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感情의 深層에 關한 抽象的 表現

Title
感情의 深層에 關한 抽象的 表現
Other Titles
Abstractive expression on infinite feeling
Authors
李姬淑.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 응용미술과자수전공
Keywords
감정심층추상적표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The modern fine arts, undergone a gradual change towards the abstraction at the end of the 19th century, is now rushing to the pure abstraction. It can be understood as the nature of autonomy of fine arts with its purpose resting in the rationality based on the modern scientific civilization or fine arts itself. The tendency of the modern abstract fme arts is to refuse any objective representation of things and to express naturally the infmite feelings existing in the inner world in accordance with one's own subjectivity and inner inevitability. Then, what could be the infmite feelings ftlling up the inner world of human beings? Naming such inner feelings the "infinite feelings", the author has studied many related concepts and actually produced works involving such backgrounds in order to understand its meaning in more detail. Here in lies the purpose of this study. Accordingly, establishing the subject of "Abstractive Expression on Infinite Feeling", the author has inquired into theories on the art, expression, abstraction and abstract expression in an attempt to interprete the theme. First, the author could experience the unique taste, not experienced in other fields of formative arts, thanks to the uniqueness its materials possess. Second, when expressing the infmite feelings existing in author's inner world through abstract techniques of expression, the paste as an expression medium was suitable for the theme supposed to be properly expressed. Third, in attempting to interprete the vague theme of the "Abstractive Expression on Infinite Feeling", comperatively objective and unified expressions were made possible by concretely grasping various relevant conceptions through documentary materials. Fourth, in the process of producing actual works, many unexpected difficulties were encountered, with no significant achievement in expected effects. Thus, in the process of experimental production of works, a number of variables, which the author could expect in no way, followed. Though the results are not necessarily satisfactory, it is believed that the materialization of reasonable designs. true to the theme and its function will be made possible by making further use of strong points derived from the process of producing the works and also by exploring new alternatives for difficult problems. The author wants to make further study in this field. Author's works do not necessarily depict representational images of any fixed object but are merely expressions of impulsive feelings based on author's own subjectivity and inner inevitability excluding even a certain conservative idea in the human consciousness. Therefore, what matters in this kind of expressions is the mode of its expression. In visualizing the infmite feelings existing within, the author has adopted the Informel - like mode of expression, the abstract expression referred to in its theoretical background. Not requiring any fixed form, the Informel is a mode of expression broken away from all such restrictions in terms of formality. To make such expressions in an effective way, the author has made experimental studies on resistants among many expression mediums of dyeing, adopting the one deemed most suitable for the theme. Thus, the following results have been obtained through studies on the abstract expression and actual production of works.;19세기 말에서 점차로 抽象으로 變貌된 現代美術이 極端的인 純粹抽象으로 달음질 치고 있는 것은 現代 科學文明에 따른 合理性이나 <美術 그 自體>에 目的을 둔 美術의 自律性으로 理解되어 질 수 있다. 現代 抽象美術의 흐름은 외계 事物의 客觀的인 再現이 아니라 人間의 內面世界에 存在하고 있는 無限한 內的 感情을 自身의 主觀과 內的 必然性에 의해 自由스럽게 表出하는 것이다. 그렇다면 人間의 內面世界를 가득 메우고 있는 無限한 感情이란 어떤 것일까? 硏究者는 이러한 人間의 內的 感情을 無限感情이라고 말하고 이것의 意味를 보다 具體的으로 理解하기 위해 관련된 여러 槪念에 대하여 硏究하고 이러한 槪念들을 理論的 背景으로 하여 실제 作品을 製作하고자 하는 데 本硏究의 目的이 있다. 따라서 '感情의 深層에 關한 抽象的 表現'이라는 主題를 設定하고 이러한 主題를 解析하기 위해 藝術, 表現, 抽象, 抽象表現에 관한 理論을 文獻을 通하여 硏究하였다. 硏究者의 作品이 어떤 一定한 對象의 再現的인 이미지를 描寫한 것이 아니라 人間의 意識속에 있는 保守的인 어떠한 觀念마저도 排除한, 단지 自身의 主觀과 內的 必然性에 의한 表現이므로 이러한 表現에서 문제가 되는 것은 表現樣式이다. 硏究者는 自身의 內面에 存在하고 있는 無限感情을 視覺化하는 方法으로 理論的 背景에서 考察한 바 있는 抽象表現 卽 앵포르멜(Informel)的인 表現方式을 채택하게 되었다. 여기서 말하는 앵포르멜이라는 것은 어떤 形式을 要求하지 않는, 아니 이러한 形式的인 모든 制約에서 탈피한 表現樣式을 말하는 것이다. 또한 이렇나 表現을 효과적으로 하기 위해 染色의 表現媒體中 防染劑에 대하여 실험하여 作品의 主題에 적합하다고 생각되는 것을 採擇하였다. 이와같이 抽象表現에 關한 理論을 硏究하고 실제 作品製作을 通하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 染色에 依한 表現은 그 材料의 特性으로 인하여 다른 造形分野에서는 맛볼 수 없는 독특한 맛을 체험할 수 있었다. 둘째, 抽象的인 表現技法을 通해 自身의 無限感情을 表出하게 되었을 때 表現材料로서의 풀(糊)은 의도했던 主題를 나타내는 데 적합했다. 세째, '感情의 深層에 關한 抽象的 表現'이라는 막연한 主題를 解析해 나감에 있어 文獻을 通하여 여러 관계된느 槪念들에 대해 具體的으로 考察하므로써 비교적 客觀的이고 統合的인 表現을 할 수 있었다. 네째, 실제 作品 製作過程에 있어서는 예기치 못했던 難點이 많이 생겨 기대했던 表現效果는 나타나지 않았다. 이처럼 實驗的인 制作過程에서는 硏究者가 미처 豫想하지 못한 많은 변수가 따르게 된다. 結果는 미흡하지만 實驗過程에서 파생된 장점은 더욱 살려 나가고 問題點은 그에 대한 새로운 代案을 摸索해 나감으로써 主題와 機能에 충실한 合理的인 디자인의 具現이 可能하리라 생각하며 앞으로 계속하여 이 分野에 대해 硏究해 보려고 한다.
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