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극예술로서의 무용과 연극과의 관계

Title
극예술로서의 무용과 연극과의 관계
Other Titles
(The) Relationship between dance and drama as a dramatic art
Authors
서영님.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
극예술무용연극
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
We can say that dance and drama are almost identical forms of art, because they are performed by using human body as its main ingredient and originated in satisfying human instinct of imitation and play. Moreover, they are performed within the limited space of stage to describe ideas and human feelings. The main purpose of this thesis is to explore this close relationship between dance and drama. In order to do that, the author examined dances, gestures, witty talkings, and songs in yangju sandae mask dance, having placed them under the category of mask dance theater, and could recognize the coexistence of dance and drama as a dramatic art. The few major reasoning to choose Korean mask cance, particularly 'yangju sandae mask dance' as a main object of this thesis are as follows: (A) Yangju sandae mask dance is a typical form of Korean mask dance as well as it has kept its original form of dramatic construction thoroughly compared with other mask dances. (B) The main feature of yangju sandae mask dance is its free nature in formation in regards to performance and its close relationship between performers and audience. (C) Yangju sandae mask dance can be a good model to survey interdependency between dance and drama. (d) Up to date, many scholars have studied yangju sandae mask dance, and so it can be possible to explore more systematically through the abunant bibliography. Using this close relationship between dance and drama, in this thesis, the author wants to explore two major hypothetical questions positively; (1) How dynamic movement in dance influences drama, (2) How dramatic factor affects dance and the necessity of that influences The main thrust of this thesis will be devoted to answering this questions. To answer above questions, the author will: (A) examine the relationship between form and construction of stage through analyzing the organized formation of yangju sandae mask dance, function and characteristic of its stage. (B) examine the function and importance of dynamic factor in drama and interrelation between dance and drama based on surveying every act of yangju sandae mask dance. Through this examination, the author wishes to be able to contribute to the better understanding of interactive factors between dance and drama as a dramatic art, furthermore this can be able to show how to succeed the Korean folk drama into modern form of art.;무용과 연극은 육체를 소재로한 움직임을 통해서 이루어지며, 그 발생 동기가 모방과 유희 본능에서 비롯되는 예술이라는 유사점을 지니고 있다. 뿐만 아니라, 사상과 감정을 표현하는데 있어서 무대라는 제한된 공간을 공유하고 있는 점에서도 무용과 연극은 상호 관련요소를 지니고 있다. 본 연구는 무용과 연극의 상호관계 양상을 분석 고찰하는데 그 목적을 두었다. 무용과 연극의 상호관계를 연구하기 위해서, 필자는 한국가면극의 춤(dance)과 몸짓(mime acting)과 才談(台詞=dialogue)과 노래(唱=song)를 가면무극이라는 범주에 넣고 고찰했으며, 이 가면무극속에서 무용과 연극이 하나의 극예술로써 共存하고 있음을 인식할 수 있었다. 특히, 본 논문에서 民俗劇중 양주별산대놀이를 선택한 이유는 다음과 같다. 첫째, 양주별산대놀이의 극적구성이 다른 가면극에 비해서 그 原型을 충실히 간직하고 있으며, 전형적인 한국가면극의 한가지 형태이다. 둘째, 양주별산대놀이는 그 구성과 공연상의 특징, 그리고 공연자와 관객과의 밀접한 유대관계가 자유로운 형식을 특징으로 삼고 있으며, 많은 공연상의 장점을 갖추고 있다. 셋째, 무용과 연극의 상호의존도 측정에 있어서 양주별산대놀이는 좋은 본보기가 될 수 있다. 네째, 다른 민속극의 경우 보다는 양주별산대놀이의 춤사위 연구는 문헌적으로 체계적인 정리가 잘 되어있어 풍부한 자료를 통한 연구가 가능하다는 점이다. 본 연구는 이와같은 근거에 입각해서, 양주별산대놀이 속에 들어있는 두예술의 관련성을 연구 함으로써, ① 무용에 있어서의 동적인 움직임이 연극에 미치는 영향과, ② 연극에 있어서의 극적요인이 무용에 미치는 효과와 그 필연성을 실증적으로 탐구하고자 했다. 또한, 필자는 양주별산대놀이의 구성형식과 춤판의 기능, 그리고 그 특징을 분석 연구 함으로써 춤판의 형식과 무대구조와의 관례를 살펴 보았으며, 무용적요인의 중요성과, 연극과의 상호관계, 그리고 그 기능을 "춤사위"를 기본으로 살펴보는데 주력하였다. 이같은 연구의 성과는 극예술로써의 무용과 연극과의 관련 요인을 파악케 할 수 있으며, 더 나아가 민속극의 현대적 계승 방법을 유도할 수 있다고 믿는다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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