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마야 데렌(Maya Deren) 댄스필름의 특징에 관한 연구

Title
마야 데렌(Maya Deren) 댄스필름의 특징에 관한 연구
Other Titles
A Study on the characteristics of Maya Deren's Dance film
Authors
김은정
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study is to discuss dance films that have been recognized as an individual art and actively shown at the dance visual festivals, film festivals, and on TV in the United States and Europe. A dance film by Maya Deren is selected to be discussed as a first dance film that was granted an artistic value. Modern art searches for new methodologies in diverse ways to combine with a medium of film that appeared in the early 20th century. The field of dance art also continues to seek for new methods to express the combined visual media. The combination of two different genres does no longer place a medium of film as a concept of a mere tool that just assists dance art. The new form of art created by the combination of a film and dance art must intrinsically approach each characteristic and create dance expression which is enabled only through films to achieve the value as an original art. From this point of view, although dance film started with the appearance of a film, Maya Deren is considered as a person who started an earnest dance film. Therefore, in this paper, Maya Deren’s major works such as 「A Study in Choreography for Camera」and「Ritual in Transfigured Time」are appreciated, and characteristics of Maya Deren’s dance films are drawn by an analytical study based on the Maya Deren’s film theory. In conclusion, characteristics of Maya Deren’s dance films suggest new perspectives of dance expression through film media as follows. Firstly, Maya Deren’s films mean expression of art through creative works based on the first dimensional forms recording dances of theater performance. Secondly, it forms aesthetic structure matching dance expression by the film forming the flow of image structures Thirdly, concepts of choreography through the film media are extended not only by expressing characteristics of dance expression in the relationship of films and dance moves, but also earning similar effects to dance expression through films capturing dynamic senses from daily movement or gestures. Fourthly, Deren enables dance films to be sublimated in conscious art by showing artist’s consciousness and her world view through time and space created by films. Therefore, Maya Deren’s new perspective for the dance films overcomes traditional expression of films and suggests a new methodology against the original expression in the film media. She also leads Modern dance in the United States to become a center of dance film. Her dance films are evaluated as a standard for dance film artist in the future. This study is to study Maya Deren’s dance films whose artistic accomplishment of the dance expression has been acknowledged through film media. By showing the original method of dance expression through film media, it would be meaningful to contribute to building the original method of expression in the dance film field.;본 논문은 현재 미국과 유럽을 중심으로 독자적인 예술 형태로 인정되어 무용 영상 페스티발과 영화제, TV를 통해 활발하게 작업되어 지고 있는 댄스필름에 관한 논의로 그 연구 대상을 댄스필름의 예술적 가치를 부여한 최초의 댄스필름으로 평가받는 마야 데렌의 댄스필름으로 한다. 현대 예술은 20세기 초 등장한 영화매체와의 결합을 이루기 위한 새로운 방법론을 다각적으로 모색한다. 무용예술 분야도 영상매체와의 결합을 통해 새로운 표현방식을 탐구하는 시도를 계속해 나간다. 더 이상 상이한 두 장르의 결합은 영화매체를 단순히 무용예술을 보조하는 도구의 개념으로 위치하지 않는다. 영화매체와 무용예술과의 결합을 통해 생성된 새로운 예술 형태가 독자적인 예술로서의 가치를 획득하기 위해서는 각각의 특질에 대한 본질적인 접근으로 영화매체를 통해서만 가능한 무용표현을 창출하여야만 한다. 이러한 관점에서 댄스 필름은 영화매체의 등장과 함께 시작되었음에도 불구하고 마야 데렌의 댄스필름을 본격적인 댄스필름의 시작으로 본다. 따라서 본 연구는 마야 데렌의 주요작품「카메라를 위한 안무」,「변형시간의 의례」을 감상한 후 마야 데렌의 영화이론을 중심으로 분석 연구를 병행하여 마야 데렌 댄스필름이 지닌 특징을 도출하고자 한다. 결론적으로, 마야 데렌 댄스필름의 특징은 영화매체를 통한 무용표현의 다음과 같은 새로운 시각을 제시한다. 첫째, 마야 데렌 댄스필름은 극장무용형태의 무용을 기록하는 1차원적인 형태로부터 창조적인 작업을 통한 예술표현으로 댄스필름을 의미한다. 둘째, 영화 전체를 유동적인 흐름속의 리드미컬한 조합을 이루어 이미지적 구조를 형성함으로써 영화매체에 의한 무용표현에 타당한 미학적 형식을 이룬다. 셋째, 영화매체와 무용움직임과의 관계 하에, 무용표현이 지닌 특질을 표현하는 것 뿐 아니라 일상적인 행위나 제스처로부터 동적인 감각을 포착하여 영화매체를 통해 무용표현과 비슷한 효과를 얻음으로써 영화매체를 통한 안무의 개념을 확장하였다. 넷째, 데렌은 영화에 의해 생성된 시간과 공간을 통해 작가의 의식과 세계관을 표방한 새로운 세계로 구성함으로써 댄스필름을 의식적인 차원의 예술로 표현가능하게 한다. 따라서 마야 데렌 댄스필름의 새로운 시각은 전통적인 영화 표현방식에서 벗어나 영화매체가 지닌 본질적인 표현방식에 대한 의문에 새로운 방법론을 제시한다. 또한, 미국 현대무용을 무용 영상의 중심으로 이끌었다. 나아가 그녀의 댄스필름은 후세대의 댄스필름 작가들의 작업에 표본으로써 가치 한다. 현재 부상하고 있는 무용영상 분야가 독자적인 예술로서의 위상을 확립 하기 위해서는 무용영상만의 독자적인 표현방식을 구축하여야 한다. 따라서 그 연구방향을 모색하는데 영화매체와 무용예술을 독자적인 표현방식을 이루어 댄스필름에 예술적인 가치를 부여하였다고 평가되는 마야 데렌 댄스필름을 연구하는 것은 그 중요성을 가진다.
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