View : 535 Download: 0

韓國 實景山水에 關한 考察

Title
韓國 實景山水에 關한 考察
Other Titles
(The) Study to actual view of mountain and water in Korea
Authors
呂永淑.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 순수미술과
Keywords
한국실경산수순수미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本人의 作品은 寫實的 바탕을 通해서 再現하는 것으로 自然이 갖고 造形美를 表現하려 했다. 따라서 本 論文의 硏究 目的도 自然과 本人의 主觀的인 作品의 意圖를 理解 하는데 參考로 하는데 있다. 硏究方法은 韓國 繪畵에 있어서 實景山水의 全般的인 作品을 通해 살펴보고 더불어 專門家들의 硏究論文을 通하여 다른 作家들의 作品을 硏究해 보므로서 自身의 作品의 位置나 앞으로 나아갈 方向을 測定하고자 한다. 먼저 李朝, 壬辰亂 以後의 우리民族의 覺醒으로 因하여 實學의 出現을 보게 되었고 그로 因하여 繪畵에 있어서 우리나라의 自然과 周邊을 注視하게 되어 謙齊의 眞景山水가 殆頭되고 韓國의 獨自的인 畵風이 成立된 時代的 背景을 살펴 보았다. 다음에 實景山水가 近代에 이르러 觀念山水에서의 脫皮를 보여주는 狀況을 살펴 보면서 李朝 後期 謙齊와 畵園의 作品世界, 畵風과 近代의 靑田과 小亭의 作品世界, 畵風을 比較하여 보면서 이들이 東洋畵에 미친 影響을 살펴 보았다. 實景山水의 槪念에서 있어서 自然을 그대로 描寫하는 것이 아니라 各自의 個性으로 繪畵化하여 畵面에 옮기는 實景山水가 갖는 特性을 論해 보았다. 本人의 作品은 어떤 特定的인 京觀을 素材로 하지 않고 韓國의 自然 속에서 어디서나 볼 수 있는 들녘을 봄, 여름, 가을의 계절의 變化를 素材로 그림化 하였다. 다음에 作品의 製作 動機와 作品을 하나 하나 分析해 나가므로 하여 本人의 作品 生活에 도움이 되고자 이 論文을 쓰고자 하였다.;The works of mine intended to understand and to take a consideration of the meaning of subjective work and nature through real motive and reappearance to express the form of nature. The purpose of the study is also to understand the works of mine. The method of study depends on searching to real seeing of mountain and water through gener1al works and study the essay of specialist. then, I could find the direction and my situation to do my works by comparing with other author's First, late in the YI Dynastry, after Hideyoshi's invasion of Korea By awakening of our rations, we had appearence of practical science and we pay attention to surrounding of nature in our country, cause by this reason we could find the raising arts of kyom Che, and tried to search the background at that time which is composed by original perfume of arts in Korea. Next, I searched that the actual view of mountain and water secede from conceptional view of mountain and water recently, late in the YI Dynastry, the world and perfume of arts of KYOM Che and Tan Won the world of arts of Chong Jon and SoChong, When we compare to these arts, I tried to find the influence to the Oriental Painting. In the conception of actual view of mountain and water, I tried to study the characteristics of it which intend to express the characteristics of author into arts, instead of drawing the nature. The works of mine did not make any special senary and just chose field which everyone could see everywhere in Korea as subject and expressed the change of season, spring, summer and automn. Next, I intended to help for the life of works of mine by analizing the motive of works and works itself step by step.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE