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꽃의 樣式的 表現

Title
꽃의 樣式的 表現
Other Titles
(A) Study on conventional expression of flowers
Authors
金惠洙.
Issue Date
1982
Department/Major
대학원 생활미술학과
Keywords
양식적표현생활미술
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
하늘에는 별이 있고 지상에는 꽃이 있다는 말이 있듯 꽃은 항상 우리 환경에 밝음을 보여 주고 있다. 그리고 보는 행위가 하나의 視覺的 판단이며, 아름다움은 어떤 대상의 外形뿐만 아니라 內面的인 것에 더 진실이 있다고 볼 때, 꽃을 본다는 것은, 그 對象이 지니고 있는 뚜렷한 특성을 파악한다는 뜻을 갖는 것으로서 보기에 아름다운 모양, 色, 향기로운 냄새, 등의 外形的인 조건만으로 만족할 수는 없는 것이다. 따라서 本 硏究는 꽃이 지니고 있는 本質과 속성을 이해하고 그의 內的 心象을 꽃의 樣式的 素材로 삼아, 作品을 制作 分析하는 과정에서, 染色工藝의 造形的 世界를 추구하고, 이를 위한 技法 開發에 조그만 보탬이 되고져 하는데 目的이 있다. 이러한 目的아래 理論的 背景으로는 創造的 表現, 表現과 本質, 形態의 樣式的 表現, 꽃의 樣式化 등에 대한 이론적 연구를 하고 이를 바탕으로 하여, 15점의 作品을 제작 分析한 결과, 다음과 같은 結論과 問題點을 알 수 있었다. 첫째, 人間의 創造的 造形意志는 다양한 표현 방법에 대한 연구로, 對象을 그대로 묘사하는 이른바 대상의 재현이 아니라, 그것을 주관에 따라 취사선택, 변형 양식화의 過程을 거쳐 작가로서의 內的 意味를 表現한다는 것이다. 둘째, 作品 製作 과정에서는 크고 작은 형태와 통일된 色調의 점진적인 반복으로, 꽃을 樣式的으로 표현한 결과, 마치 꽃들이 無言의 대화를 속삭이는 듯한 서정적 느낌과 생동감을 자아낼 수 있었으며 공간의 신비성이 발견되었다. 셋째, 풀과 파라핀을 겸한 染色의 표현은 糊料가 지니고 있는 특성으로 自然에 대한 感覺을 視覺的으로 나타내기에 매우 적절하였으며, 꽃이 지니는 또 다른 존재 의미와의 만남을 통한 성숙한 꽃을 표현하기에 적당한 방법을 발견할 수 있었다. 한편 問題點으로는 첫째, 꽃을 樣式化 하는데 있어서 일관된 형태가 대부분 군집을 이루어 형성된 결과 多樣한 구도와 형태로 변화있는 공간과의 조화로운 배치가 미비한 것 같다. 둘째, 동일 계통 色의 漸移가 畵面의 부드러움과 자연스러운 분위기로 단조로움을 주어 양식적 표현 효과를 보이고 있으나 다른 色彩와의 對比에 의해 적극적인 화면의 변화를 조성하는 것도 작품형성에 효과적일 것으로 생각되었다. 셋째, 제작 과정에서는 풀이 입혀진 部分의 바탕을 잘 파악할 수 없어서 염료색의 명도 파악에 어려움이 있었고, 수분 함량이 많을 경우 線에 너무 많은 양의 染料가 침투되어 糊膜의 粘性이 약해짐으로 인해 풀과 천의 밀착이 잘 안되는 경우가 생긴다. 네째, 풀을 이용한 염색 방법은 반죽한 풀과 彩色의 반복으로 미묘하면서도 활동적이고 깊이 있는 화면을 조성할 수 있었으나, 긴 時間의 요구와 수정이 곤란한 단점이 있다. 이러한 問題點을 해소하기 위하여 硏究者는 앞으로의 끊임없는 연구와 정진으로, 染色材料가 지니고 있는 表現 可能性을 잘 開發하면 보다 次元 높은 染色工藝의 발전에 기여될 수 있을 것이라는 결론에 이르렀다.;Like we say there are stars up in the sky and there are flowers down on earth, flowers play an important role in brightening our circumstances. Act of seeing might be visual judgement, and if beauty exists not only outside but also inside having more truth in them, seeing flowers means that we grasp the distinct characteristics of the flowers. So, the true satisfaction can hardly be obtained merely from beautiful shape, color and sweet smell. Accordingly, the purpose of this Study lies in the pursuit of formative world of dyeing industrial art and in a bit contribution to the development of techniques for it in the process of forming and analizing works of art by understanding the essence and attribute of flowers and also by having the flowers as subject theme for their mode expression of inner mental image. For this purpose, in a theoretical sense, theoretical study has been given to creative expression, expression and substance, formative expression, and conventionalization of flowers, and as a result of forming and analizing 15 works of art on its ground, the following conclusion and problems have been found. The will of humanbeings to creat modeling means that they should express inner meanings by way of adoption and rejection, alteration in model and conventionalization according to one's own subjectivity, not what we call "Reappearance", with the help of study on the method of various styles of expression. Second, in the process of forming works of art, as a result of expressing flowers conventionally through the gradual repetition of high and small shapes and unified colors, flowers seemed as if they were wispering in silence, giving out lyrical air and feelings of animation, plus mysterious space feelings. Third, dyed color expression by the combination of starch and Paraffin was very adquate in revealing visually natural feelings by the special features of the starch materials, and was also the proper method of expressing matured flowers through meeting with the beauty of another existence which the flowers mean. First, in conventionalizing flowers, same type of shapes were formed almost as a group, but it seemed not so perfect in harmonious placement between spaces that gave changes to various formations and shapes. Second, while gradual movement of same type of color increases modeling expression by way of monotonous air (soft and natural) on canvas, it is considered very effective in forming works of art to form a positive change in canvas by comparing colors with other ones. Third, in the forming process, as the basic color of the part where starch is coated can not be well grasped, difficulty lies in the problems of adding proper bright or dark color of dye, and in the fact that the starch wouldn't tightly contact with cloth materials due to access use of dye infiltrating into cloth materials when the dye contains too much water. Fourth, the dyeing method using starch is of much help in forming delicate, active and deep canvas by means of the repetition of the starch and colors, and yet, it takes much long time and correction is rather hard after the completion. In order to solve these problems, it is very important to develop the expressing possibility by dyeing materials so that it might contribute to the development of advanced dyeing industrial art. For this purpose, I will be doing all my best in studying more and more in future.
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