View : 18 Download: 0

시ㆍ공간 속에서의 山의 표현

Title
시ㆍ공간 속에서의 山의 표현
Authors
이유진
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자연 속에서 살아가는 우리는, 자연을 그 자체로서 만물의 근원(根源) 내지, 영원한 존재의 개념으로 인식하고, 삶의 일부로서 자연의 의미를 받아들인다. 본인이 자연을 통해, 시간 속에서 느끼고 공간 속에서 바라보는 '산'의 모습들 또한 본인의 일상에서 같이 호흡하고 있어서, 이 때의 보여 지는 '산'의 형상은 어느덧 우리 삶의 모습을 닮아, 검고 검은 신비함을 지닌 空의 의미까지 내포하고 있다. 이는 가시적으로 보았을 때에는, 언제나 변함없는 '산'의 모습을 지니지만, 다른 한편으로 본인에게는 저편의 기억을 떠올리게 되는 중요한 매개체인 동시에, 순간에 소멸되는 존재가 아니라, 또 다른 생명력으로 다시 태어나는 시간적인 순환의 의미까지 담아내고 있다. 이러한 시간의 흔적들은 내재적으로 쌓이고 쌓여서 '존재하는 산'의 형상으로 남아 공간 속에서 영속적인 생명으로 남겨진다. 따라서 '존재하는 산'의 형상은 총체적인 시각으로 보았을 때, '시간적인 요소'와 '공간적인 개념'을 함께 내포하고 있다. 이때의 '산'의 형상은 외적세계와 내적세계의 경계를 넘어 들어온 시간성과 공간성으로 인해, 보다 적극적인 순환의 의미를 가지며, 개량되거나 측정할 수 없는 공간 속에서의 원(圓)과 같은 개념으로 받아들여져서 정신적인 측면에서의 강조를 나타낸다. 자연에 대한 시·공간적인 의미는 동·서양의 개념이 서로 다르게 파악되어진다. 동양의 시·공간적인 개념이 정신성을 강조한 비물질적인 차원에서 논의되었다면, 서양회화에서는 보다 물질적이고 물리적인 측면에서 시.·공간의 의미가 설명되고 있다. 이러한 시각의 차이는 상호보완적인 부분으로, 본인의 작품 연구에 있어서 보다 명확한 의미로서의 미적 고찰을 시도하게 한다. 본 연구에서는 "그 곳에 있는 산(山)" 또는 "보여 지는 산(山)"의 존재성을 통해 인식되는 정신적, 철학적 바탕을 근거로 하여, 평면회화에서 보여주는 공간성의 개입과 시간성에 대한 문제, 그리고 내적으로 들어오는 자연사상을 끌어들여, 보다 확대된 의미에서 본인의 작품을 연구하는 것에 주 목적을 두었다. 이러한 연구의 토대는 단순히 반복해서 그림을 그린다는 행위에서 벗어나, 보다 큰 의미의 절대적인 이상을 설명해 나간다. 이에, 이론적 배경으로는 동양미학적인 입장에서 출발하여, 유교, 도교의 자연관 속에서 펼쳐지는 철학을 인식하고, 동양회화예술의 기본정신 속에 포함된 산수의 의미를 '관조'와 '소요'의 입장에서 살펴보았다. 또한 동·서양의 시·공간적인 미적 고찰을 통해 '산'이라는 외면적 대상이 내면적으로 전이되어 들어오는 과정을 이론적으로 파악하고, 더 나아가서는 본인의 작품세계에서 이를 적용하여 보다 발전적인 연구를 시도 하였다. 표현적인 방법으로는 반복행위에 의한 평면성, 그리고 형태의 단순성을 추구함으로서, '산(山)'의 모습을 보다 명확히 제시하고자 하였다. 또한 이를 통하여 순환적이면서도 내적 무한 공간을 설명해주기 위한 표현방식으로, 먹과 연필(숯)이라는 검은 색채에서 얻을 수 있는 재료를 선택함으로서, 내면에서 이루어지는 시선의 확장과 우연성, 반복성을 함께 수반하였다. 따라서 조용하고 자연스럽게 소통하는 '산'의 모습은 화면에서의 함축적인 형태와 필획의 터치하나까지도 그 의미를 담고 있는 표정의 표현방식으로 선택되었다. "존재하는 산(山)"을 통해, 보고 있는 것, 볼 수 있는 것, 그리고 말하지 않아도 느낄 수 있는 인간적인 따뜻한 느낌을 전달하는 작업을 하고자 하였다. 또한 '산(山)'의 침묵을 통해서 더 많은 빛깔과 더 많은 공간 속에서 무한한 시간의 가능성을 찾기 위한 믿음의 노력으로 연구하였다. 본인은 이 연구를 통하여, 앞으로의 작업 활동에 있어서 새로운 에너지가 되길 바라며, 내면적인 깊이를 표현할 수 있는 한 층 높은 차원의 깨달음이 될 수 있는 계기가 되길 바란다. ;People who commute with nature accept nature itself as the root of all things, an eternal life, and a part of life. I also think that a figure of mountain is alive with my real life in the bottom of time and space. At this moment, this figure of mountain resembles closely our life and contains emptiness which has dark mystery. From a metaphysical point of view, amountain has a true picture and a monotonous figure. On the contrary, to express endless movement of the life this mountain can be a medium to bring back one's memory as well as the visual circulation of life and essential. So, this cumulative process adding time remains as permanent life and a shape of "There is the mountain" in space. On the whole a shape of "There is the mountain" includes an element of time and a concept of space. And then, the mountain at this moment has positive meaning of circulation and conquers the bottom of time and space. Therefore, it can be accepted as a deep meaning and expresses spiritual emphasis. From the view point of the meaning of nature, there is a differencebetween the Oriental and Western art. While Oriental concept of time and space discusses a spiritual and invisible dimension, Western one emphasizes a physical and material side to present significance of space. Due to this difference between Oriental and Western art, I tried to study my work via an inquire into this meaning as a basic concept. Depending on a mental and philosophical foundation which is based on "There is the mountain" or "the showing mountain", this study concentrates on an issue related to time and space which is able to express a plane delineation. Moreover, this study focuses on broad research into my painting through naturalism. Those results of this research explain not just the cumulative process for painting but an absolute ideal. In conclusion, in case of a theoretical base, this paper researched the meaning of scenery via Oriental art, Taoism, and Confucian ideas. Moreover, on a basis of 'contemplation' and 'play', this paper studied natural beauty including the basic theory of Oriental art. This paper also tried to understand the process of changes which start from the external object to the internal one through a spiritual and invisible dimension of Oriental and Western art. Furthermore, I wanted to apply this understanding to my future painting to improve my work. For expressive point, this paper made an effort to suggest a mountain through the cumulative process of flat character and simplicity. Moreover, to present inner and rotational space my work chose Chinese ink and a pencil (charcoal) which can express black color. Therefore, a figure of mountain which is very calm and natural contains a significant factor and a detail touch of stroke to express the meaning. Second, my work was eager for transmission of warm heart which is visible and invisible humanity through "There is the mountain". Finally, this study tried to find new opportunities for various colors and a lot of space over silence of a mountain. I wish that this work can be another new opportunity for the future work and valuable perception to express internal deepness
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE