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비서직 종사자의 지식관리 시스템 사용에 관한 연구

Title
비서직 종사자의 지식관리 시스템 사용에 관한 연구
Authors
윤정인
Issue Date
2004
Department/Major
정보과학대학원 비서정보학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
급격한 경영 환경의 변화, 기술의 발전, 경쟁의 심화 등 시대적 변화는 기업들의 생존을 위협하며 경영 패러다임의 변화를 요구하게 되었다. 기업들은 이러한 시대적 변화에 대응하고 살아 남기 위해 기업의 핵심 역량을 강화하고 고부가가치를 창출할 수 있는 지식 자산의 창출과 활용에 관심을 기울이게 되었다. 이와 함께 기업 내 무수히 발생하는 지식을 관리하는 효과적인 도구로 지식관리 시스템이 부각되었으며 이 지식관리 시스템이 기업 내에서 성공적으로 활용되려면 사용자 중심의 시스템, 필요한 지식 컨텐츠, 자발적인 공유문화, 경영층의 지원 및 평가 보상 등의 조직적 지원요소가 중요하게 작용한다. 본 연구에서는 국내 지식관리시스템의 도입 기업의 사용자들 중 비서직을 대상으로 지식관리시스템의 사용에 영향을 미치는 요인들을 연구하였다. 지식공유 의도에 영향을 주는 요소로서 조직원간의 신뢰, 경영층의 지원, 평가 및 보상, 교육 및 훈련프로그램, KMS가 주는 이점에 대한 인식을 설정하여 연구 모형을 도출하였으며, 공식적으로 KMS 도입이 확인된 국내 기업을 대상으로 설문 조사를 수행하였다. 그 결과 5개의 기업에서 응답된 151명의 설문 결과를 분석하였는데, 이를 통한 가설 검증 결과 교육 및 훈련 프로그램을 제외한 조직원간의 신뢰, 경영층의 지원, 평가 및 보상, KMS가 주는 이점에 대한 인식이 유의한 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 이와 같은 결과로 비추어 볼 때, 가장 큰 영향을 미치는 구조적 특성인 평가 및 보상체계와 개인적 특성인 KMS에 대한 인식이 무엇보다 필요하고 적절한 지식의 축적, 및 관리가 장기적인 시스템 활성화와 성공에 영향을 줄 것으로 예상된다. 또한 기업 내에서 최고경영자의 지원과 조직원간의 신뢰도 매우 중요함을 알 수 있다. 따라서 성공적인 지식관리와 지식관리시스템의 도입을 위해 기업들은 지식거래자들의 KMS 이점에 대한 인식을 높이고, 경영층이 지식관리시스템의 도입과 사용에 많은 관심과 지원을 기울이고 객관적이고 공정한 평가와 보상 제도를 적절히 운영하여 지식관리시스템을 성공적으로 도입할 수 있도록 해야 할 것이다. ;Environmental change such as radical change of business environment, development of technology, increasing competition demands change of business paradigm. Many Companies have focused on organizational knowledge which ca strengthen their core competence and create high added value to cope with the change and sustain eventually. This resulted in rising up Knowledge Management System(KMS), which could manage continuously occurring knowledge in an organization effectively. To apply this system to knowledge management successfully, user centered system, useful knowledge, knowledge sharing culture, support from top management, fair evaluation and reward will play an important role. This study performed empirical research on factors influencing on the use of KMS of company workers in aspects of system. The purpose of this study is to make sure several factors, which have an influence on the knowledge sharing activities to reach the organizational goals, among the departments in organization. Its factors may be summarized as follows: cultural, structural, technical and character of the knowledge factors. Cultural factors make a confidence, supports from CEO as measurement variables. Structural factors involve learning and training programs, evaluation and compensation system. Personal dimension factors cognizance positive perceptions of use the KMS. This study performed empirical research on factors influencing on the use of KMS of company workers in aspects of system, psychology and organizational support. Support from organizational trust, top management, evaluation and reward were supposed as the factors that influence on intend of knowledge sharing. System quality, knowledge quality and support from top management, evaluation and reward, and intend of knowledge sharing were supposed as factors that influence on use of KMS. Finally, we got 151 responses, and the analysis result proves that support from top management and evaluation and reward, and intend of knowledge sharing influences on use of KMS. As we know from the result, capturing, storing of critical and proper knowledge and success of KMS in the long term. Consequently a company should make a lot of efforts to create a cooperative atmosphere and facilitate personal exchange. Top management should pay attention to reward KMS from when introduced to settled in the company and utilize evaluation and reward properly for successful knowledge management.
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정보과학대학원 > 비서정보학전공 > Theses_Master
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