View : 457 Download: 0

Pericle Fazzini 作品의 造形性에 관한 考察

Title
Pericle Fazzini 作品의 造形性에 관한 考察
Other Titles
(The )study on idea of Pericle Fazzini's plastic works
Authors
姜安羅.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 미술학부조소전공
Keywords
Fazzini, Pericle, 1913
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19世紀 以前의 自然主義는 自然의 充實한 描寫에만 그치지 않고 그 對像에 몰입하므로써 그것과 融合하는 狀態에서 自然의 美와 法則을 有機的으로 追求하였다. 오늘날 抽象에의 傾向은 發達된 科學技術의 影響으로 自然世界와의 基本的인 紐帶關係를 끊고, 客觀的이고 幾何學的인 觀點으로서 自然에 대한 造形의 優位性을 表現하고 있다. 그 結果 造形上의 無限한 空間性과 多樣한 表現材料를 얻게 되었으나 새로운 造形藝術 空間의 擴大는 藝術의 수단이었던 表現媒體가 目的이 되면서 藝術自體의 根本槪念이 흔들리게 되었다. 이러한 視點에서 Italy 現代彫刻家인 Pericle Fazzini(1913∼)는 敍情的인 自然主義을 根據로 한 表現主義的 性質을 띤 獨特한 造形形式으로 人間과 自然의 本質을 追求함으로서 과거 Italy의 Academic한 傳統을 바탕으로 한 새로운 具象樣式을 展開시키고 있는데 그의 新古典主義的 樣式은 藝術을 위한 藝術을 좇는 最近의 極端的인 美術風土속에서 現代美術의 課題인 人間을 위한 藝術을 追求하는 한 試圖로서 그 중요한 意味를 갖는다. 여기서 그의 造形的 特性을 糾明하여 봄으로서 그의 作品이 던져주는 現代文明속의 人間性의 問題를 再考해 볼 수 있는 契機로 삼고자 한다. 本 硏究의 目的은, P. Fazzini彫刻의 造形理念과 그의 作品의 樣式的 展開에 따른 全般的인 分析을 通해 그것을 形像化한 方法은 어떤 것인지를 硏究하여 그 造形的特性을 糾明함에 있다. 硏究 內容은 P. Fazzini作品의 美術史的 背景과 그의 作家的形式, 造形理念을 理論的 背景으로 하여, 全般的인 樣式的 展開에 따른 作品分析을 中心으로 動的 Image의 形態와 靜的 Image의 形態로 나누어 그 造形的 特性이 지니는 意味를 把握하였다. 硏究 方法은 硏究 文獻과 展示會의 Catalogue를 基本道具로 하여 他作家들의 作品과 比較 分析하였으며, 他作家의 作品選定은 現代의 具象作家들을 中心으로 原始彫刻에서부터 現代에 이르기까지의 P. Fazzini作品의 造形的 特性을 밝히기에 容易한 作品들을 擇하여 有意表集하였다. 圖版으로 提示된 作品數는 總 95点으로 이들중 35点이 他作家의 作品이다. 硏究 結果 첫째, P. Fazzini作品에 나타난 Volume의 曲線的 要素는 自然의 有機的 成長의 法則을 人體에 象徵的으로 適用하여 官能性이 節制된 最小한의 變形된 Volume으로서 그의 作品속에 人間的 素朴함과 調和를 띠게 하고 있으며, 虛空間을 重要視하므로서 有機的form의 輪廓을 부각시키며, 舞姬등의 瞬間的 動作으로 주위공간을 끌어 당기고 있다. 둘째, 內部的인 衝動의 Energe發散과 그것을 抑制하는 閉鎖된 量感의 對立으로 인한 긴장감을 추출하고 있는데, 이것은 그의 宗敎的 Thema의 彫刻에서 物質을 벗어나려고 하는 靈魂의 對立으로 感知되어 古代 偶象彫刻의 原始的인 분위기를 자아낸다. 셋째, 더 높은 次元을 向한 그의 造形世界는 動的 Image의 形態로서 하늘을 向해 위로 오르려는 上昇運動으로 나타나고 있으며, 空中에 떠있는 浮上感은 物質에서 더욱 순수한 根原의 단계로 나아가려는 飛躍의 意味를 지니고 있다. 이러한 造形의 特性으로 나타난 그의 造形理念은 動植物과 人間이 혼연일체가 되어 完全한 調和를 이루는 「遊戱」作品에서 집약되는데, 人間의 本鄕을 向한 짙은 향수는 Humanism에 立脚한 그의 作品의 form과 主題사이에 새로운 統合을 이룬 독특한 具象樣式으로 나타나고 있다.;The Naturalists before 19th century not only described the nature completely but pursued the beauty and rule of nature organically in harmony with the object by being absorbed in it. Today owing to the developed scientific technology the tendency of abstractism breaks the basic relation with the nature and expresses the superiority of the plastic arts with objective and geometrical view point. At this point, Pericle Fazzini (1913 -), a modern Italian sculptor, developes a new type of concrete form in the basis of past Italian Academic tradition. His works pursue the essence of human beings and nature with the unique form of plastic arts, which has the tendency of expressionism founded on the lyric naturalism. His neo-classical form has much significance as an attempt to pursue the arts for human beings. It has been a problem of modern fine arts under the recent extreme trend which pursues the arts for arts. Here it is very necessary to examine the problem on humanity in the modern civilization which his works suggest. The purpose of this study lies in analyzing the feature of his plastic works by examining the method of formation with the idea of his works and development of the form. The content of this study deals with perception of the meaningfulness in his plastic works by dividing them into the form of dynamic image and the static image according to the general development of the form in the basis of his artistic and theoretic background (the process of his growth into artist and the idea of his plastic works). The method of this study is attempted to analyze and compare with the other sculptors' works in the basis of the volumes of precedented study and the catalogues of his exhibitions. The selection of other works is made attentively, from the ancient sculptures to modern ones, to make easy to observe the features of his plastic works. Total plates contained here are 95 items and 35 items of them are other artists'. The result of this study is as follows: Firstly, the element of the curved line in his works presents the least transformed volume with the controlled senses, which applies the rule of the nature's organic growth to the human body symbolically. And also his works not only show the simplicity and harmony of the hlrman beings but emphasize the outline of the organic form by regarding the empty space as of great importance and draw the space of surroundings with the momentary movement of the dancer. Secondly, his works show a feeling of restrain owing to the inner impulse, and closed volume to restrain it. They produce a kind of primitive atmosphere like the ancient idol sculptures because of the antagonism of his soul to take off the material in the works of religious theme. Thirdly, his works which aim at the higher dimension shew the ascending movement to go up into the sky as the form of dynamic image and the feeling of floating in the air has the meaningfulness of jump toward the purer original step from the material. The idea of his plastic works which has such features is integrated in the work "Amusement". This work shows the perfect harmony that all creation and human beings are united together. His serious nostalgia for the native land of human beings is seen in the unique form which newly unites the form and theme of the works grounded on humanism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE