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家庭의 電氣機器管理에 關한 硏究

Title
家庭의 電氣機器管理에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on managing electric appliance in family : Mainly refrigerator
Authors
李載姬.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
가정전기기기관리냉장고
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of the study, was to investigate Housewives behavior on how to buy refrigerators and how to use them. Besides, their knowledge and keeping ability of electricity and refrigerator is estimated according to regional differences, their ages, their educational courses, and their income. In the report, We can see if it is related to the years of married life, numbers of the family, having jobs or not, and numbers of marketing a week. The subjects were 675 mothers of the students in the selected schools, at Seoul, Cheongjoo, and Kwesan gun. They answered to the questionaire devised for the study. Their answers were analyzed in percent to grasp their general trend of electricity and electric Appliance. Chi-square test and F-test are chosen to grasp the Cor-relationships between the related variables. The results are as follows: 1. The average rate of possesing the refrigerators is 84.06 %. It shows us that the housewives in Seoul possess the more refrigerators than those in other areas. At ages, from 30 to 40 aged women have the most refrigerators than any other aged women. It reveals us that the high income and high educational housewives have high rate of possessing refrigerators. 2. They answered that they purchased the refrigerators by necessity. We can can see that they do not manage the refrigerators weil, because the rate of using them during four seasons is only 12.34 %. An age of 20 year old housewives mostly purchased the refrigerators at the time of marriage. The women who bought them after marriage answered that they mostly took a consultation with their husbands when they bought the refrigerators. They regarded the trade marks of the manufactures and size of the refrigerators, as they bought them. And most of them bought the refrigerators for cash. 3. At homes in Seoul, the kinds of retained foods in the refrigerator are more than those of the house in the city and in the agricultural town. The high income and high educational housewives tend to retain the more kinds of foods. But there are no significant differences between the essential variables such as the numbers of the family, the housewives having jobs or not, and the numbers of marketing. 4. Generally their knowledge on electricity and the refrigerator is very low. However, it shows the statistically significant differences. The housewives in Seoul have more information about refrigerator than the housewives in agricultural town. At ages, the women less than 29 years old have more information about the refrigerator, and the woman who had university education and high income tend to know much about the refrigerator. 5. The keeping ability of the refrigerator is very good, and there are no significant differences among variables. And also it shows that there is no correlationship between their knowledge and their keeping ability.;産業技術의 發達과 生活向上으로 家庭의 電氣機器의 普及率은 날로 增加하고 있으며 이것을 管理할 수 있는 主婦의 力量이 그 어느때보다 要求되고 있다. 本 硏究는 主婦들이 家庭의 電氣機器를 어떻게 購買하고 使用하고 있으며 電氣機器에 對한 知識과 管理能力이 어느정도인지 冷藏庫를 中心으로 調査分析하여 合理的인 電氣機器管理의 기틀을 마련하는데 目的이 있다. 이를 爲하여 本 硏究에서는 社會·人口學的 變因으로 地域, 年齡, 敎育程度, 月收入을 擇하였으며 부수적 變因으로 結婚 持續年數, 家族數, 主婦의 職業 有無, 市場보는 回數를 擇하여 어떠한 關係가 있는지 살펴보았다. 調査對象은 大都市로 서울, 中都市로 淸州, 農村으로 忠北 槐山郡을 選定하여 675명의 主婦를 對象으로 하였다. 資料處理는 大體的인 傾向을 把握하기 爲하여 百分率을 算出하고 變因間의 相關關係를 把握하기 爲해서 x^(2)-test, F-test를 實施하였다. 資料分析에 依한 項目別 內容을 要約하면 다음과 같다. 1. 冷藏庫 保有率은 平均 84.06%이며 地域的으로는 서울이, 年齡的으로는 30代 主婦가 가장 높은 率을 보이며 敎育水準이 높고 月收入이 많을수록 冷藏庫 保有率이 높다. 2. 冷藏庫의 購買動機는 大部分 必要에 依한 理性的 動機였으나 4季節 連續 稼動하는 家庭은 12.34%로 合理的인 購買行爲라고 할 수 없다. 또한 購入時期는 20代 主婦의 大部分이 結婚時에 했으며 結婚後 購入하는 主婦의 대부분은 男便과 議論하여 購入하는 率이 높았다. 冷藏庫를 購入할 때는 주로 商標와 用量을 考慮하며 代金 支拂方法은 現金을 많이 利用하고 있다. 3. 冷藏庫에 貯藏된 食品의 種類는 서울이 도시나 農村보다 많으며 敎育程度가 높고 月收入이 많을수록 增加하는 傾向을 보였으나 家族數, 主婦의 職業有無, 市場보는 回數등과 같은 實質的인 變因에는 有意的인 差異가 나타나지 않았다. 4. 電氣 및 冷藏庫에 對한 知識水準은 매우 낮았다. 그러나 各 變因別로 有意的인 差異가 나타났는데 서울의 主婦가 農村의 主婦보다 높으며 年齡別로는 29세 以下의 主婦가 높고 敎育程度로는 大卒 主婦가 높으며 月收入이 많은 家庭의 主婦가 높은 傾向이다. 5. 冷藏庫의 管理能力은 大體로 優秀한 편이나 각 變因別 有意的인 差異는 나타나지 않았다. 6. 冷藏庫에 對한 知識과 管理能力과의 相關關係는 거의 成立되지 않았다. 以上과 같이 冷藏庫使用과 保有는 地域, 年齡, 敎育程度, 月收入과 같은 社會, 人口學的 變因에 많은 영향을 받으며 主婦의 電氣 및 冷藏庫에 對한 知識은 매우 낮은 水準으로 管理能力과는 거의 相關關係가 成立되지 않았다. 이와같은 現象은 冷藏庫에 對한 知識習得이 學校敎育에 依해 이루어진 것이 아니고 取扱說明書에 依한 것으로 機器의 作動에 關한 單純한 知識만이 習得되기 때문이다. 그러므로 電氣機器를 購入할 때는 家族의 要求度와 그 機器를 維持 管理할 수 있는 月收入을 考慮하여 크기를 選擇할 것이며 便利한 電氣機器의 100% 活用을 爲해 主婦들의 꾸준한 知識習得이 要求된다.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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