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부유하는 가치의 가벼움에 대한 표현연구

Title
부유하는 가치의 가벼움에 대한 표현연구
Other Titles
Floating Values, the Reconsideration of their Lightness
Authors
이혜정
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 미술학부조소전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
세상에는 수많은 가치들이 존재한다. 그리고 수많은 가치들은 각기 다른모습으로 각각의 사회 안에서 통용되고 소통된다. 세상이 복잡해지면서 그 세상 속에서 살아 움직이는 가치들 또한 매우 다양해졌다. 이른바 홍수라고 표현되는 정보의 양만 보더라도 우리가 매일매일 직면하는 가치들이 얼마나 많은지 알 수 있을 것이다. 자본주의의 발달과 더불어 정보 통신의 발달은 이 시대의 가치 또한 복잡 하고 다양하게 하고 있다. 이렇듯, 세상에는 수많은 가치들이 떠다니고, 그것들은 각기 다른 모습 다른 이유로 이 시대를 사는 사람들에게 인정받기도 하고, 수용되기도 한다. 그리고인정받고 수용되는 과정을 통해 이른바 ‘보편성’을 획득하게 된다. 즉, 그것이옳고 그름으로 판단되지 않더라도 있는 그 자체로 받아들여지는 것이다. 우리의 삶 속에서, 그것이 다소 바르지 않다고 해도 주위의 많은 사람들이보편적으로 행하거나, 사회의 분위기가 그러하다면, 그것을 곧 받아들이게 된다. 하지만, 우리가 ‘보편성’이라는 이름으로 공감하는 수많은 가치들 모두가 진정 가치 있는 것들은 아니다. 즉, 세상을 떠도는 가치들은 매우 경박한 것 또한 포함하고 있을 것이다. 각종 매체를 통해 쏟아지는 정보와 이미지들은 우리가 사는 세상에 종종 신드롬을 만들어 낸다. 오늘날 이 말은 정신의학적인 용어라기보다는 사회전체의 '풍조와 유행', '열기와 열풍' 이라는 뜻으로 더 많이 사용된다. 신드롬은 동시대를 살아가는 사람들이 공유하고자하는 바람이나 소망, 그리고 가치관을 나타낸다. 그러나 신드롬의 대다수는 시간의 흐름에 따라 가변적이며, 중심문화에 대한 주변문화로 머무는 경우가 많다. 우리나라에서는 그 강도가 높아 '신드롬 신드롬 '이라는 조어까지 등장했을 정도이다. 이렇듯 신드롬은 연구자가 말하려고 하는 부유하는 가치 즉, 자신의 확고한 신념이나 자세가 결여된 채, 사람들의 움직임에 흔들리는 태도를 설명하기에 적절하다. 동시대의 유행을 따르고 모방하는 것은 현대 사회 속에서 자기자신이 소외되지 않도록 하기 위한 방법일 수도 있겠지만, 이 연구에 등장하는 예들은 자신의 욕망과 그에 대한 충족을 적절하게 조절하지 못하는 경우이다. 그리고 이들은, 우리 주위에서 어렵지 않게 찾아볼 수 있는 예이다. 연구자는 본 연구에서 7가지의 신드롬을 제시하고, 그것들이 세상의 가치들과 결부되면서 사람들의 삶에 어떤 영향으로 드러나는지를 직접적인 어법으로 표현한다. 이른바 명품이라고 불리는 상품을 오브제로써 직접 작업에 도입하기도 하고, 또 그것을 캐스팅하여 복제된 명품의 생산도구를 만들어 내기도 하였다. 또, 영상설치는 과장된 표현으로 이 시대를 살아가는 사람들의 가치에 대해 역설하였고, 오브제가 원래 가지고 있는 형태를 왜곡시킴으로써 과잉된 욕망이 빚어내는 현실을 표현하였다. 7가지의 신드롬은 서로 긴밀하게 연결되어 있기도 하고, 각각의 독립된 이야기의 소재가 되기도 한다. 연구자 자신이 당대를 살아가는 사회구성원의 일원으로서의 시각이 반영되어 있는 것이다. 즉, 소비의 시대를 살아가는 사람으로서 갖게 되는 인식이 포함되는 것이다. 이는 사회현실의 단면을 보여줌으로써, 지금을 사는 사람들이 가치를 두고 있는 것들이 갖는 가벼움을 풍자하는 것이다. 본 연구를 통해 각자가 지금 딛고 서 있는 지점을 확인하고, 자신의 삶에 대한 가치를 되새겨 보게 하는 데에서 이 연구의 의의를 찾을 수 있다.;There are numerous values in the world. And these numerous values are being circulated and understood in different forms in each society. As world becomes more complicated, values that exist in the world also become more diverse as well. Looking only at the amount of information that is often expressed as flood, we can grasp how many values we face daily. Together with progress of capitalism, the development of telecommunication further complicates and diversifies values in this age and time. As such, there are many values floating around in the world, and they're sometimes recognized and accepted by people living in this age for different reasons and in different hapes. And through this process of recognition and acceptance, the so called 'universality' is acquired. That is, it is accepted in itself even if it is impossible to decide whether it is right or wrong. In our lives, even if some things are quite not right, if many people do it or if it is in a general social atmosphere to do it, one accepts them sooner or later. However, not all of the numerous values that we empathize with in the name of 'universality' have genuine value. That is, among values that float around the world, there are surely to be values that are very frivolous. Information and images flowing through various media occasionally produce syndrome in our society. In the present time, this word is used more often to mean societal 'trend and vogue', 'heat and strong wind' rather than to mean psycho-medical term. Syndromes manifest desires, hopes, and values of people living in the same age hope to share. But large majority of syndromes vary according to the flow of time, and they often stay as peripheral culture as opposed to central culture. In our country, the intensity of such phenomenon has heightened to such an extent that an expletive called 'syndrome syndrome' has appeared. As can be seen, syndrome is an appropriate term in explaining floating values, that is, attitude that is swayed by people's movements without one's firm conviction or action that the researcher tried to coin. Although following contemporary vogue and imitating it can be a form of preventing oneself from being isolated from modern society, the examples shown in the paper are cases that failed to appropriately control one's desires and their satisfaction. Further, those cases are also the ones that can be found easily around us. The researcher suggests 7 kinds of syndromes in the paper, and the researcher seeks to present how these influence people's lives as they're disjoined from societal values, in direct phraseology. By presenting reality of society in random impression, the paper seeks to satirize the lightness of things that people living in this day and age put their values on.
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