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인터넷 쇼핑몰에서의 소비자 특성요인이 구매빈도에 미치는 영향

Title
인터넷 쇼핑몰에서의 소비자 특성요인이 구매빈도에 미치는 영향
Authors
양은영
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 전자상거래학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 구매빈도에 영향을 미치는 소비자특성 요인에 관한 것이다. 최근 인터넷 쇼핑몰 들은 인터넷 전용선의 대중적인 보급과 함께 비약적인 규모로 커지고 있다. 따라서 인터넷 쇼핑몰의 마케팅 전략은 소비자의 구매빈도에 관한 분석이 이루어져야 하고 이에 맞춰 적절한 마케팅이 이루어 져야 한다. 이를 위해 구매빈도에 영향을 미칠 것으로 생각되는 항목들을 크게 가격의식(저렴성,경제적가치),소비의 효율성(편리함),지각적 위험,관계성(혜택유무),놀이성의 요인으로 분류하여 실증 분석을 하였다. 이를 통해 얻는 결론은 다음과 같다. 첫 번째 가설, "인터넷 쇼핑몰에서 제품의 가격이 저렴할수록 소비자의 구매빈도가 놓아질 것이다."를 검증한 결과 가격의도의 저렴성의 항목이 구매빈도에 대한 영향력은 유의수준 99%에서 유의한 것으로 나타났다. 두 번째 가설, "인터넷 쇼핑몰에서 제품에 대한 소비 편리성이 높을수록 구매빈도는 높아질 것이다."를 검증한 결과 소비의 편리성이 구매빈도에 대한 영향은 유의수준 99%에서 유의한 것으로 나타났다. 세 번째 가설, "인터넷 쇼핑몰에서의 쇼핑몰의 놀이성이 많을수록 소비자의 구매빈도가 높을 것이다."를 검증한 결과 놀이성의 저렴성의 항목이 구매빈도에 대한 영향력은 유의수준 99%에서 유의한 것으로 나타났다. 네 번째 가설, "인터넷 쇼핑몰에서 소비자가 느끼는 지각적 위험의 수준이 높으면 높을수록 소비자의 구매빈도는 낮아질 것이다."를 검증한 결과 지각적 위험의 구매빈도에 대한 영향은 결정위험,품질위험 항목 모두 유의수준 95%에서 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. 다섯 번째, "인터넷 쇼핑몰에서 상품구매에 따른 혜택이 많으면 많을수록 소비자의 구매빈도는 높아질 것이다."를 검증한 결과 관계성의 구매빈도에 대한 영향은 무이자 할부의 항목이 유의수준 99%에서 유의한 영향이 있는 것으로 나타났고 적립금의 항목은 유의수준 95%에서 유의한 영향이 있는 것으로 나타났다. ;This study it to examine the several impact factors on consumers purchase frequency in internet shopping mall. Recently internet shopping malls are expanded largely by popularization of internet exclusive lines. Therefore marketing strategy of internet shopping mall is to analyze the purchase intention of consumer and then be implemented relevantly. For this purpose, I categorized largely the impact factors on consumers purchase intention such as product price, consume of convenience, pleasure, perceptual risk, service quality and relational factors, analyzed empirically them and then made the following conclusions. The first hypothesis is that the lower the price of product becomes the higher the frequency of purchase of customers becomes. After verification I concluded the significance level of impact of lower price of products arrive to 99% in purchase frequency of customers. The second hypothesis is than the more positive the perception of products of customers the higher the frequency of purchase of customers becomes After verification. I concluded the significance level of impact of more positive perception of products arrives to 99% in purchase intention of consumers. The third hypothesis is that the more satisfactory the pleasure is provided to customers the higher the frequency of purchase of customers becomes. After verification I concluded the significance level of impact of more satisfactory service quality arrives to 99% in purchase information of consumers. The order promise and refund and exchange are of significance of 95% resulting in no impact on purchase frequency. The fourth hypothesis is that the perceptual risk by purchasing in internet shopping mall the higher the frequency of purchase of customers becomes. After verification I concluded the significance of this item arrives to 99% and the items of bonus deposit has the significance of 95%. The fifth hypothesis is that the more benefit the customers have by purchasing in internet shopping mall the higher the frequency of purchase of customers becomes. After verification I concluded the significance of this item arrives to 99% and the items of bonus deposit has the significance of 95%.
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