View : 37 Download: 0

움직임교육활동이 주의력결핍과잉행동장애(ADHD)아동의 부적응행동에 미치는 효과

Title
움직임교육활동이 주의력결핍과잉행동장애(ADHD)아동의 부적응행동에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Movement Education Program on Maladjustment Behavior of Children with ADHD
Authors
김여진
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 체육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 움직임교육활동이 ADHD아동의 부적응행동에 어떠한 효과를 미치는지를 규명하고, ADHD아동의 부적응행동을 향상시키는데 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구에 참여한 ADHD아동은 전문의로부터 주의력결핍과잉행동장애(ADHD)로 진단받은 아동으로 의학적으로 다른 특별한 질환을 가지고 있지 않고, 부모의 동의를 얻은 초등학생 11-13세 아동을 대상으로 하였다. 대상아동은 전주시에 거주하고 있는 아동으로 구성하였다. 움직임교육활동은 20주간 주 2회(총 40회) 실시되었으며, 한 반에 5명을 정원으로 두 반으로 구성하여 움직임교육활동을 실시하였다. 본 연구에서 사용한 검사 도구는 김미현(2006)이 사용한 ADHD아동의 부적응 행동 관찰기록 카드를 사용하였으며, 검사지는 부적응행동의 3개 하위영역으로 총 14문항으로 구성되어 있으며 매회기 측정하였다. 측정결과의 효율적인 자료 분석을 위해 SPSS Window for 12.0 프로그램을 활용하였으며, 움직임교육활동에 참여한 ADHD아동 10명의 부적응행동 검사결과의 사전·사후 차이 검증을 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon signed rank test)을 실시하였다. 또한 부적응행동 3가지 영역 간 상관관계를 규명하기 위해 Spearman의 순위 상관분석을 이용하여 각 하위영역 별 상관관계를 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 움직임 교육 활동이 ADHD 아동의 부적응 행동에 미치는 영향을 분석한 결과 사전 검사에서 부적응 행동은 112.30회로 나타났으나 사후 검사에서는 74.30회로 프로그램 실시 후 부적응 행동이 감소하였다. 이를 통해 움직임 교육 프로그램이 ADHD 아동의 부적응 행동을 유의하게 감소시키는 효과가 있는 것을 알 수 있었다. 둘째, 움직임 교육 활동이 ADHD 아동의 과제이탈 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 사전 검사에서 과제이탈 행동은 57.80회로 나타났으나 사후 검사에서는 35.40회로 프로그램 처치 후 과제이탈 행동이 감소하였다. 이를 통계적으로 검증한 결과 유의미한 차이로 나타나 움직임 교육 프로그램이 ADHD 아동의 과제이탈 행동을 유의하게 감소시키는 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 움직임 교육활동이 ADHD 아동의 주의산만 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 사전 검사에서 주의산만 행동은 47.90회로 나타났으나 사후 검사에서는 35.10회로 프로그램 처치 후 주의산만 행동이 감소하였다. 이를 통계적으로 검정한 결과에서도 유의미한 차이로 나타나 움직임 교육 프로그램이 ADHD 아동의 주위 산만 행동을 유의하게 감소시키는 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 움직임 교육활동이 ADHD 아동의 적대 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 사전 검사에서 적대 행동은 6.60회로 나타났으나 사후 검사에서는 3.80회로 프로그램 처치 후 적대 행동이 감소하였다. 이를 통계적으로 검정한 결과에서도 유의미한 차이로 나타나 움직임 교육 프로그램이 ADHD 아동의 적대 행동을 유의하게 감소시키는 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 부적응 행동 3가지 하위 영역 간에 정적인 상관관계를 보였다. 연구결과 움직임 교육활동이 ADHD아동의 부적응 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 움직임교육활동은 적대행동과 같은 ADHD아동의 부적응 행동을 감소시킴으로써 타인과의 상호작용능력을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미칠 것으로 사료된다. 또한 과제이탈 행동 및 주의산만 행동이 감소함으로써 학습의 균형적인 발달, 학습능력향상에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 사료된다. 따라서 움직임교육활동은 ADHD아동의 교육 및 재활에 효과적인 프로그램으로, 교육 및 임상현장에서 적극 권장되어져야 할 것이다.;The purpose of this study was to examine the effects of movement education program on children with ADHD. The children who participated in this study had diagnosed as ADHD from medical specialists and they had not any other disease from ADHD. The children were ages from 11 to 13 who lived in Jeon-Ju City and they participated under permission from their parents. Movement education program carried out for 20 weeks(2 times/week, 40minutes/ times), operated with two classes and each class had five children. The record cards for ADHD children of Mi-Hyun Kim had been used for this study and the paper was organized with total 14 questionnaires under three areas of maladjustment behavior. SPSS-WIN 12.0 had been used for effective analysis and Wilcoxon signed rank test which had been used for verification of differences between pre and post test. Spearman correlation had also been used to identify correlations of three different areas of maladjustment behavior and the result showed as follows; First, the maladjustment behavior was 112.30 times before applied the movement education program but after applied the program the number decreased by 74.30 times. The maladjustment behavior decreased through movement education program in ADHD children. Second, in the result of task deviation behavior in ADHD children, the number was 57.70 in pre test, but decreased 35.40 times in post test. It meaned that movement education program worked to decrease with significantly level task deviation behavior of ADHD children. Third, the result of the effect of movement education program on task of attention behavior in ADHD children showed 47.90 in pre test, but it was 35.10 in post test which meaned that the movement education program decreased ADHD children's task of attention behavior. Fourth, the result of the effect of movement education program on antagonism action in ADHD children showed that the number of antagonism action was 6.60 in pre test, but it was 3.80 in post test which meaned that the movement education program decreased ADHD children's antagonism action . Fifth, there was correlation between the three areas under maladjustment behavior. The result of study showed movement education program had positive effect on maladjustment behavior of ADHD children. Movement education program decreased maladjustment behavior such as hostile action. it considered to effect on increasing interaction ability with the others. Also task deviation behavior and task of attention behavior were decreased. it would effect on balanced development of learn and improve their learning abilities. Therefore, movement education program should strongly It meaned that at the special education field and clinic as effective program for special education and rehabilitation of ADHD children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE