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CoP에서 공동체의식과 몰입이 지식경영활동에 미치는 영향

Title
CoP에서 공동체의식과 몰입이 지식경영활동에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Sence of Community and Flow to Knowledge Management Activity in Community of Practices
Authors
이은숙
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 교육공학전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
급변하는 환경에 대응하여 기업은 우수한 성과와 경쟁력의 원천으로 지식을 습득하고 공유하며 새로운 지식을 창출하는 것이 필요하게 되었다(Nonaka & Takeuchi, 1995). 이러한 시대적 요구를 반영하여 기업에서는 지식의 중요성을 인식하고, 지식경영을 위한 방안으로써 지식경영시스템을 구축하였으며, 지식경영시스템을 통해 지식을 공유하고 창출하는 활동을 기대하였다. 하지만, 정보기술 측면에서의 접근만으로는 지식경영의 한계와 문제점이 발생하면서, 인적 네트워크 형태인 지식경영의 필요성이 제기되었다. 새로운 지식경영의 대안으로 제시된 실천공동체(community of practices, 이하 CoP로 표기)는 암묵적인 지식이나 노하우를 통해 조직 내 업무의 효율성을 제고할 뿐만 아니라, 변화를 주도해 나갈 수 있고 활발한 지식의 교류가 이루어질 수 있는 공동체(community)라는 점에서 높은 관심을 받고 있다. 한편 지식경영의 활성화를 위한 대안으로 주목을 받고 있는 CoP의 성공적인 운영 전략에 대한 연구는 국내외에서 활발하게 연구되어져 왔다. 선행 연구에서 제시하는 CoP의 성공적인 운영 전략에 대한 핵심 요인들은 크게 조직 차원과 개인 차원으로 구분해 볼 수 있다. 먼저, 조직 차원에서는 CoP의 필요성 인식과 제도적 지원 및 보상적 측면에 대한 운영 전략을 제시하고 있으며, 개인 차원에서는 구성원 간의 상호작용, 욕구충족에 대한 신뢰, 협력, 그리고 영향력의 중요성을 강조하고 있다. 특히, CoP에서 지식경영활동의 활성화를 위해서는 구성원 간의 상호작용을 통한 유대감 형성과 역량 개발에 대한 믿음 즉, 욕구에 대한 충족이 중요한 요인임을 강조하고 있다. 앞서 제시한 유대감과 욕구충족에 대한 믿음은 공동체의식(sense of community)인 소속감, 영향력, 욕구통합 및 충족, 그리고 정서적 유대감에 대한 개념의 일부분으로 이해할 수 있으며, 공동체의식이 지식경영활동에 긍정적인 영향을 미친다는 사실이 입증된 바 있다. 더불어 개인이 어느 특정 집단에 참여하면서 느끼는 총체적인 감정인 몰입(flow)도 지식경영활동에 영향을 미칠 수 있는 변인임이 밝혀지고 있다. 하지만, CoP내에서의 공동체의식과 몰입, 그리고 지식을 공유하고 창출하며, 나아가 자신의 업무에 활용하고 응용하는 일련의 모든 활동인 지식경영활동에 대한 연구는 미비한 편이다. 따라서 본 연구에서는 사내 CoP에 소속된 구성원들이 심리적으로 느끼는 공동체의식과 구성원들로 하여금 CoP에 빠져들게 하는 몰입이 지식경영활동에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 나아가 본 연구는 지식경영 차원에서 CoP의 성공적인 운영 전략과 효과적인 지원에 대한 유용한 정보를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 반영하여 본 연구에서 살펴보고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 사내 CoP에서 공동체의식을 이루고 있는 하위요인들이 지식경영활동의 하위요인들을 예측하는가? 둘째, 사내 CoP에서 몰입을 이루고 있는 하위요인들이 지식경영활동의 하위요인들을 예측하는가? 이와 같은 연구문제를 규명하기 위해 본 연구에서는 활발한 CoP 활동을 하고 있는 2개의 CoP를 선정하여 설문을 진행하였으며, 설문은 선행연구에서 사용된 설문 내용을 기초로 한 측정도구를 사용하였다. 설문 조사는 CoP 구성원들에게 e-mail을 통한 온라인 설문으로 4주간 진행되었다. 최종 123명의 설문지를 회수하였으며, 이 중에서 12명의 설문을 제외한 111명을 대상으로 통계 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 공동체의식의 4개 하위요인이 3개의 요인으로 추출되어, 소속감, 영향력, 욕구충족 및 정서적 유대감이라고 명명하였다. 공동체의식이 지식경영활동을 예측하는지 알아본 결과, 지식창출을 영향력(β=.355, p<.001), 욕구충족 및 정서적 유대감(β=.489, p<.001)이, 지식활용 및 통합을 소속감(β=.177, p<.05), 영향력(β=.178, p<.05), 욕구충족 및 정서적 유대감(β=.510, p<.001)이, 지식응용을 소속감(β=.293, p<.001), 영향력(β=.196, p<.05), 욕구충족 및 정서적 유대감(β=.452, p<.001)이 통계적으로 유의미하게 예측하였다. 또한, 지식전이를 영향력(β=.348, p<.001), 욕구충족 및 정서적 유대감(β=.391, p<.001)이, 지식정의능력을 소속감(β=.178, p<.05), 영향력(β=.247, p<.01), 욕구충족 및 정서적 유대감(β=.328, p<.001)이, 전략적 마인드를 영향력(β=.300, p<.001), 욕구충족 및 정서적 유대감(β=.450, p<.001)이 유의미하게 예측하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 몰입의 4개의 하위요인이 2개의 요인으로 추출되었고, 이를 인지적 몰입과 감성적 몰입으로 명명하였다. 몰입이 지식경영활동을 예측하는지 알아본 결과, 지식창출을 감성적 몰입(β=.663, p<.001), 인지적 몰입(β=.181, p<.05)이, 지식활용 및 통합을 감성적 몰입(β=.578, p<.001)이, 지식응용을 감성적 몰입(β=.638, p<.001)이, 지식전이를 감성적 몰입(β=.534, p<.001)이, 지식정의능력을 감성적 몰입(β=.511, p<.001)이, 전략적 마인드를 감성적 몰입(β=.528, p<.001)이 유의미하게 예측하는 것으로 밝혀졌다. 본 연구 결과, CoP에서의 지식경영활동을 촉진시키기 위해서는 CoP 구성원들의 공동체의식과 몰입을 높일 수 있는 요인이 무엇인지 고려되어야 할 것이다. 본 연구는 CoP에서의 공동체의식과 몰입이 지식경영활동에 미치는 영향을 규명함으로써, 지식경영 차원에서의 CoP 운영 전략을 모색하고 CoP의 효과적인 지원을 하는데 도움을 주고자 한다.;In response to rapidly changing business landscape, companies needs to acquire, share, and produce new knowledge as a main source for their performance result and competitive edge(Nonaka & Takeuchi, 1995). Reflecting the needs of the times, they now recognize the importance of knowledge itself as well as knowledge management and establish knowledge management system in order to promote knowledge sharing and producing practices. Knowledge management that only approaches by IT technology, however, has its limits and problems so to raise knowledge management in the form of human network. As an alternative, the concept of 'community of practices' (or CoP) attracts our attention since it not only promotes business efficiency by sharing tacit knowledge and knowhow within a firm but also lead change by forming a community with active exchange of knowledge. On the other hands, it is emphasized that connection establishment and trust for capacity building by interactions among community members which is so called 'fulfillment of needs' is the key factor to facilitate