View : 527 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author李海璟.-
dc.creator李海璟.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:56Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:56Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000035571-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201575-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035571-
dc.description.abstractThat my performances are basic under the viewing and feeling real and forward to realism, be used only ink stick since a long time oriental painting which was a material of pictures, felt wanted to be presence of natural thing's living motion feeling and with variousely artical world, so it was that my performances basical essence for the coloured. Sellection of performance for the principle subject or materials, and presence effective are do not out at the categoly of the traditional oriental painting, moreover be receive maximum of base attitude. But that the method of presence technical or pertaining of the natural beauty attitude of analysis is corrected from the post things to enforce courage, it would be due to left there in my thougt. In accordance with the purpose of this thesis of studies are in force images that there of nature to human to take analysis with subjective view to be presence restructure intention of the work method understanding due to refer. The method of studies are in the phase of Korean Painting to be survey of whole performance of co loured picture, through the thesis of studies and co loured piecture of the specialists searching traditional and arts nature in face of modern feeling trial of modern presence technical method, to be intention of analysis of my performance. For more definite of modern oriental picture artical virture, be out at the ideal oriental picture structure diagram and with coloured divine face in picture disposition entened. Therefore, it will to newly feeling and intention of modeling in the object may presence, then it will be selfish sharp searching force and with transparency sensitively attitude be near works are basic attitude for the performance production.;本人의 作品은 視覺的 眞實에 바탕을 둔 寫實主義를 지향하고 있으며, 東洋畵에서 오랫동안 繪畵의 재료로 사용해오던 墨빛만으로는 自然物의 生動感과 그 多樣한 美的世界를 表現하기엔 부족함을 느끼게 되어 色彩의 使用을 本人 作品의 基本的인 요소로 삼고있다. 作品의 主題나 素材의 선정과 表現效果에 있어서는 傳統東洋畵의 範疇를 크게 벗어나지 않으며, 오히려 傳統的인 바탕을 최대한 受容하는 태도를 취하고 있다. 그러나 表現技法이나 自然의 美에 대한 解析態度는 과감히 과거적인 것에서 修正되어지고, 離脫되어야만 한다고 생각한다. 따라서 本 論文의 硏究目的도 自然이 人間에게 주는 강한 印象을 捕捉하여 主觀的인 입장으로 解析하고 再構成하여 表現하려는 作品製作 의도를 理解하는데 參考로 하기 위해서이다. 硏究方法은 韓國繪畵에 있어서 彩色畵의 전반적인 作品을 살펴보며, 專門家들의 彩色畵 硏究論文을 通하여 彩色畵에 있어서의 事實性과 藝術性을 규명하여 봄으로써, 時代感覺에 입각한 現代的 表現技法을 試圖하고 있는 自身의 作品을 分析해 보고자 한다. 現代 東洋畵의 藝術的 가치를 더욱 확고히 하기 위하여서 觀念的 東洋畵를 탈피하여, 構成的인 構圖와 色彩에 의한 畵面의 分割 처리를 試圖하고 있다. 그리하여 새로운 感覺과 造形意志에 입각하여 그 對象에 自身의 날카로운 觀察力과 感覺的 態度로서 接近해 가는 일을 作品製作의 基本的 態度로 한다.-
dc.description.tableofcontents論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究問題의 陳述 = 1 B. 硏究의 目的 = 2 C. 硏究의 內容 = 2 D. 硏究의 方法 = 3 Ⅱ. 本論 = 4 A. 理論的 基盤 = 4 1. 東洋畵에서의 寫實의 原理 = 4 2. 東洋畵에서의 調和의 原理 = 8 3. 彩色畵의 藝術性 = 11 B. 作品의 分析 = 16 Ⅲ. 結論 = 35 參考文獻 = 37 ABSTRACT = 38-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1416424 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject채색화-
dc.subject사실성-
dc.subject회화-
dc.title彩色畵의 寫實性 追求와 實驗的 表現-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Experimental representation and in quest graphycally of a coloured picture-
dc.format.pagevi, 39 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 회화학과-
dc.date.awarded1982. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE