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手織 tapestry의 作品 硏究

Title
手織 tapestry의 作品 硏究
Other Titles
(A) Research of handmade tapestry
Authors
宋吉媛.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 장식미술학과
Keywords
수직Tapestry작품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
織造에 있어서 그 原理가 간단하면서도 獨特한 效果를 내는 타피스트리는 오랫동안 西歐의 각 地域에서 발달해 왔으나, 우리나라에 알려진 것은 最近의 일이다. 이런 實情에서 타피스트리를 個人의 創作 藝術 作品의 次元에서 다루기 위해, 作品을 制作하기에 앞서 必要한 基礎 智識을 알아보았다. 手織 타피스트리는 一般的으로 家具나 壁面 또는 마루를 덮도록 사람의 손으로 짠 것인데, 그 起源에 대해서는 明確하게 알 수는 없고, 단지 起原前 15세기 경에 이미 使用했다는 것을 알 수 있다. 古代에는 保溫을 위주로한 實用的인 目的에서 使用되었다. 中世는 하나의 成就期로 왕족제후의 支配에 따라 城의 호화로운 室內 空間을 裝飾하는데 使用되었고, 특히 르네상스에 들어오면서 유명 화가의 繪畵를 그대로 複製하여 타피스트리의 價値를 추락시켰다. 이것이 오래 지속되다가 20세기에 들어와 바우하우스 運動으로 디자인에서 짜는 作業까지를 한 사람의 작가가 해결하게 되었다. 타피스트리의 制作에 있어서 그 道具의 重要性을 看過할 수 없다. 그중 織機는 가장 中要한 것으로, 여러 種類가 있는데 작가 自身의 嗜好와 作品의 性格에 따라 선택해야 한다. 本 作品에서는 Upright Loom을 주로 使用했는데, 이 織機는 최근에야 우리나라에 들어왔기 때문에 그 普及이 활발치 못한 實情에서, 이런 作品 發表가 우리나라의 타피스트리 位置를 확고히 하는 좋은 契機가 되기를 바란다. 그 외에 使用되는 道具의 使用法과 特徵에 대해 하나하나 알아보았다. 타피스트리의 組織은 平織이지만, 從絲가 거의 안보일 정도로 橫絲들이 꽉 물려, 타피스트리 表面은 단지 橫絲만이 나타나고, 타피스트리의 디자인이란 이 橫絲의 色과 質感으로 表現되는 것이다. 道具 못지않게 중요한 것으로는 그 素材를 들 수 있는데, 본 作品에서는 주로 毛絲를 染色해 使用하였다. 우리나라서는 羊毛를 구할 수 없어 실을 자을 수 없으므로 실의 굵기나 質感을 마음대로 조정할 수 없고, 고작해야 기존의 실을 染色해서 使用하는 정도이다. 本 作品 硏究의 意圖는, 織物을 단지 生活用品으로만 여기는 것이 아니라, 그 段階를 넘어서 藝術的 次元으로 끌어올려, 그림을 감상하듯이 壁에 걸어 놓고 감상하는 方向으로 作品을 制作하였다. 비록 약간의 무리가 있었으나, 그 材料의 特性 때문에 室內에 使用하면, 人間의 情緖에 큰 도움을 주리라고 본다.;Tapestry weaving the technique of which is very simple and specific has developed in the European countries for a long time. But it was not long before the tapestry weaving was known to us, Koreans. In the circumstances it was required to study the basic principles of tapestry weaving in order to make creative works of art. Handmade tapestry the origin of which is not well known except that it was already used about the 15th century B.C. is generally used as a cover for the furniture and floors, as well as hangings. In the ancient times it was used practically to keep the living place warm. In the medieval ages it was flourished splendidly by virtue of the support of the feudal lords and kings. And it was used as a palatial ornament to decorate the interior part of the mansion or the palace. But during the Renaissance period the copy of the famous painters' works deteriorated its value. The mimcing of the famous painters' works continued until a weaver did the whole process of weaving from designing to weaving in the 20th century with the influence of Bounouse movement. To make good tapestries the importance of the tools should not be overlooked. Among the various tools a loom is the most important. And a weaver should decide the type of a loom according to his taste and the characteristics of his works. In my works an upright-loom is chiefly used. It was recently introduced into Korea and seldom used so for. Considering the circumstances I would like to make the exhibition of my works a momentum though which may be very weak to popularize the Upright-Loom and tapestry. In the text I also explaind the usage and characteristics of other tools for tapestry one by one. The weaves of works are plain weaves and consist of warp and weft. They are so fast interlocked that only weft through which the color and the sense of texture of tapestry is expressed is visible. The material for tapestries is as important as the tools. And dyed fiber wool is chiefly used in my works as material. It was so difficult to get raw wool that using ready made fiber wool was inevitable. Because of the lacking in the process of spinning wool I had to choose apprapriate wool threads and dye them the color which was needed for my works. So it was possible to express the intended sense of texture of my works. Though these works I would like to suggest should be works of artistic value beyond practical purpose and that is should be such things as may be appreciated like a picture on the wall. This is the main purpose of my works. Though they does not come up to my expectations it is my hope that they may give some help to live a hamonious life in one's home.
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