View : 27 Download: 0

幼稚園의 物理的 環境造成에 關한 硏究

Title
幼稚園의 物理的 環境造成에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on the physical environment of kindergarten
Authors
尹榮智
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
유아놀이놀이지도유치원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This Study aims at probing the facilities, equipments and materials of kindergarten fitting for children's developmental stages. To this end, the ideal physical environment of kindergarten is traced in biography and existing kindergarten's facilities, equipments and materials are analysed and compared with that of ideal type. The problems of the existing kindergarten's facilities can be found out through this comparison, and the development of measures for improving the environment is one of the purpose of this study. In order to grasp the current status of kindergarten's facilities, 24 kindergartens in Seoul City were selected at random and interviewed with a questionnaire which was made on the basis of biography. The conclusion from the survey of actual condition is as follows; In terms of the structure of the building, the kindergarten building is not a suitable living space for the children because the commercial buildings or the ones attached to the schools are appropriated to the kindergarten building without any remodeling. And the children's patterns of play are resticted because of the unpreparedness of a playroom. The facilities and equipments are not sufficient although they directly influence the children's sound growth and the equipment of the playing and teaching materials is generally insufficient. The degree of use of the existing facilities, equipments and materials is somewhat low, and there's a wide difference in all the facilities, equipments, and the materials between the private kindergartens and the laboratory schools. The following propositions can be made on the basis of the above-mentioned facts; The proper standard should be fixed through the continuous study about the facilities, equipments, and materials which are fit for the children's developmental stage, And the upbringing of the goods for children up to this standard is needed. Along with the supplement of the scant facilities, equipments; and materials, the program which be groped. Not only for the expansion to children's education but also for the creation to better environment to children's educational agents, the cooperation and assistance are requested from the family, government and other concerned organisations, including the administrators and teachers to kindergarten.;본 硏究의 目的은 유치원에서의 읽기 指導 與否와 敎師의 指導方法에 관한 調査를 함으로써, 앞으로의 幼稚園 敎育課程 制定에 바람직한 도움을 주려는 것이다. 이러한 目的으로 文獻硏究를 통하여 就學前 어린이의 읽기 敎育에 대한 論議와 읽기를 위한 準備要素, 就學前의 읽기 指導方法에 관한 考察을 하였으며, 이에 따라 다음과 같은 硏究問題를 設定하였다. 1. 유치원 어린이에게 읽기를 指導하는 敎師가 얼마나 되나? 2. 유치원 敎師가 읽기 指導를 하는 理由와 하지 않는 理由는 무엇인가? 3. 유치원 어린이 중에서 글자에 대해 興味를 나타내는 어린이와 동화책을 읽을 수 있을 程度의 읽기 能力을 가진 어린이가 얼마나 되나? 4. 유치원에서 읽기 指導를 위해 어떤 方法을 어느 程度 사용하고 있는가? 위의 問題를 調査하기 위하여 理論的 背景에 따라 18問項의 질문지를 본 硏究者가 作成하였으며, 서울 市內에 있는 185名의 유치원 敎師로 부터 回收한 질문지를 分析한 結果와 거기에 따른 結論은 다음과 같다. 1. 유치원에서의 읽기 指導 與否 유치원 敎師의 半 程度(51%)가 읽기 指導를 하고 있다고 응답하였다. 2. 읽기 指導 與否에 대한 理由 유치원 어린이에게 읽기 指導를 하는 경우, 그 理由는 어린이들이 읽기를 위한 發達段階에 도달했기 때문이라는 敎師가 67%로 가장 많았으며, 읽기 指導를 하지 않는 경우, 그 理由는 現行 유치원 敎育課程에 부합되지 않기 때문이라는 敎師가 45%로 가장 많았다. 3. 읽기 指導 始作 時期 읽기 指導는 언제부터 始作해야 한다고 생각하는가 하는 물음에 대해 유치원 敎師의 54%가 어린이가 읽기 위한 發達段階에 도달했을 때라고 가장 많은 응답을 하였으며, 26%의 敎師가 유치원 時期라고 응답한 것으로 나타났다. 4. 유치원 어린이의 읽기 能力 유치원 敎師의 응답에 의하면 자기 班 어린이 中에서 25%∼50%의 어린이가 글자에 興味를 나타내는 경우가 40%로 가장 많고, 50%∼75%의 어린이가 글자에 興味를 나타내는 경우가 33%나 된다. 또한, 班 어린이 中에서 25%∼50%의 어린이가 童話冊을 읽을 수 있을 程度의 읽기 增力을 가졌다고 응답한 敎師가 40%로 調査結果 나타났다. 그러므로 유치원 敎師는 읽기 指導에 대해 관심을 가지고, 어린이에게 읽기를 위한 敎具와 敎材를 제공해 주어야 하겠다. 5. 유치원에서의 읽기 指導方法 幼稚園에서의 읽기를 위한 指導方法과 그 指導의 程度를 調査한 結果, 幼稚園 어린이에게 읽기 指導를 한다고 응답한 경우에 身體的인 面, 知覺的인 面, 認知的인 面, 言語的인 面, 心理的인 面, 環境的인 面의 초기의 읽기를 위한 指導方法들을 대체로 많이 使用하고 있는 것으로 幼稚園 敎師의 응답 結果 나타났다. 幼稚園 敎師는 읽기를 위해서는 이러한 여러 面의 發達이 어린이에게 이루어져야 함을 알아야 하겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE