View : 580 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author백수정-
dc.creator백수정-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:02Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000033795-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/201398-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000033795-
dc.description.abstract최한기는 전통적인 유학사상의 기초 하에 서구의 근대사조를 받아들여 이를 주체적으로 융합함으로써 기학(氣學)이라는 새로운 학문체계를 구축한다. 그는 모든 만물의 근원을 기로써 파악하고 천지인물(天地人物)은 모두 기에 의해서 생성ㆍ변화하며, 인간 존재 또한 천지만물과 동일한 기를 품부받았다고 가정한다. 따라서 인간은 존엄하고 평등한 존재인 동시에 본래적으로는 아무 것도 지니지 않은 순담(純擔)하지만 변화와 성장가능성을 지닌 존재로서 이해하는 것이다. 최한기는 인간의 추측능력을 발달과 성장의 동인으로 파악한다. 추측능력이란 인간이 후천적으로 습득하게 되는 감각적 경험들에 의해서 생성되는 것으로써, 이는 유아기에 생성되기 때문에 유아기의 경험은 이후의 삶과 교육에 있어서 커다란 영향을 미치게 된다. 때문에 최한기는 유아기의 교육의 중요성과 필요성을 강조하는 것이다. 최한기가 유아교육에 대하여 필요성과 중요성을 피력하고는 있지만 최한기에 대한 연구의 대부분은 그의 철학사상에 초점을 두고있을 뿐 유아교육에 중점을 두고 이루어지는 연구는 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구자는 최한기의 기학에 의거한 유아교육사상을 연구하는 데 그 목적을 둔다. 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정한다. 1. 최한기 사상의 형성배경은 어떠한가? 2. 최한기 사상의 철학적 기저는 무엇인가? 3. 최한기의 교육사상은 어떠한가? 4. 최한기의 유아교육사상은 어떠한가? 이러한 연구목적과 문제를 해결하기 위하여 최한기의 저술 속에 나타난 그의 철학과 교육사상을 수집하여 이를 분석하고 종합하였다. 또한 선행연구들을 조사하고 이들에서 최한기의 사상에 대해 어떻게 조명하고 있는지를 참고하였다. 최한기의 사상을 올바르게 이해하기 위해서는 그의 사상을 생성시킨 환경의 이해가 선행되어야 하므로 최한기의 성장배경, 시대적ㆍ사회적 배경, 그리고 그의 학문적 배경을 조사하였다. 연구결과는 다음과 같다. 최한기는 유아를 변화와 성장 가능성을 지닌 존재로 이해한다. 유아는 아직 경험이 부족하고 지능과 사려가 부족한 존재이기는 하지만 추측능력을 생성하고 발현시킴으로써 발달을 가져올 수 있는 존재인 것이다. 추측능력은 유아기의 감각적 경험에 의하여 생성되며, 또한 유아의 경험으로써 발현하게 된다. 최한기는 유아기의 경험이 이후의 삶과 교육의 성취에 그 기반이 됨을 주장하며 유아교육의 중요성을 강조한다. 최한기는 유아기에 학습해야할 교육내용으로서 소학강습, 문자교육, 그리고 수학교육을 들고 있다. 최한기는 어려서부터 올바른 생활태도와 자세를 갖추어야 함을 주장한다. 또한 교육이 언어와 문자에 의해서 이루어짐을 지적하며 유아의 문자학습을 제시한다. 또한 수학을 논리력ㆍ분석력ㆍ추리력ㆍ적용력 등을 신장시키는 학문이라고 이해하고, 유아 때부터 수학교육을 시작해야 함을 피력한다. 최한기는 효과적인 유아교육방법으로써 감각기관을 통한 경험교육, 일상생활의 사(事)교육, 원리이해를 위한 계도교육, 개인차를 고려한 교육, 단계별 교육, 그리고 올바른 습관형성 교육을 제시한다. 유아기의 특성 뿐 아니라 유아 각각의 자질과 능력을 고려하여 유아가 스스로 학습할 수 있는 교육이 이루어져야 함을 주장하는 것이다. 최한기는 유아교육에 있어서 부모와 교사의 역할의 중요성을 피력한다. 유아의 양육자이자 유아와의 상호작용을 통하여 유아의 발달을 촉진시킬 수 있는 조력자로서의 부모와 교사의 역할을 인지한 것이다. 최한기는 또한 부모와 교사는 유아교육을 함에 있어서 책무성을 지녀야 함을 강조한다. ;Choi, Hangee established a new scientific theory named "spirit science" by consolidating the traditional Confucianism with the modern history of Western Europe He assumed that the origin of everything in the world can be understood through “spirits", Sky, Land, Human beings and Matters are created and transformed by "spirits",, and human beings themselves were also endowed with the same spirits as Sky, Land and Matters. Thus, All mankind are dignified and equal and, at the same time, should be understood as beings born with nothing in hand but gifted with the potential change and growth possibility. Mr. Choi grasped the guessing ability of the human beings as a motive of progress and growth. Because guessing ability is created from the acquired sensuous experiences which was formed on time of babyhood, those experiences affect the life and education afterwards. Thus, Mr. Choi did emphasize the importance and necessity of babyhood education. Eventhough Mr. Choi expressed his view of the necessity and importance for babyhood education, most parts of his research were focused on only his philosophy, not on the babyhood education. Against this backdrop, I set up the purpose of this thesis to the research of babyhood education based on Mr. Choi's "spirits". To accomplish this purpose, I raise several points as follows 1. What made Mr. Choi form his philosophy? 