View : 15 Download: 0

학령전 아동의 형제간 상호작용에 관한 연구

Title
학령전 아동의 형제간 상호작용에 관한 연구
Other Titles
Pattern of sibling interacton in preschool children
Authors
김상희.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 가정관리학과
Keywords
상호작용학령전아동유아
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 대부분의 시간을 가정에서 함께 보내고 있고 그 때문에 형제 서로간에 가장 많은 영향력을 미치고 있다고 볼 수 있는 학령전 형제의 상호작용의 양상과 질을 형제간의 순위·성 ·성구성형태·연령터울별로 살펴보고자 하였다. 대상은 윗형제가 평균 5년 5개월이고 동생이 평균 3년 6개월인 33쌍의 형제로, 연구자가 이들 형제의 집을 직접 방문하여 2차례 1시간씩 형제들의 놀이상황 안에서의 상호작용을 관찰하였다. 관찰은 형제간 상호작용의 행동을 긍정적·부정적 사회행동과 이에 대한 긍정적·부정적 반응이나 모방 등의 빈도를 기록할 수 있도록 작성한 행동체크표와 그들이 함께 있는 시간을 재기 위한 stor watch를 사용하였다. 자료처리는 형제 행동의 빈도와 백분율 그리고 컴퓨터를 사용한 ANOVA 처리를 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 형제간에는 높은 상호작용의 수준과 다양한 상호작용이 나타났다. 즉 형제들은 전체 관찰시간의 90%에 해당하는 높은 수준으로 함께 머무르고자 하였으며, 시작이나 반응행동을 1분에 약 1번꼴로 나타내었다. 특히 긍정적인 사회행동의 시작은 전체 시작행동의 73%로 우호적인 시작이 높게 나타났다. 2) 긍적적인 사회행동의 시작에서 동생보다 윗형제가, 남아보다 여아가 더 빈번히 나타내는 경향을 보였으나 통계적으로 유의적인 수준에 미치지는 못하였다. 그러나 성구성은 유의적인 수준에서 효과를 나타내어 동성형제 특히 자매간에서 가장 빈번히 나타난 반면, 오빠·여동생간에서 가장 적게 긍정적인 사회행동을 시작하였다. 3) 부정적인 사회행동은 주로 언어적인 부정적 사회행동이 주를 이루고 있었으며(65%), 부정적인 사회행동의 시작은 동생보다 윗형제가, 여아보다 남아가 더 빈번히 나타내는 경향을 보였으나 통계적으로 유의적인 수준에 미치지는 못하였다. 4) 긍정적인 사회행동의 반응에서 동생은 긍정적인 반응이, 윗형제는 무반응이 더 빈번히 나타났다. 5) 부정적인 사회행동의 반응에서 동생은 긍정적인 반응이나 무반응을, 윗형제는 부정적인 반응을 더 빈번하게 나타낸 경향을 보였으나 동생의 무반응만이 통계적으로 유의적인 차이를 보였다. 6) 모방행동은 긍정적·부정적 사회행동 모두의 반응에서 성구성에 관계없이 동생에게서 더 빈번하게 나타났다. 7) 전반적인 긍정적·부정적 사회행동에 대한 반응에서 연령터울의 효과는 나타나지 않았다. 그러나 각 행동항목의 내용에 따라서는 연령터울의 효과가 차이있게 나타나서 학습자와 지도자의 관계를 내포하는 항목에서는 연령터울이 클수록 긍정적인 반응을 보인 반면, 친구나 동료의 관계를 내포하는 항목에서는 연령터울이 적을수록 긍적적인 반응을 보였다.;The purpose of the study is to investigate the qualities of the behavior of sibling dyads in relation to silling order, sex, sex composition and age interval. Thirty-three dyads of first and second born preschool aged siblings were observed for two 1-hour periods in their home. The younger siblings averaged 42 months of age and the older siblings averaged 65 months of age. The observer used a behavioral checklist to record the behavior of both siblings. The observations focused on the initiation of two types of interactions ; prosocial and agonistic. The siblings' responses to prosocial and agonistic behaviors were also recorded. Data were analyzed as the mean frequencies of behaviors. SPSS computer programs were used for the analysis of variance. Significance was established at or beyond the .05 level of probability. (1) There was a high level of interaction among siblings in the home and the quality of this interaction was rich and varied. Especially, siblings initiated more prosocial behavior than agonistic behavior. (2) The older children and the females, tended to start more prosocial behavior than the younger and the males. In particular, sex composition has been appeared as the statistically significant variable. (3) Agonistic behavior mainly consisted of verbal agonistic behavior. The initiation of agonistic behavior was tended to start in the older children more than the younger and the males more than females. But, it didn't approach to the statistically significant level. (4) In the response to the proscial behavior, the younger siblings displayed more positive responses, on the other hand, the older siblings showed more negative responses or no response. (5) In the response to the agonistic behavior, the younger siblings displayed more positive responses or no response, on the other hand, the older siblings showed more negative responses. (6) The younger siblings showed more imitation behavior regardless of sex composition. (7) In the response to the total prosocial and agonistic behavior, it was not showed consistant effect of age interval. But according to the contains in each behavior item, effect of interval was revealed significantly. That is, in the behavior item which contains teacher-student relationship, the larger interval was, the more positive response showed. On the other hand, in the behavior item which contains friendship, the smaller interval was, the more positive response showed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE