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서울시 네트워크 병원의 공간적 분포와 입지 특성에 관한 연구

Title
서울시 네트워크 병원의 공간적 분포와 입지 특성에 관한 연구
Authors
박지영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 변화하는 사회 환경에 대한 병원산업의 입지적 대응전략에 관하여 살펴보았다. 교통과 정보통신, 기술의 발달과 새로운 사회?경제적 패러다임의 등장은 의료서비스의 전반적인 변화를 유발한 배경이 되었다. 그 결과 병원간의 경쟁 심화, 기업 경영 전략 도입, 해외로의 진출 등의 대응 전략이 등장했으며, 대표적인 것이 네트워크 병원이라고 할 수 있다. 본 연구에서는 여러 병원 형태의 변화 중 1990년대 후반부터 급속도로 증가되고 있는 네트워크 병원의 공간 특성에 대해 연구하였다. 네트워크 병원이란, 단일 브랜드 하에서 직원관리, 홍보, 구매 등을 공동으로 실시하고 진료와 관련된 지식 등을 공유하는 새로운 형식의 병원 형태이다. 네트워크의 병원은 1992년에 처음으로 설립되어 초기에는 치과, 성형·피부과, 안과 등의 의료보험이 적용되지 않는 진료과목을 중심으로 발달하였으며, 점차 소아과, 산부인과, 이비인후과 등의 의료보험 적용 분야로 확산되었다. 약 10년 동안 단시간 내에 빠르게 증가하였으며 이러한 현상은 지속될 것으로 보인다. 위와 같은 연구배경에 의하여 본 연구에서는 서울시 네트워크 병원의 공간적 분포와 지리적 입지를 분석하였다. 네트워크 병원에 대한 전수조사는 불가능하므로, 2004년 2월에서 4월까지 각종 언론매체, 연구논문, 인터넷 사이트를 통하여 네트워크 병원을 조사하였으며 이를 대상으로 연구하였다. 서울시 네트워크 병원은 행정동 523개 중에서 87개의 동에 204개의 사례가 분포하고 있으며, 이들 병원은 주로 강남구 역삼동, 신사동, 삼성동, 중구 명동, 서초구 서초동, 서대문구 창천동, 송파구 잠실, 양천구 목동 등에 집중하고 있다. 각각의 동에서 네트워크 병원들은 주로 오피스나 빌딩이 집중해 있는 대로변, 역세권 등 교통이 편리한 곳에 위치하고 있다. 이에 병원의 공간적 입지가 어떠한 사회·경제적 지표의 영향을 받고 일정한 패턴을 보이는지 보다 자세히 알아보기 위해 다음과 같은 연구를 수행하였다. 서울시 523개 동의 각 병원별 네트워크 병원수와 사회·경제적 지표들을 기초로 하여 다중회귀분석 등 통계분석을 수행하였으며 결과는 다음과 같다. 전체 네트워크 병원의 경우 입지 설명 변수로서 생산자 서비스업체수, IT산업업체수, 도소매업체수가 채택되었다. 생산자 서비스, IT 산업업체수는 그 지역이 고차 산업의 중심지임을 나타내는 지표로서 이는 네트워크 병원의 입지가 정보통신 기술의 발달과 서비스의 외부화가 편리한 접근성과 중심성이 높은 지역에 결정된다는 사실을 설명해주고 있다. 또한 도·소매업체수가 입지 설명변수로 도출됨으로서 네트워크 병원은 생산활동이 활발한 지역에 상대적으로 많은 지역에 집적하며, 이 역시 도심지역에 집적이 두드러짐을 알 수 있다. 각각의 병원별 입지를 분석하여 보았을 때, 네트워크 치과 병원의 경우 입지 설명변수로서 생산자 서비스업체수, IT산업업체수, 문화산업업체수와 지방세 징수액이 채택되었으며, 성형·피부과의 경우 생산자 서비스, IT산업업체수, 지방세 징수액이 채택되었다. 이러한 결과는 각 병원 역시 접근성과 중심성이 높은 도심과 부도심을 중심으로 집중하고 있으며, 음반, 영상, 게임과 같은 첨단 문화 산업과 비슷한 입지 분포를 보이며 경제적인 수준이 높은 곳에 입지한다. 이와 같은 분석에 의해 네트워크 병원은 정보통신 기술의 발달과 서비스의 외부화, 대면접촉의 가능성에 의해 입지가 결정되어 도심, 부도심지역에 입지함을 알 수 있다. 실제로 서울의 도심과 부도심의 중구, 강남구, 서초구, 영등포, 서대문구 등의 핵심지역에 네트워크 병원의 분포가 두드러지게 나타남을 확인할 수 있다. 21C 병원의 변화는 전반적인 사회·경제적 변화에 의해 이끌어지며 네트워크 병원은 대표적인 형태로서, 네트워크 병원의 공간적 입지특성을 고찰하는 과정을 통해 병원 산업이 점차 고차산업화, 영리화, 기업화되어가고 있음을 확인 할 수 있다. ;This study deals with how the locational strategy of hospitals is changed according to new social environment. The development of transportation, the advance of IT technology and the appearance of new social and economic paradigm caused the environment of medical service to change. As a result, competition between hospitals become intensified, hospitals have taken corporate management strategy and tried to branches abroad. Also, new type of hospitals, network hospitals, have been appeared. This study focused on locational characteristics of network hospitals that have been increased rapidly since the late 1990s. The network hospital is the new type of hospital with same brand that manages together staff control, PR and purchasing, and shares information related to diagnosis and treatments a branches. Network hospital was established in 1992 for the first time, and early hospitals focused on diagnosis fields that were not applied to medical insurance such as dental surgery, aesthetic surgery, dermatology and ophthalmology. Later, they were spread to other fields that were applied to medical insurance like pediatrics, otolaryngology, obstetrics and gynecology. These network hospitals have been increased rapidly during 10 years and this situation seems to last. This study analyzed the pattern of spatial distribution and geographical location of network hospitals in Seoul. Because it is very difficult to make complete enumeration about network hospitals, this study limited to hospitals that were investigated through the press, research papers and world wide web site from February to April, 2004. There are 204 network hospitals in 87 among 523 administrative districts dong - in Seoul. They are mainly located in Yeoksam dong, Sinda dong, Samsung dong in Kangnam gu, Myeong dong in Jung gu, Seocho dong in Seocho gu, Changchun dong in Seodaemun gu, Jamsil dong in Songpa gu, Mok dong in Yangchun gu. Network hospitals are located in easily accessible place where offices and buildings are centralized around main streets or subway. For analyzing economic and social effects and the pattern of geographical location, statistical method, multiple regression, was used in variables of the number of network hospital and social and economic index of 523 dong. The explanatory variables for location of whole network hospitals are the number of producer service, IT industries and wholesale and retail trade firms. The number of producer service and IT industries are indicated that its location is fit for higher industries as the hive of industry. This means that network hospitals are located in the central area; easily accessible, service-externalized and information techniques-developed. In addition, the number of wholesale and retail trade firms is also an explanatory variable to decide urban central location of network hospitals. For each diagnosis fields, the locational explanatory variables of dentistry among network hospitals are the number of producer service, IT industries, cultural industries and local taxes. The locational explanatory variables of aesthetic and dermatology among network hospitals are the number of producer service, IT industries and local taxes. These results are concerned that locations of each diagnosis fields are similar pattern to the location of higher cultural industries and higher economic level like central business district and secondary central business district. In conclusion, network hospitals are typical strategy to adapt to changed social and economic environments and its locational pattern is analyzed higher-industrialization, commercialization and industrialization.
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