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水墨畵에 있어서 傳統의 수용과 現代的 表現方法

Title
水墨畵에 있어서 傳統의 수용과 現代的 表現方法
Other Titles
(A) Study on acceptance of the tradition and modern experssion in the indian ink painting
Authors
姜允卿.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
수묵화표현방법전통기법
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The current and/or trend of history always accompanies the diversification of the fashions, styles and patterns. So the artistic culture also accompanies a significant changes as it has to go with the trend of the history and the development in the times. In this respect, in terms of the true arts we should not only simply deny the already established existance, but also have to make a keen judgement to find out the things among the outdated ones which should not be discarded though we should resolutely discard what should be discarded. Also in my works, I have tried to make a creative and charateristic expression with the succession to the spiritual concept of the Indian Ink Painting, which is a way of foundamental expression of the traditional oriental painting, and with the returning of the modern liberation of senses to the starting point of creation. That is, in order to have the recognition or understanding of the Indian Ink Painting with basis on the world of Chinese painting, yet without indulging in the outdated fashion or style, I have made it an objective to find a new direction by studying the modern formative senses through qualitative technical experiment. In the method of study, through the review of the origin of the Indian Ink Painting and development and changing trends with the lapse of the times, a comparative study is made on the works of the Indian Ink painters in those days. Also is discussed on the philosophical effects of the basic philosophy of the Indian Ink painting - phonemic vividness, Zen philosophy and the Taoist philosophy which are considered to be the philosophy of the oriental paintings - on the modern Indian Ink paintings. With this concept of the Indian Ink painting and the course of changes of the times, I have tried to present the theory of the works through the analysis of the motives of my work creation and the my work itself.;역사의 흐름은 모든 양식의 변모를 동반한다. 예술문화도 역사의 조류와 시대적 진전에 따라 순응하지 않을 수 없으므로 커다란 변화가 따르게 된다. 이러한 상황 속에서 참된 예술이란 기존에의 단순한 부정만이 있어서도 안되고, 낡아서 버려져야 할 것은 과감히 쓸어 버리되, 결코 우리가 버릴 수 없는 것을 알아내기 위해 날카로운 판단력이 있어야 하겠다. 본인의 작품도 전통적인 동양화의 근본적인 표현 방법인 수묵화의 정신적 개념을 이어 받아 현대적 감각의 해방을 창조의 원점으로 돌려 독창적이고 개성적인 표현을 하려고 하였다. 즉 南畵적인 세계에 근거를 두면서, 낡은 양식속에 안주해 버리지 않고 현대 수묵화로서의 인식을 갖기위해 재질적 기법적 실험을 거치면서 현대 조형의식을 연구함으로써 새로운 방향을 모색하고자 하는데 목적이 있다. 연구 방법으로 수묵화의 기원과 시대를 거치면서 발달되어 오고, 변모해 가는 흐름을 알아 보면서 그 시대 작가들의 작품을 비교 연구해 보았다. 또한 수묵화의 기본사상 즉 동양화의 사사인 氣韻生動禪思想, 道家思想이 현대 수묵화에 끼친 사상적 영향을 살펴 보았다. 이러한 수묵화의 개념과 시대적 변천과정속에서 본인의 작품 제작 동기의 作品을 분석하고, 작품론을 전개시켜 보았다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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