용에 대한 관심도와 무용수업 후 성취도가 향상되는 교육효과를 가져왔다. 넷째, 예술(무용)강사 지원사업의 교육환경은 교육시설, 학교 측의 지원에 있어서는 평균으로 나타났지만, 지역적으로 여전히 무용실이 없거나, 멀티미디어 사용이 불가능하거나, 기자재 준비가 미흡한 학교가 다소 있었다. 다섯째, 예술(무용)강사 지원사업의 문제점은 사업운영체계, 교육환경, 강사 선발제도, 교육내용, 강사 연수프로그램 순으로 나타났다. 사업운영체계의 문제는 선정된 학교와 진흥원 측의 협력체계가 구축되지 않았기 때문에 학교에서 본 사업의 목적과 취지를 제대로 이해하고 있지 않아 많은 예술(무용)강사들이 어려움을 가지고 있었다. 또한 한국예술교육진흥원의 행정적 오류사항의 신속한 처리능력의 결여로 예술(무용)강사들의 권익에 대한 손상과 자주 바뀌는 체제로 인한 혼란이 있었다. 또한 부족한 무용실과 다소 어려운 교육내용 그리고 짧은 연수기간이 문제로 나타났다. 이러한 결과로 볼 때, 예술(무용)강사 지원사업이 활성화되기 위해서는 우선 선정된 학교 측의 사전 준비 워크숍과 세미나를 통해 본 사업에 대한 학교 측의 올바른 이해와 인식변화가 필요하며, 나아가 무용교육이 제대로 이루어질 수 있는 환경적 요소가 뒷받침 되어야 할 것이다. 또한 주기적인 지역별 강사연수와 교류가 이루어지고, 예술(무용)강사의 다년 계약직 혹은 정규직화를 추진하여 무용교육의 전문성과 연계성을 강화해야할 것이다. 이처럼 예술(무용)강사 지원사업 체제의 안정적 구축, 개선의 실천적 노력과 더불어 예술(무용)강사 자신의 올바른 교육철학 확립, 그리고 지속적인 연구 자세가 뒷받침 된다면 보다 나은 지원사업의 정착은 물론이고, 이를 통해 모든 국민이 질적으로 수준 높은 무용교육을 받을 수 있는 기회가 확대되어 질 것이다. 이에 따라 시대적, 사회적 변화와 요구에 부응하여 개선되어지는 예술(무용)강사 지원사업은 창의력, 상상력시대의 국가 경쟁력 확보를 위해 큰 일익을 담당하게 될 수 있을 것이다.;The culture and art of the present age is establishing itself as a part of human life while not only school but society in general also learns and masters it with the emphasis on its educational value. Among those, dance education has been equipped with a variety of educational institution with the expansion of its scope, and also has come to participate in the project in support of art instructors, which began with a school as a field of art. With this, this research is aimed at putting its significance on suggesting a basic data for the improvement in the current project by making a survey & diagnosis of this project centering on art instructors involved in the support project of school-art[dance]instructors, pointing out its subsequent implications, and inquiring into an effective support project of art[dance] instructors. This research made a survey on 180 instructors working as art[dance] instructors at schools nationwide in 2008 as a research target. The questionnaire was initially drawn up by referring to its related literature-preceding research by Kim, Haeng-on[2004], Moon, Young-mi[2006], and Choi, Yoon-jin[2007], and then it was completed with the process of modification and supplementation after verifying its reliability and feasibility. As for data analysis, this research conducted a frequency analysis by using SPSS (Statistical Package for Social Science) v. 12.0 and also made a cross analysis of general characteristics of art[dance] instructors subsequent to demographical characteristics, management of the support project for art[dance] instructors, educational contents and its effect, educational environment and related implications. This research drew a conclusion through these procedures as follows: First, it was found that the art[dance]instructors involved in the support project for art[dance]instructors] came to be aware of this project through their co-workers or acquaintances and they participated in this project to enhance their career as a dance instructor. With their career ever rising, their pride and self-confidence increased more. Accordingly, it is expected that an art[dance]instructor's quality as an educator will get promoted with more highly advanced sense of mission & confidence as an art instructor by participating in this project. Second, the management of the support project of art[dance]instructors is going off well with an appropriate standard of selection process of instructors, remunerations and school assignment and so is the management of integrated Arte system relatively. However, there remains travel expenses should be adjusted upward in time of dispatching them to a remote school. In addition, there happens a delay in solving instructors' demands due to the administrative factor on the part of the Korea Culture & Art Agency for Promotion; thus, there needs to be a close cooperation with a top priority between the Agency and school authorities for effective management of this project. Third, as for the education contents and its effect of the support project for art[dance]instructors, appropriate feedback can be available in time of drawing up a training program for art instructors; there