knowledge management activities. As mentioned earlier, trust for connection and fulfillment of needs can be understood as the partial concept of 'sense of community' which includes membership, influence, integration and fulfillment of needs, and emotional connection. In addition, it is proved that sense of community has positive effect on knowledge management activities. Furthermore, flow, the whole feeling an individual has when participating in a certain group, is also a variable that affects knowledge management activities. However, the research on knowledge management activities, which share and produce flow, sense of community and knowledge in order to use and apply to their own business tasks in CoP, is insufficient. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the influence of the sense of community, which is psychologically felt by members belonging to in-house CoP, and of the flow, which allows members to be absorbed into CoP, upon knowledge management activity. Further, the aim of this study is to offer useful information on the successfully operating strategy and effective support for CoP in the dimension of knowledge management.. Regarding research purpose mentioned above, this paper seeks to challenge specific questions as follows. First, do sub-factors of sense of community predict those of knowledge management activities in a CoP? Second, do sub-factors of flow predict those of knowledge management activities in a CoP? In order to closely examine these research problems, this study progressed questionnaire by selecting two CoPs, which are being performed CoP. And, the questionnaire was used a measurement tool based on the questionnaire contents, which were used in the preceding research. The questionnaire research was conducted for 4 weeks with on-line questionnaire through e-mail targeting CoP members. The questionnaires in finally 123 persons were collected. And, the statistical analysis was carried out targeting 111 persons except questionnaires for 12 persons out of these copies. Results from this study are as follows. First, 4 sub-factors in sense of community were extracted as 3 factors, thereby these three factored were named as fulfillment of needs & emotional connection, membership, and influence. As a result of examining whether the sense of community predicts knowledge management activity, there was the statically significant prediction for knowledge creation by influence(β=.355, p<.001), and fulfillment of needs & emotional connection(β=.489, p<.001), for knowledge utilization and integration by membership(β=.177, p<.05), influence(β=.178, p<.05), and fulfillment of needs & emotional connection(β=.510, p<.001), and for knowledge application by membership(β=.293, p<.001), influence(β=.196, p<.05), and fulfillment of needs & emotional connection(β=.452, p<.001). Also, the statistical significant prediction was clarified for knowledge transfer by influence(β=.348, p<.001), and fulfillment of needs & emotional connection(β=.391, p<.001), for knowledge definition ability by membership(β=.178, p<.05), influence(β=.247, p<.01), and fulfillment of needs & emotional connection(β=.450, p<.001), and for strategic mind by influence(β=.300, p<.001), and fulfillment of needs & emotional connection(β=.450, p<.001). Second, 4 sub-factors in flow were extracted as 2 elements, thereby these two factored were named as the emotional flow and the recognition flow. As a result of examining whether the flow predicts knowledge management activity, the statistically significant prediction was clarified for knowledge creation by emotional flow(β=.617, p<.001), and recognition flow(β=.184, p<.05) for knowledge utilization and integration by emotional flow(β=.544, p<.001), for knowledge application by emotional flow(β=.628, p<.001), for knowledge transfer by emotional flow(β=.509, p<.001), for knowledge definition ability by emotional flow(β=.519, p<.001), and for strategic mind by emotional flow(β=.435, p<.001). According to this research, the factor to improve sense of community and flow among community members should be taken into account to promote knowledge management activities. This paper explores CoP operating strategies in knowledge management and wants to support CoP in an effective way by clarifying the influence of flow and sense of community to practices of knowledge management in CoP.
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