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現行佾無考

Title
現行佾無考
Other Titles
(A) Study on the present Il-Mu : A Dancing style performing devided in many lines
Authors
金英淑.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Keywords
무악사상동양사상문묘일무
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 論文은 춤, 즉 舞에 대한 보다 원초적인 論理的 背景을 찾기 위한 방법으로 東洋에서 오랜 始原을 가지고 있는 儀式舞踊 가운데 현재까지도 그 명맥이 유지되어 오고 있는 文廟佾舞와 우리나라에서 現存하는 儀式舞인 宗廟佾舞를 중심으로 하여 다루었다. 서술내용에 있어서 첫 부분은 舞에 대한 思想的 理論의 背景을, 둘째 부분과 세째 부분은 文廟佾舞와 宗廟佾舞의 歷史的 측면을 각각 文獻을 중심으로 살피었다. 즉, 東洋에서의 춤에 대한 이론적 배경은 禮樂思想을 들 수 있는데 禮樂에서 樂이란 음악(樂), 노래(歌), 춤(舞)의 三位一體로서 把握되어지며 이것은 天地를 정제케하고 조화시키는 규범이 되므로 祭禮樂舞가 갖는 意義라고 보고 있다. 舞의 語源은 한 마디로 王과 祭祀長이 합일하는 뜻으로 해석될 수 있다. 그리고 現行 文廟佾舞와 樂章은 宋代의 제도를 明代에 이어 받아 정리한 것이 우리나라에 전하여 오는데 佾舞와 儀式節次에 있어서 中國 文獻에 나타나고 있는 것과 다른점은 初獻禮·亞獻禮·終獻禮에 文舞뿐이라는 점이다. 또한 현재 추어지고 있는 우리나라의 佾舞는 「頒宮禮藥書」에 준한 것으로 비교적 古制에 가깝게 되어 있다. 또 우리나라의 朝鮮初期로부터 宗廟의 正殿과 永寧殿에 사용하기 시작하여 現行되는 宗廟佾舞는 「時用舞譜」와 비교하면 制度와 內容(춤사위) 등에 있어서 거의 충실하게 전하여 오고 있다. 또한 그 춤사위와 구성면에서는 다른 어느 무용에서도 類를 찾기 힘든 독창적인 것이다.;The purpose of this study is to examine the detailed history and transitional process of Korean dancing, and also, realities of Korean dancing being handed down from the Ancient Times, mainly on Confucian Shrine's IL-MU and the Royal Ancestors' Shrine's IL-MU which have the longest origin among Korean ceremonial dancing being handed down from the Ancient Times. This study consist of 3 parts of 1) basic though and background on Korean dancing, and 2), 3), the philological consideration on Confucian Shrine's IL-MU and the Royal Ancestors' Shrines' IL-MU. In a word, it is considered that, in Orient, the basic thought on dancing has been understood as a fact that dancing is formed in trinity of "Music, Songs and Dancing", and they seek a profound significance in the fact that dancing was formed by Heaven and Earth (or the Universe). The stymology of "Dancing" was originated from which King had performed a duty of Chief of ancestral rites (Union of two duties by King). Moreover, the history of current Confucian Shrine's dancing date back to The Sung Dynasty and The Ming Dinasty, and, in the Royal Ancestors' Shrine's dancing, it is considered that music and dancing have faithfully been handed down from the beginning of Chosun Dynasty comparatively. In dancing style and framework, it can be evaluated that the Royal Ancestor's Shrine's IL-MU is found to be more creative than any other dancing. Therefore, it is concluded that IL-MU, as a ceremonial dance, is found to be very valuable for it's historic aspect and study of the ancient Korean dancing.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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