2. Where did Mr. Choi's philosophy come from? 3. What was Mr. Choi's ideology for the education? 4. What was the Mr. Choi's ideology for babyhood education? To find solutions to these questions, I collected, analyzed, and synthesized his philosophy and education ideology displayed in his writings. I also examined the view points of preceding researchers on Mr. Choi's ideology and referred to the findings. To understand correctly Mr. Choi's philosophy, first of all, understanding of circumstances which formed his philosophy should be done. So I studied Mr. Choi's growth background, the spirit of the times, and his scholastic background. The results are as follows. Mr. Choi regarded an infant as an existence with potential change and growth possibility. Though an infant is an existence who has not enough experience, intelligence, and consideration, he or she can realize development by creating and developing the guessing ability. Guessing ability is created by sensuous experience of babyhood and revealed to those of an infant. Mr. Choi emphasized the importance of babyhood by insisting that the experience of babyhood become the base of life and accomplishment afterwards. Mr. Choi said that the curricula for infant are short training course for an elementary school, character education, and mathematics. Mr. Choi insisted that the proper living pattern and attention should be taught from childhood. In addition, after pointing out that the education is realized through the Language and Letters, he suggested Letters learning of an infant. Moreover, he considered mathematics as a science improving the logical power, analyzing, reasoning and application ability, he emphasized that the mathematics should be taught from the babyhood. As an effective teaching methods for an infant, Mr. Choi presented an experience education by a sense organ, a field training in everyday life, a guiding education to understand the principal, an individual education considering differences, a step by step education, and education to form a desirable habit. In sum, Mr. Choi insisted that an infant education give the opportunity for infants to learn by themselves by considering not only the characteristics of babyhood but also individual disposition and ability. Mr. Choi stressed the role of parents and teachers in infant education. In other words, he regarded parents and teachers as a fosterers and supporters who help an infant promote the growth and development through interaction. Mr. Choi also emphasize the responsibility of parents and teachers for infant education together.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 및 필요성 = 1 B. 연구문제 = 3 C. 연구방법 = 3 Ⅱ. 사상의 형성배경 = 5 A. 생애와 저작 = 5 B. 시대적ㆍ사회적 배경 = 9 C. 학문적 배경 = 13 Ⅲ. 철학적 기저 = 17 A. 기(氣에 대한 觀點) = 17 B. 인간관 = 25 C. 인식론 = 29 Ⅳ. 교육사상 = 37 A. 교육목적 = 37 B. 교육과정과 내용 = 40 C. 교육방법 = 44 D. 교사관 = 51 Ⅴ. 유아교육사상 = 56 A. 유아교육에 대한 인식 = 56 B. 유아기의 교육내용 = 63 C. 유아기의 교육방법 = 74 D. 교사와 부모의 역할 = 96 Ⅵ. 結論 = 100 참고문헌 = 104 abstract = 108-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1052965 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title최한기의 유아교육사상에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 109 p-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2004. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE