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프로코피에프(S. Prokofiev)의「피아노 소나타 제 2번, Op.14」에 관한 연구

Title
프로코피에프(S. Prokofiev)의「피아노 소나타 제 2번, Op.14」에 관한 연구
Authors
이선영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Sergey Prokofiev(1891-1953) is a great composer and pianist who made much contribution to the modern Russian music in the 20th century. not only did he succeed to the tradition of the Russian piano music which was continued from Anton Rubinstein to Rachmaninoff, but also made a remarkable contribution to the field of piano music since Debussy. In the early part of century, Russia was in big chaos with the Revolution 'October' in 1917 and subsequent independence wars. these made him leave his home. He had spent about 18 years working in exile as composer and pianist before he returned home in 1936. He played an important role in enriching the music of his nation. since he was a pianist, his uniqueness is well reflected in his piano works. In particular, he composed ten pieces of outstanding piano sonata (the last one is incomplete) which brightened the key-board music history of Russia. His nine piano sonata which were composed though his whole life clearly demonstrate his unique compositional techniques for the keyboard instruments, and they are chosen frequently as concert repertories. is one of them , which was composed in his earlier period. It is very remarkable in the Neo-classic aspect. The Neo-classicism combined with his unique originality was shown continuously throughout his work even in the latter period of his creative life, Also, this sonata, which was extended by adding a scherzo and two movements to one movement sonatina, reveals his own characteristic elements - classical, innovative, motoric, Iyrical, and grotesque - even though this is one of his earlier works. The dynamical rhythm, the boldness in melody, and the florid phrase -all demand the excellent techniques from the pianist. From the viewpoint of the formal structure, we can recognize Prokofiev's originality which expresses his own ideas by incorporating his musical innovation with the traditional sonata as its basic structure. That is, this sonata has four movements. The First and the fourth movement of this sonata are in the traditional sonata from which comprises an exposition, a development, a recapitulation, and a coda. The development of the fourth movement uses the subordinate theme of the first movement, which shows a cyclic relation and results in an organic unity. The second movement, a scherzo, is in a compound ternary form, and the third in a compound binary form. The themes or melodies of this sonata are sometimes strong and assertive, and at other times Iyrical and tender. Factors, such as the melodies of diatonic scale and chromatic scale, the strong dissonance, the sudden modulation, the dynamical rhythm, the sequence, and the syncopation show Prokofiev's musical characteristics well through this sonata. The study on this sonata Op. 14 demonstrates that he made a great contribution to flourishing the Russian music of the early 20th century as he harmonized a classicism with an innovative aspect, inheriting the Russian music. ;20세기에 들어오며 사회 전반에 걸쳐 커다란 변혁이 일기 시작했다. 문명의 이기, 과학의 발달, 기계문명의 발달, 인간성의 소외, 첨예한 이데올로기의 대립 등의 상황 속에서, 1차 세계대전과 2차 세계대전을 겪으며 20세기는 전통에의 부정, 새로운 것에의 추구, 인간본질을 찾기 위한 노력 등 여러 운동과 움직임들이 일어나게 되었다. 음악이 그 역사, 그 시대, 그 문화에 속한 사회적 산물인 만큼 급변하는 사회현상은 음악에도 많은 영향을 미쳤다 음악은 여러 시대를 거쳐 오면서 다른 모든 예술처럼 끊임없는 변화를 이루어 왔고 20세기에 들어와서는 다양한 음악 양식들이 공존하게 되었다. 여러 다양한 음악양식 중에서 신고전주의에 속하는 세르게이 프로코피에프(Sergey Prokofiev 1891-1953)는 20세기 현대 러시아 음악에 공헌을 한 대표적인 작곡가이자 피아니스트이다. 프로코피에프가 활동한 20세기 전반기에는 1917년의 10월 혁명과 독립전쟁 등으로 러시아는 매우 혼란한 시기였다. 그로인해 러시아를 떠나 약 18년간의 망명생활을 하여 작곡가와 피아니스트로서의 생활을 지속하였으나, 다시 고국에 돌아와, 소련 음악을 번영시키는데 중요한 역할을 하였다. 자신이 피아니스트였던 만큼 그의 독창성은 피아노 작품에 잘 나타나있는데 특히 그의 자서전에서 밝히고 있는 음악 양식의 특징을 근거로 하여 생애 전반에 걸쳐 러시아 음악사에 빛나는 10개의 피아노 소나타 (마지막은 미완성)를 작곡하였다. 그 중에서도 1악장으로 된 소나티네에서 발전된 곡인 「소나타 제 2번, 00. 14) 」는 그로테스크적인 2악장과 진지하고 심오하면서도 낭만 적인 3악장, 익살스럽고 풍자적인 요소를 가진 기계적이고 테크닉적인 4악장을 첨가하여 1912년에 작곡되었다. 본 논문에서는 그의 생애 및 피아노 소나타 양식의 특징에 대하여 살펴본 후 「피아노 소나타 제 2번, Op. 141를 분석하였다. 이 작품에 나타난 음악적 특징들을 요약하여 보면 먼저 형식적으로 4악장 형태를 취하여 그가 혁신적인 요소를 사용함과 동시에 형식적인 면에 있어서 고전적 스타일을 고수하였음을 알 수 있다. 이곡의 선율들은 일반적으로 도약한 후 순차하는 모가 난 듯한 선율 선을 지닌 반면 , 고전적이고 부드럽고 서정적인 선율의 특징을 지니기도 한다. 그의 화성은 불협화음을 특징으로 하지만, 조성의 범위를 벗어나지 않고 갑작스런 조바꿈을 하여 다조적 이거나 복조적인 구성을 갖는 다. 리듬은 단순한 리듬을 지속시키는 오스티나토를 기초로 하고 복박자 (poly-metric), 교차리듬(cross-rhythm)의 사용과 악센트, 당김음 (syncopation)에 의한 강박의 변화, 음표와 쉼표의 효과적인 사용 등에 의해서 현대적인 감각을 살리고 있다. 또한 2도 구성화음의 연타와 오스티나토 리듬에 의해서 피아노의 타악기적 효과를 내고 있다. 프로코피에프는 이 초기 피아노 소나타에서 1917년 혁명전에 확립 되었던 그의 음악 양식의 특징들을 잘 나타내었고, 그가 러시아 피아노 음악을 계승하면서 고전적인 면과 혁신적인 면을 잘 조화시켜 20세기 전반기의 러시아 음악을 발전시키는데 큰 역할을 담당하였음을 확인 할 수 있었다
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