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스포츠의류소비자의 구매결정요인이 브랜드특성에 미치는 영향

Title
스포츠의류소비자의 구매결정요인이 브랜드특성에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of Purchase Decision Factors of Sports Apparel Brands on the Brand Characteristics
Authors
박수진
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to provide basic data for marketing strategy to satisfy customers' needs and elevate image of enterprises and products by defining relationship between purchase decision factors of consumers for sports apparel brands and brand characteristics. Relying on Cluster sampling method, this study conducted questionnaire survey for consumers of sports apparel who live in Seoul and Gyeonggi area, and used finally collected 321 answer sheets. Hypotheses were tested by using t-test, Two-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression. The findings of this study were as follows: First, according to personal characteristics, there were differences between purchase decision factors of consumers for sports apparel brands and brand characteristics. Second, purchase decision factors of consumers for sports apparel brands influenced brand awareness partially. Third, purchase decision factors of sports apparel brands influenced truthfulness of brand characteristics. Fourth, purchase decision factors of sports apparel brands influenced ability of brand characteristics partially and greatly. Fifth, purchase decision factors of sports apparel brands influenced robustness of brand characteristics partially and very greatly. Sixth, purchase decision factors of sports apparel brands influenced reliability of brand image partially. Seventh, purchase decision factors of sports apparel brands influenced royalty of brand image partially. Eighth, purchase decision factors of sports apparel brands influenced affects attractiveness of brand image partially. In conclusion, the study found that brand commonly and significantly affected brand awareness, characteristics and image, and quality, design, and advertising partially affected brand awareness, characteristics and image.;본 연구의 목적은 스포츠의류 브랜드 소비자들의 구매 결정요인과 브랜드특성의 관계를 규명함으로써 국내 브랜드소비자의 욕구를 충족시킬 수 있는 마케팅 전략요인을 제시할 기초자료의 제공 및 기업과 제품의 이미지제고에 있다. 본 연구의 연구대상은 2007년 현재 서울, 경기소재 대학생 및 스포츠센터 이용자를 모집단으로 선정하였으며, 연구대상의 표본은 집락무선 표집법(Cluster Sampling)으로 추출하였다. 수집된 설문지를 최종적으로 321부를 사용하였으며, 분석방법은 t-test, Two-way ANOVA, 상관관계분석(Correlation analysis)과 다중회귀분석(Multiple regression)을 사용하여 도출 된 결론은 다음과 같다. 첫째, 스포츠의류소비자의 개인적 특성에 따른 구매결정요인과 브랜드 특성은 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠의류소비자의 구매결정요인이 브랜드인지도에 부분적으로 영향을 미친다. 셋째, 구매결정요인이 브랜드개성 중 진실함에 긍정적으로 영향을 미친다. 넷째, 구매결정요인이 브랜드개성 중 능력에 부분적이지만 매우 큰 영향을 미친다. 다섯째, 구매결정요인이 브랜드개성 중 강건함에 부분적이지만 매우 큰 영향을 미친다. 여섯째, 구매결정요인이 브랜드이미지중 신뢰도에 부분적으로 영향을 미친다. 일곱째, 구매결정요인이 브랜드이미지중 충성도에 부분적으로 영향을 미친다. 여덟째, 구매결정요인이 브랜드이미지중 부분적으로 영향을 미친다. 결론적으로 본 연구에서는 공통적으로 구매 결정 요인 중에서 브랜드가, 부분적으로 품질, 구매 장소, 디자인, 광고가 브랜드 인지도, 개성 그리고 이미지에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.
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일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
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