View : 427 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author전희수.-
dc.creator전희수.-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:02Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000035488-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201515-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000035488-
dc.description.abstract추상미술은 20C에 들어와서 서서히 양식적으로 형태를 가다듬고 현대의 특유한 표현 형태로 확립하여 갔다. 추상미술은 미지의 영역인 內面的 世界를 탐구하는 것을 문제로 삼는다. 이지적 성향의 기하학적 추상과 감성적인 성향의 서정적 내지 표현적 추상은 추상미술 내부의 2개의 양극으로 잠재해 있다. 추상표현주의 이후 회화는 순수시각적인 2차원 돌아가서 all-over painting, 붓의 기법을 배제한 염색기법의 발전, 명료한 색채와 분명한 Hard edge로 된다. 추상표현주의의 일맥을 전통으로 하고 발전한 Minimal 회화는 비인간적, 비개성적 또는 냉정한 空虛를 느끼게 함으로써 긴장되고 강력한 호소력을 가지고 그 배후에 더욱 강한 인간성과 개성, 실존적 의미를 함축하고 있다. 본 논문에서 이론적 기반으로서, 내용적으로는 순수한 감성을 표현한 Kasimir Malevich와 대상을 극도로 추상화하여 기하학적인 작업을 한 Ben Nicholson을 연구하였으며, 방법적으로는 edgeness와 flatness을 표명한 Jules Olitski와 개방성과 명증성으로 감축적인 구성을 한 Hard edge의 Barnette Newman을 연구하면서 본인의 제작방법과 비교 분석하였다. 연구의 목적은 gesture로 인한 우연성이 개입된 色面處理와 엄격한 기하학적 구성에 의한 절충적인 표현방법의 모색과, 線과 色面으로 화면을 분할하면서 內的인 정서를 投影하고, 색채의 사용, 공간구성, 기법상의 문제를 탐구하는 것이다. 본론에서 시도한 설명을 통해 조형성의 탐구와 기법상의 표현 가능성을 살피면서 회화적인 가치관을 정립해 나가고자 한다.;This thesis is a study on the plastic arts and the expression of internal consciousness by means of abstraction of squares which are the simplest figures and composition of canvas with lines and coloured areas which are more essential. The squares, pure rectangular forms, express mental images that found on memories or impression even from daily life. They are in effect representation of meditative thought which exists internally in the deepest consciousness of human nature. In the fold of square is revealed a penetration into emotion of oneself. And the overlap of square and square represents various relations of meeting with other beings. As the method of colouring, the monochromatic tint far from sharp confrontation of colours has an influence on evocation of deeper contemplation. The thin lines and surfaces, composing the canvas, in the edges, extend the view widely and create an opened space. The coloured areas describe a quiet and objective tranquility in mind, and the lines and small coloured surfaces convey enjoyment of rational and spiritual purity. The purpose of this study is how to create a harmonious composition of canvas and express the emotional sentiments, to research into colouring, composition of space and technique, regarding moderate method of expression. The theoretical background of this study is to examine "The pure sensibility of the world of Non-object" presented by Malevich, "Geometrical works with extream abstraction of objects" by Nicholson, "Edgeness and Flatness" of Olitski and "Hard edge" of Newman, and analize my works in the aspects of both method and meaning in comparison with them.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ 서론 = 1 A. 연구 문제의 진술 = 1 B. 연구의 목적 = 1 C. 연구의 내용 = 2 D. 연구의 방법 = 3 1. 공간구성과 표현방법 = 3 2. 색채의 의미성 = 4 본론 = 6 A. 이론적 기반 = 6 1. 내용적인 면 = 6 2. 방법적인 면 = 8 B. 작품의 분석 = 14 결론 = 34 참고문헌 = 36 ABSTRACT = 37-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1342937 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject-
dc.subject색면-
dc.subject공간표현-
dc.title線과 色面에 의한 空間構成-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedSpace composed with lines coloured areas-
dc.format.pagev, 37 p. : 도판(일부채색).-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 회화학과-
dc.date.awarded1982. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE