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朝鮮朝 粉靑砂器 扁甁에 關한 硏究

Title
朝鮮朝 粉靑砂器 扁甁에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on punchong porcelain bottle with flattened sides of the Yi Dynasty period
Authors
朴紋玉.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 응용미술과자수전공
Keywords
분청사기편병시문형식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 朝鮮時代 粉靑砂器 器形 중에서 工芸的으로 우리 創意와 叡知를 살린 粉靑砂器 扁甁을 硏究하여 보았다. 朝鮮朝 粉靑砂器는 다른 어느 民族, 또는 다른 어떤 時代에서도 보기 드문 色彩와 紋樣의 施紋形式으로 실용 위주의 器形을 나타내고 있다. 이렇듯 독자적인 世界를 갖고 있는 粉靑砂器에 특이한 원형의 묘미를 지닌 扁甁이 出現하였다. 扁甁이란 풍만하고 팽배한 배의 兩面이 扁平하게 된 것으로 목이 짧고, 兩側面은 팽대한 形態를 가지며 굽다리는 대체적으로 앉음새가 믿음직한 形態를 하고 있다. 本稿에서는 粉靑砂器 扁甁을 크게 形態別, 紋樣別로 나누어 그 形態에 따른 機能性과 製作技法을, 그리고 紋樣에 나타나는 施紋形式 및 手法 등을 考察하여 보았다. 이에 나타나는 形態는 대담한 크기를 갖고 있지 않으나 各 部分 形態(입, 목, 몸체, 굽)로 부터 뚜렸한 機能 目的을 지니고 있는 形을 취하고 있었으며 이를 分析하여 본 결과 6가지 形으로 나타나고 있다. 또 紋樣의 類型을 보면 두들긴 兩 몸체 面에 나타나는 主 紋樣으로는 植物紋인 牡丹紋, 草花紋, 蓮花紋, 菊花紋, 柳紋 등이 보이며 動物紋으로 많이 旋紋되고 있는 魚紋은 그 形態를 추상적인 表現으로 까지 변형시켜 단순하게 樣式化 시키고 있음을 알 수 있었다. 그리고 이와 같은 主 紋樣 중에서 形象的, 圖式的, 構成的 表現 양상을 띠면서 특징적으로 나타나고 있는 幾何形 紋樣은 그 時代의 時代性과 民族性을 잘 반영해 주고 있다 하겠다. 이밖에 扁甁의 兩 側面과 어깨 部分에서, 그리고 밑둥 및 굽다리 등에서도 다양한 副 紋樣이 나타나며 이는 主 紋樣과 융합하면서 工芸美의 한 要素인 '紋樣'으로서의 임무를 다 하고 있음을 알 수 있었다. 아울러 소담하면서 검소했던 朝鮮人들의 생활 감정이 빚어 낸 粉靑砂器 扁甁을 硏究함으로서 情神속에 있는 形態의 새로운 이미지를 구축하려 한 과정과, 自然에 順應하면서 나타난 자유분방한 紋樣 등으로 그 時代의 독보적인 '새롭고 가치 있는 것을 낳아야 한다'는 創造的인 造形感覺을 엿 볼수 있다 하겠다. 이렇듯 훌륭한 陶磁 遺産을 갖고 있는 우리는 맹목적으로 先祖들의 芸術的 造形感覺을 받아 오늘날에 그것을 그대로 再現하려 하지말고 現 時代精神과 樣式에 맞게 再應用하여 확실한 價値觀을 確立시켜야 한다고 생각되어 本稿의 論題인 '粉靑砂器 扁甁'을 工芸·民俗·文化財的 측면으로 그 초점을 맞추어 硏究 시도하여 보았다.;The primary purpose of the present study is to inquire into Punchong porcelain bottle with flattened sides which crystalizes our national creativeness and wisdom in terms of arts and crafts among Punchong porcelain of the Yi Dynasty period. Punchong porcelain of the Yi Dynasty period is made for practical use in shape with colors and patterns rarely seen in any other nations or in any ages. Among Punchong porcelain which had a realm of its own, there appeared was flat-sides bottle peculiar in shape. As the name implies, this porcelain bottle is made by tapping both sides of the round and plump belly of the bottle to transform them into flattened sides. The bottle neck is short and another two sides are expanded in shape which is supported by sound bottom. Investigations were made by shape and pattern of the Punchong bottle with flattened sides together with its function, manufacturing technique, patterning form and technique. Though the bottle shows no stout shape in size, each part of it (mouth, neck, body and bottom) is clearly functional in appearance. Analysis shows that there are six different shapes in the Punchong porcelain bottle with flattened sides. Reviewing the type of patterns, the principal patterns appeared on the two flattened sides represent plants, peonies, flowering plants, lotus flowers, chrysanthemums and willows. In the case of fish patterns mostly used as animal patterns, it can be seen that their shapes are transformed into even abstract expression and simply conventionalized. In addition, among these principal patterns such geometrical patterns as appearing characteristically with phenomenal, schematic and constitutional expression may be considered to reflect well the spirit and national traits of that time. There also appear various auxiliary patterns on another two sides, shoulder, lower part and bottom of the bottle. These auxiliary patterns harmonize with the principal patterns and perform their role as an element of the beauty of arts and crafts. As described in brief above, the Punchong porcelain bottle with flattened sides is really a work of art resulted from the vital feeling of the full yet frugal people of the Yi Dynasty period. It can further be seen that such liberalistic patterns appeared on the bottle reveal a creative formative sense of "producing something new and valuable ones." Thus we have splendid ceramic heritage and therefore it is felt necessary to reapply the artistic formative sense of our ancestors in due consideration of the spirit and way of modern times instead of reviving it blindly today as it is, thereby establishing a sound view of value. Accordingly the subject of this paper was investigated with special emphasis on arts and crafts, folk-lore and cultural property of our country.
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