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現代 生活속의 手織工藝

Title
現代 生活속의 手織工藝
Other Titles
Hand weaving craft in modern living
Authors
宋淑蘭.
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 응용미술과자수전공
Keywords
현대생활수직공예
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
織造는 예전의 手工藝라는 관념을 벗어나 이제는 어엿한 現代美術의 한 分野로서 대두되고 있다. 織維를 꼬아서 실을 만들어 그 실을 서로 교차시키므로써 織物을 만들게 된 것은 人類史에 가장 특기할 만한 重要한 사건중의 하나이다. 手織工藝는 다양한 面을 갖고 있다. 基本的인 材料의 質感과 色相을 混合시켜 새로운 織造物을 創造할 뿐 아니라, 作家의 個性에 따라 繪畵의 느낌을 주기도 하며, 彫刻과 같은 立體的인 效果를 나타내는 等 여러 가지 想像的인 形態를 갖는다. 工藝의 重要한 特性을 機能과 美가 統合되어 있고 實用性으로부터 유리되어 있지 않다는 점이다. 디자인은 生活을 위한 것이고 實用과 美가 均衡을 이루면서 주어진 目的에 모든 可能한 最上의 手段을 適用시키는 일종의 計劃的인 技術이라고 말할 수 있다. 그렇기 때문에 디자이너는 항상 時代의 要求에 따라야 하며 끊임없이 발전해가는 社會의 變化와 技術進步에 관계하여 새로운 生活의 實體들을 創造해야 한다. 디자이너는 디자인이 人間의 日常生活과 밀접한 관계가 있기 때문에 感覺的으로 뿐만 아니라 技術的으로도 訓練되어야 한다. 다시 말해서 디자인은 보기에도 아름답고 使用하기에도 有用한 것이어야 한다. 우리나라에서도 古朝鮮時代부터 現代에 이르기까지 織造는 오랫동안 발달, 生産되고 있지만 色相이나 짜임새에 있어 커다란 變化가 없이 그대로 계승되어, 藝術的인 次元에서 볼 때는 많은 問題点을 내포하고 있다. 그리하여 本 硏究의 目的은 造形藝術로서의 무한한 可能性을 갖고 있는 手織工藝品을 藝術的 次元에서 다루되 그것이 어떻게 現代生活空間에도 이바지 할 수 있는가 하는 問題에 있다. 그러기 위하여 다른 工藝에서와 마찬가지로 作品을 하기에 앞서 필요한 基礎的 理論을 알아보았다. 技術的인 知識이야말로 作家가 의도하고져 하는 作品을 마음대로 表現하도록 해 주는 미디움이기 때문이다. 또한 材料의 限界性을 벗어나지 못하고 있는 織造工藝의 問題点을 탈피해 보고자 可能한 모든 材料를 알아보고자 하였다. 11개의 作品製作을 主로 하면서 織造工藝가 갖는 材料의 問題点, 技術과 表現의 問題点을 硏究해 보며 織造工藝가 現代의 生活藝術로서 그 위치를 굳히는데 도움이 되도록 노력하고자 하였다. 作品을 製作하는 데 있어서는 다양한 組織을 試圖하기 보다는 基本組織을 平織으로 하면서 그 위를 채워주는 緯絲의 材料와 技法을 다양하게 시도해 보므로써 組織의 變化없이도 다채로운 表現을 나타내 보고자 하였다. 그러나, 作品製作 過程에 있어서의 問題点은 1. 새로운 시도를 위하여 하나의 作品을 完成하는 데 長時間이 要求되어 그 進行度가 늦음에 어려움이 많았으며, 2. 새로운 材料의 시도에 있어서도 그것이 織造에 適合하도록 가공이 되어 있지 않아 여러번 실패를 하였다. 3. 또 色相 問題에 있어서도 의도했던 色相이 經絲와 緯絲가 서로 얽혀지므로써 이루어지는 手織의 特殊性으로 인하여 전혀 다른 결과를 招來하기도 하였다. 그러나, 이러한 問題는 계속 연구하므로써 해소되리라 본다. 다만, 作家가 의도하고자 하는 나름대로의 作品世界를 追求하기 위해서는 다양한 굵기와 色相의 실과 材料를 國內市場에서도 손쉽게 구할 수 있는 환경이 주어져야 하겠고, 그러기 위해서는 새로운 材料의 開發과 그에 대한 科學的인 가공 기술이 政策的으로 마련되어져야 하겠다. 그리하면 앞으로 보다 높은 次元의 織造工藝가 生活 속의 生活藝術로서 그 위치를 굳히게 되리라 본다.;Nowadays, weaving is raising its head as a dignified field of modern arts getting out of sense of simple handcrafts. The twisting of fiber into thread and the interlocking of yarn to form fabric were one of the most significant landmarkings in history of mankind. Weaving has various types of faces; it creates not only new woven things with mixtures of textures and colors of fundamental materials, but also it gives an impression of painting and shows the dimension of sculpture, and has forms of imagination depending on artist's personality. The most important characteristics of its design are the unification of aesthetics and functions and not separating from practicality. It is often said that design exists in life and it is a kind of planned art applying all the best possible means to a given end balanced with practicality and beauty. Designers must meet the requirement of the times in which the things of new life are created based on its trend. Design is closely related with daily life of humanbeing, which reauires designers to be trained technically as well as sensuously. In other words, design should be the things that are beautiful to see and practical to use. In Korea, even though weaving has been produced since the time of Kochosun, few changes have been made in colors and weaves so far. So, it may be premature to regard weaving as an art viewing that there is much room for changes, improvements and constant studies. The primary purpose of this study is to find possible contributions of the art of weaving to the living space of modern life. First of all, it is important that we must be fully indoctrinated with basic theories of weaving prior to any attempt for production. Because without technical knowledge it is virturelly impossible for an artist to implement his artistic idea into the works he attempts. As is often the case that availability of materials becomes one of the major problems, much effort has been made to obtain materials available for weaving. In the process of producing 11 pieces of works, intensive studies in materials, techniques and various expressions of artistic idea have been made in order to experiment the possibility of which art of weaving can take its place as a living art in modern life. The weaves of works are almost plain weaves and used variety of weft, and attempted varied expressions without changes of the weaves. However, the difficulties experienced during the process of producing works are as follows: 1. In completion of one project to evaluate new attempts, it took long hours of time and effort since speed of progress was so slow. 2. In attempt of new materials, it was not suitably processed for weaving. 3. In color combination, intended colors caused unexpected result due to particularities of weaving which are formed by interlocking of warp and weft threads passed over and under each other. As the result, consist ant studies will have to be made in the future to solve the problems described above. The atmosphere which can easily obtain variety of weaving materials in domestic market must be created in order for weavers to pursue their careers in art works, and cultivation of new materials and scientific processing technique will have to be employed for the further advancement of weaving art. By doing so weaving art will take its place in modern life as a superior living art.
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