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아동용 문구류 패키지 디자인에 관한 연구

Title
아동용 문구류 패키지 디자인에 관한 연구
Other Titles
(A) research on school things package design for children
Authors
張孝先
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
아동문구패키지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
아동이란 어른의 축소물도 성숙되지 않은 인간도 아닌 그 나름대로의 독특한 인식수준이나 지적조작력 수준에서 갖는 독립된 개체인 것이다. 아동기는 전체적으로 심신이 순조로운 발달을 이루어 안정되어 있고 감수성이 예민하기 때문에 가장 교육하기 쉬운 시기이며 아동자신 또한 환경의 자극에 대해 민감한 반응을 나타내는 시기로써 교육에 대한 준비가 되어있으며, 가르치는 것을 용이하게 받아들이려고 하고 있다. 아동들은 주어진 환경 즉 어른들이 만들어 놓은 환경에 대해 선택적으로 통제할 능력이 없으므로 지배를 받을 수 밖에 없다. 그러므로 아동이 환경을 통해 받은 잘못된 교육은 어른들의 책이지 아동들의 책임은 아닌 것이다. 이 논문을 쓰게 된 동기도 아동에 대한 깊은 애정에서 출발되었다. 수 많은 아동들의 환경적 요소가운데서도 학습환경과 직접 관계가 있는 문구류 패키지 디자인을 중심으로 현재의 문제에 대해 개선하는 방향의 모색을 위하여 바람직한 문구류 패키지 디자인의 가능성을 탐색, 제안하고자 하는데 그 목적이 있다. Ⅱ장에서는 아동심리학을 이론적 배경으로 하여 아동에 대한 심리발달과정 및 성장과정에 대해 고찰하여 본 연구의 기본적 방향을 설정하기 위한 기준틀을 마련하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서의 이론적 배경에 등장한 명제를 바탕으로 패키지의 이론적 배경을 알아보고 현재 시장에 나와있는 아동용 문구류 패키지들을 조사해서 현재 아동용 문구류 패키지는 어떠한 현실에 와 있는가를 고찰, 검토해 봄으로써 바람직한 패키지 디자인의 방향을 탐색하고, 문제점을 발견하여 문제해결의 초점을 찾는 장으로 삼았다. Ⅳ장에서는 현재 사용되고 있는 아동용 문구류 패키지의 현황 및 문제점들을 몇가지 예를 들어 분석하였다. Ⅴ장에서는 Ⅱ장, Ⅲ장, Ⅳ장을 연구해오는 과정에서 본 연구에서 구현하고자하는 바람직한 아동용 문구류 패키지 디자인의 몇가지 방향이 설정되었다. 첫째 : 아동에 관한 모든 문제는 아동의 학습이나 환경이란 차원에서 그 방향이 모색되지 않으면 안된다. 패키지 디자인의 방향을 설정해 주는 것은 패키지 그 자체에서 오는 것이 아니라 아동에 관한 한 강력한 교육적 효과에 초점을 두어 모든 아동에 관한 연구가 행해지지 않으면 안된다. 둘째 : 아동용 문구류 패키지 디자인은 상징적 이미지를 표현함으로써 대상을 개념화할 수 있는 능력을 길러 주어야 한다. 세째 : 색채는 아동들의 기호색인 원색만을 사용할 것이 아니라 원색에서부터 2차, 3차에 걸친 단계적인 변화를 주어 시각적인 경험을 다양화하고 색상의 인식에 대한 차원을 높일수 있도록 도와 주어야 한다. 네째 : 아동용 문구류의 특수성을 고려해서 흥미를 돋구어 주도록 한다. 이장에서는 이렇게 설정된 방향에 따라 몇가지 패키지 디자인의 시안이 제시되었다. 결론으로는 지금까지 무관심해왔던 아동용 문구류 패키지 디자인에 대한 중요성을 재인식시키고, 바람직한 아동용 문구류 패키지 디자인에 대한 끊임없는 연구와 개발의 필요성을 강조하였다.;Children are neither miniatures of adults nor immature human beings, but independent individuals who have, on their own, a level of unique understanding or intellectual manipulation. Child hood is the easiest period to edicate a child because the entire body and mind have favorably developed into a stablized condition, and the child himself shows sensitive reactions toward external stimulation and thus ready for education and easily accepts what he is taught. As children are unable to exercise power of selection to the provided surroundings, that is, the environment that the adults layed out, he has no choice but to be directed. So, it is the adults, not the children, who are responsible for the erroneous education received through the environment. The motive to write this thesis resulted from my deep affection for children. The purpose is to investigate and suggest the possibility of favorable school things package design and to improve the existing school things package designs which are directly related to the learning environment among numerous childrens' environmental factors. Chapter Ⅱ looks into children's psycological development and growth process through child psycology as a theoretical background, and further recognize the importance of the environment of children. By looking into the theoretical background of the package on the basis of the proposition which appeared in Chapter Ⅱ, and by researching the existing market to look at the current state if cgukdreb's school things packaging industry. Ⅰ made Chapter Ⅲ a chapter of direction, to seek the issues and to find the answers to the raised points. Chapter Ⅳ analizes the present conditions and problems of school things package for children through several examples. Derived from the research made in Chapters Ⅱ, Ⅲ, and Ⅳ, Chapter Ⅴ establishes several directions toward favorable school things package design for children which embodies this thesis. 1. Every problem related to a child must be sought through a high dimension of children's study or surroundings. What establishes the package design's direction isn't derived from the package itself. As far as children are concerned every matter related to a child must be performed on the focal point of a strong educational effect. 2. The school things package design for children should be developed to be able to conceptualize an object by expressing images using symbols. 3. Colors should not only be used from the three primary colors that the children have a fondness for, but we must help to diversify the visual experience by providing gradual alterations ranging from the three primary colors to second and third sequences. 4. Considering the particularity of school things, we must evoke their interest. Also, Chapter V presents some test products which were established in this manner. In conclusion, I have confirmed the importance of school things package design for children which were so far ignored, and emphasized the necessity of constant development and research of favorable school things package design for children.
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