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現代東洋畵의 表現方式에 對한 硏究

Title
現代東洋畵의 表現方式에 對한 硏究
Other Titles
(The) Study in the descriptive method of the morden oriental painting
Authors
金喜淑.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
현대동양화표현방식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
本人의 作品은 대상의 寫實的인 표현에 바탕을 두어, 화면에 再現하는 것을 根本으로 삼고, 鮮明하고도 즐거운 作業過程을 通하여 獨自的인 色彩感覺과 確實한 描寫力으로 미적대상을 表現하려 했다. 따라서 本人은 우리의 周邊에서 쉽게 볼 수 있는 그러나 하찮은 것으로 보아버리기 쉬운 극히 조그마한 自然속의 일부에 不過한 것들을 소재로 하여 誠實한 態度를 가지고 作品化 하려고 勞力하였다. 本 論文의 硏究 目的은 主觀的인 作品의 意圖를 理解하는 것을 參考로 하는데 있다고 볼 수 있다. 硏究 方法은 朝鮮時代 後期의 東洋畵壇을 살펴보고 現代東洋畵의 時代的 背景, 現代美術의 展開에 관하여 硏究해 봄으로써 自身의 作品의 위치와 앞으로 나아갈 방향에 대하여 생각해 보고자 한다. 現代 東洋畵는 흔히 水墨畵와 彩色畵系로 나눌 수 있다. 그것은 表現과 材料上에서 東洋畵가 지니는 어찌할 수 없는 결과라고 본다. 傳統的인 東洋畵가 在來式의 山水와 花鳥를 나타내는 표현 方法만으로는 時代감각의 結如를 느끼고 共感을 얻기 어렵다. 따라서 東洋畵의 藝術的 가치를 持續시키기 위해서는 무엇보다 時代감각이 살아 있어야 하고 또한 作家의 個性이 발휘 되어야 한다. 本人의 作品은 어떤 특징적인 것만을 소재로 하지 아니하고 우리나라의 自然속에서 어디서나 볼 수 있는 주변의 꽃들을 주제로 하여, 하나 하나에서 느낄 수 있는 것이 아닌 전체의 한 덩어리로서 주는 소박한 아름다운 느낌을 표현하여, 감상자에게 즐거움과 아름다운 느낌을 던져줄 수 있는 작업을 하고자 노력하였다.;The principal object, proposed in my work, is to describe the individual color sense and the power of definite description through the joyful process of work. Of course, it's based on Reality. With sincere attitude and keen awareness, I strived to approach to the small part of nature, which easily can be found around us but too humble for anyone to give pay attention to. This study purposes on the understanding of the subjective intention of work. I examine the oriental painting circle during the latter Chosun period. I research the background of the times of the modern oriental painting and the development of the modern art. Finally, I think I can choose the direction I myself can take and recognize the position of my work. The modern panting is often divided into the following parts, painting in the Indian ink and picture of flower and birds. The oriental painting cannot avoid this fact owing to the problem of the description and material. The traditional oriental painting cannot be expected to win the sympathy of people if it still takes the same old way in illustrating the mountain and water and the flower and birds. To sustain the artificial value of the oriental painting, the sense of times and the individuality of the painter are most importanty required. The subject meterial in my work is not limited to the particular thing. Flowers, especially seasonal flower, which can be found everywhere in our country are the theme of my work. I tried to describe the whole beauty when each one is harmonized to one. The lack still I can find in my work can be expected to be supplemented only by through the task I'll keep on.
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