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學校相談에 있어서의 logotherapy의 適用을 위한 一硏究

Title
學校相談에 있어서의 logotherapy의 適用을 위한 一硏究
Other Titles
(A) Study on logotherapy applicable to school counseling through the will to meaning among high school students
Authors
鄭弘珠.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
학교상담Logotherapy고교생의지
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 logotheraphy의 기본 개념과 기법으로부터의 개인의 성장을 꾀하는 학교상담에의 적합성을 고찰하고 그 적용을 위해 고교생의 의미에의 의지를 조사하였다. 실시는 남녀 고등학교 2학년 8개학급 465명을 대상으로 남녀 각 2개학급씩 실험집단과 통제집단으로 나누어 행동의 동기로서의 의미에의 의지의 분석과 의미 발견의 결과로서의 삶의 목적 수준을 측정하였다. 행동 과정의 분석은 Frankl의 실존분석을 준거로 하였으며, 고교생의 행동과정이 기술된 경험-일화 기록을 분석자료로 얻기 위하여 실험집단에 대해 4시간의 수업형태로 청년기의 심리적 특성과 그로부터 일어나는 행동의 내용으로하는 교육을 실시하였다. 의미에의 행동을 좌절 정도로 측정되는 삶의 목적 수준은 실험집단과 통제집단 전체를 대상으로 PIL Test를 실시하여 조사하였다. 검사 도구는 Crumbaugh와 Maholick(1964)이 Frankl의 개념을 기초로 제작한 PIL Test A형 7점 태도 척도 20문항으로서 Nam-kung(1980)의 한국어 번역이 사용되었다. 조사 결과는 다음과 같다. 1. 고교생의 행동 결정과정은 의미에의 의지의 좌절 및 가치선택으로 분석될 수 있으며 성별 좌절 및 가치선택 빈도의 차이는 없었고 의미차원별로는 교통의 의미에 대한 좌절이 여학생의 경우 두드러졌다. 2. 삶의 목적 수준은 남 101, 여 90으로 P<.001의 유의도를 지닌 차를 나타냈다. 3. Frankl이 제시한 실존적 공허생태에 있는 고교생은 전체 집단의 절반 이상(57%)이었으며 여자가 남자보다 심했다. 4. 의미에의 의지가 좌절되는 내용은 주로 의미 추구를 실천하는 행동면이었고, 반면에 충족되는 내용은 주로 의미 및 가치에 대한 인지적 측면이었으며 의미에의 의지가 좌절-충족되는 내용에 대한 남녀차는 없었다.;The purpose of the study is to describe and analyze the basic concepts and techniques of logotherapy applicable to growth-centered school counseling, and to investigate the "will to meaning" among Korean high school students. The study's sample consisted of 465 2nd year students of 8 classes in two high schools; one boys' school and one girls' school. They were divided into two groups according to the twofold investigation. The first is to analyze the students' experiences into the "will to meaning" as a motive for human behavior, and the second is to measure purpose in life as the result of search for meaning by the method of "will to meaning". The criteria for the analyses of the processes of behavior were the Existenz-Analyses by Frankl. The experimental groups were requested to wriw down their experiences after 4 hours' instruction in the psychological characteristics of adolescence and the behavior patterns possibly derived from the psychological factors. In order to measure their pursose in life which can identified with the degree of the search or failure to find. meaning by the method of "will to meaning", both groups took part in the Purpose-In-Life Test. The PIL developed by Crumbaugh and Maholick(1964) is a logically-keyed, seven-point scale based on Frankl's concepts. The Korean version of the PIL developed by Namkung(1980) was used as the instrument. Results of this study can be summarized as follows: 1. The behavior processes among high school students be analyzed into the frustration or value choice dimensions of "will to meaning", there were no significant differences between sex and frustration-value choice variables, although a higher frequency in the frustration dimension on the meaning of suffering among girls was indicated. 2. The measured purpose in life indicated significant differences of P<.001 between boys with 101 and girls with 90. 3. more than half among the whole sample(57%) were in the "Existential Vacuum", which was more serious among the girls. 4. The item contens which were to indicate frustration in search for meaning were chiefly concerned with the practical behavioral side of values, whereas the item contents of gratification of the "will to meaning" as a motive emphasized the cognitive or the realization of values. There were no significant differences between sex and item contents through frustration or value choice.
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