View : 848 Download: 0

쿠프랭과 라모의 클라브생 작품을 통한 바로크 장식음 연구

Title
쿠프랭과 라모의 클라브생 작품을 통한 바로크 장식음 연구
Authors
오영란
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to analyze the techniques of ornaments in the clavecin works of Couperin and Rameau, eventually giving helpful assistance to clavecin players. On the theoretical basis a survey was made on the historical transition of ornamentation and the ornaments of France during Baroque era. The examples of ornamentation were selected from the No. 18: Ordre of clavecin music book by Couperin and from clavecin music book No. 1 by Rameau. The study results on the ornament techniques in the works of Couperin and Rameau are as follows. Couperin used the ornaments of appoggiatura, mordent, trill, turn, aspiration and slide. On the other hand the ornaments of appoggiatura, mordent, trill and arpeggio were found in the works of Rameau. Some of the major findings are: 1) Couperin most often used trill and turn and Rameau often used the techniques of appoggiatura and mordent as well as arpeggio, 2) In the case of repetitive section, the use of same ornaments were avoided and 3) Ornament techniques can freely by used according to the performers' capabilities. It is hoped that this study can help readers understand the techniques of ornaments and that performer can select proper techniques of ornaments matching his/her own capability based on the ornament techniques revealed by top class performers. ;이 연구의 목적은 쿠프랭과 라모의 클라브생 작품에서의 바로크 장식음 기법을 연구하여 클라브생 연주자들에게 도움을 주는 것이다. 이론적 배경으로 장식음의 역사적 변천과 바로크 시대의 장식음을 살펴보고 프랑스의 장식음에 대해서 알아보았다. 장식음의 실제에서는 쿠프랭의 <클라브생곡집> 제18번 오드르와 라모의 <클라브생 곡집 제1권>에서 사용된 장식음을 조사하였다. 쿠프랭과 라모의 작품에서 장식음 기법을 연구한 결과는 다음과 같다. 쿠프랭은 앞꾸밈음, 모르덴트, 트릴, 돈꾸밈음, 뒤꾸밈음, 슬라이드의 장식음을 사용하였다. 라모는 앞꾸밈음, 모르덴트, 트릴, 아르페지오의 장식음을 사용하였다. 쿠프랭의 작품에서는 트릴과 돈구밈음이 많이 나타나며 라모의 작품에서는 앞꾸밈음과 모르덴트가 자주 사용되었고 아르페지오의 기법도 보였다. 이 연구에서 나타난 중요한 특징은 장식음들은 연주자의 기교나 재능에 따라서 얼마든지 자유롭게 구사할 수 있다는 것과 같은 부분이 반복될 경우에 똑같은 장식음의 사용을 피하였다는 점이다. 이 연구가 장식음에 관한 이해를 돕는데 보탬이 되기를 바라며 개성에 알맞은 장식음의 선택과 권위있는 연주가들의 장식음 주법을 토대로, 연주가 자신이 가장 음악적이라고 생각되는 주법을 자유롭게 선택하고 소화시킬 수 있는 계기가 되기를 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE