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課題와 피드백이 兒童의 記憶能力에 대한 知識에 미치는 影響

Title
課題와 피드백이 兒童의 記憶能力에 대한 知識에 미치는 影響
Other Titles
(The) Effects of task and feedback on the development of chilrens knowledge about their own memory capacity
Authors
鄭純和.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
과제피드백아동기억능력지식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本 硏究는 學齡前, 1학년, 4학년, 아동들을 對象으로 첫째, 자신의 記憶能力에 대한 知識의 發達경향이 記憶課題에 따라 다르게 나타나는가를 檢證하고 둘째, 자신의 記憶能力에 대한 知識의 발달에 영향을 끼치는 要因을 피드백(feedback)을 사용하여 밝히며 셋째, 아동의 실제 記憶能力 발달과정을 밝히고자 하였다. 本 實驗에는 유치원 아동 40명, 1학년 40명, 4학년 40명이 참가하였다. 아동들은 4가지 實驗條件(回想課題·有피드백, 回想課題·無피드백, 再認課題·有피드백, 再認課題·無피드백)에 區劃無選配定되었다. 아동들에게 回想課題 혹은 再認課題의 實施에 지시를 준 후에 자신의 回想 혹은 再認能力을 豫言하게 하고, 실제로 回想 혹은 再認能力을 檢査하였다. 실제 遂行후 條件에 따라 피드백을 주거나 주지 않은 후에 다시 豫言하고 실제 遂行하게 하였다. 각 과제에서 아동의 실제수행수와 豫言의 정확성에 대하여 年齡, 施行數, 피드백의 變因을 變量分析하였다. 그 결과 실제 回想數 혹은 再認數에 대하여는 年齡의 主效果만이 있었다. 즉 年齡이 증가함에 따라 아동의 回想數와 再認數는 모두 증가하였다. 豫言의 정확성에 대한 變量分析 결과 回想조건에서는 年齡의 主效果가 있었으나 再認조건에서는 年齡의 主效果가 없었다. 즉 아동의 回想能力에 대한 豫言은 年齡에 따라 정확해졌으나, 再認能力에 대한 豫言의 정확성에는 年齡간의 차이가 없었다. 두 과제에 있어서 모두 豫言의 정확성에 施行數의 主效果가 있었다. 즉 두 번째 豫言시에는 정확성이 증가하였다. 특히 學齡前 아동에 있어서는 피드백을 준 집단의 경우에 피드백을 주지 않은 집단보다 두 번째 豫言이 많이 정확해 졌으며 1학년, 4학년 아동은 피드백에 관계없이 모두 두 번째 豫言에서는 정확성이 증가되었다. 이 결과는 어린아동에게는 피드백 要因이 豫言이 정확해지는데 중요하며, 피드백이 없을 경우 어린아동은 자신의 遂行結果를 自發的으로 情報로서 사용하지 못하는 것으로 해석되었다.;The present study was made to examine first, the developing pattern of children's knowledge about their own memory capacity were different between recall task and recognition task, second, the influences that the feedback had on the development of knowledge about their own memory capacity. It was also intended to examine the developing changes in recall or recognition memory capacity. 120 subjects, 40 from each three age levels (kindergartner, 1st grade, 2nd grade) were employed. They are assigned by blocked randomization to the four experimental conditions ; recall task-feedback, recall task-no feedback, recognition task-feedback, recognition - no feedback. Being instructed about the recall or recognition task, children were asked to predict his own recall or recognition capacity, and to performe actual recall or recognition task. After actual recall or recognition task, they were given feedback or no feedback according to their conditions. In second trial they were asked to predict his own capacity and to perform actual task in the same way of the first trial. The Analysis of variance was carried out on the subjects' prediction accuracy and actual score in each task. Older children's actual recall or recognition score were higher than younger children's score. Older children's predictions were more accurate than younger children's in the recall task, but not in the recognition task. This result showed that older children knew the fact that their memory capacity are limited and applied this knowledge in the prediction of their own recognition capacity. and that younger children's actual recognition score were as high as their prediction score in the recognition task. Prediction accuracy were increased in the second trial in both recall and recognition task. Especially kindergartners' predictions were more accurate in the second trial when they were given feedback, and when they were not given feedback their prediction accuracy were not increased in the second trial. Older children's prediction were more accurate in the second trial in both feedback condition and no feedback condition. This result showed that younger children couldn't use the result of their actual performance spontaneously if they were not given feedback about their actual performance.
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일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
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