appeared a practical skill training followed by a case presentation, and trial lecturing as an effective method in the feedback. The education contents used at school grounds comprises more than 80% use of the distributed texts and educational purpose and contents are appropriate but high in difficulty level. The class is progressing well with a reasonable class size of 11~20 students. In addition, as a result of an art[dance]instructor's conducting a class with teaching contents in consideration of students' participation, understanding, and satisfaction, there came out an educational effect in which students' interest in dance and accomplishment level after dance class got promoted individually. Fourth, the educational environment of the support project for art[dance]instructors can be judged as so-so in terms of educational facilities and the school authorities' assistance, but there still remain some schools which fall short of dance rooms, the use of multi-media and dancing equipment. Fifth, the points at issue in the support project for art[dance]instructors are found to be project management system followed by educational environment, instructor screening system, educational contents, and training programs for instructors. The problem of the project management system was incurred from non-establishment of cooperative system between the selected schools for the project and the Agency for Promotion; thus, the school authorities fail to properly understand the purpose and cause of this project, making a lot of art instructors have a difficulty doing their job smoothly. Besides, the rights and interests of art instructors are being damaged due to the lack of well-timed handling of their administrative fallacies of the Korea Art Education Agency for Promotion, and their frequent system change has contributed to a confusion. Moreover, it was found that the lack of dance rooms, somewhat difficult educational contents, and a short training period have yet to be solved. Considering such results, it is necessary for the school authorities to properly understand this project & have a change of consciousness of this project through the preferentially selected school authorities' workshop for advance preparations in order that the support project for art[dance]instructors could be revitalized; further, environmental infra should be propped up for dance education true to its name. Like this, if establishment of an art[dance]instructor's own proper educational philosophy and continuous attitude toward research could be backed up, together with stable establishment of a support project regime for art[dance] instructor and practical efforts for improvement, the opportunity for all people to get high-level dance education qualitatively would be expanded, not to mention the settlement of much better support project. Accordingly, the support project for an art[dance] instructor, which is improved in compliance with the changes & needs of the times and society, could play a major role in securing national competitive strength in the period of creativity and imagination.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 C. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 문화예술교육의 이해 = 6 1. 문화예술교육의 개념 및 목표 = 6 2. 문화예술교육의 발전 = 11 B. 예술(무용)강사 지원사업의 이해 = 21 1. 학교-예술(무용)강사 지원사업 = 21 2. 사회-예술(무용)강사 지원사업 = 32 Ⅲ. 연구 방법 = 37 A. 연구 대상 = 37 B. 연구 도구 = 38 C. 조사 절차 = 40 D. 자료 처리 = 40 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 42 A. 연구결과 = 42 1. 예술(무용)강사의 일반적 특성 = 42 2. 예술(무용)강사 지원사업의 운영 = 47 3. 예술(무용)강사 지원사업의 교육내용 및 효과 = 55 4. 예술(무용)강사 지원사업의 교육환경 = 68 5. 예술(무용)강사 지원사업의 문제점 = 70 B. 논의 = 72 Ⅴ. 결론 및 제언 = 75 참고 문헌 = 79 부록-1 = 85 부록-2 = 91 Abstract = 103-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1357518 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title예술강사 지원사업에 대한 무용강사 인식조사연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study of Research on Recognition of Support Project for Art[Dance] Instructor for Dance Instructor-
dc.creator.othernameHwang, Hye Won-
dc.format.pagevii, 106 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용과-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE