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5~8세 미주 지역 교포 아동 대상 웹기반 한국어 교재 개발 연구

Title
5~8세 미주 지역 교포 아동 대상 웹기반 한국어 교재 개발 연구
Authors
남애리
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 한국어 학습의 당위적, 현실적 필요성에 비해 효과적으로 한국어를 학습할 수 있는 기회와 자원이 부족한 5∼8세 미주 지역 교포 아동의 한국어 학습을 효율적으로 지원할 수 있는 방법의 모색을 연구의 주제로 삼는다. 그리고 그러한 모색 중 교포 아동의 환경적 상황을 고려하여 보다 많은 아동에게 유용한 도구가 될 수 있으리라고 기대되는 "웹기반 한국어 교재의 개발"이 교포 아동을 대상으로 하는 한국어 교육에 있어서 하나의 방법이 될 수 있음을 제안한다. 이에 본고는 5∼8세 미주 지역 교포 아동의 한국어 교육에 웹기반 한국어 교재가 유익한 교재가 될 수 있도록 하는 "교재의 기본 원리"와 "구체적 구현 방안"을 찾아가는 과정이 된다. I장에서는 '5∼8'세, '미주 지역 교포', '웹 기반 한국어 교재'라는 대상 선정의 이유를 밝히고 연구의 목적 및 필요성을 기술하였다. 그리고 이와 관련된 기존의 선행 연구들을 검토하였다. II장은 이론적 배경으로 아동의 발달과 학습에 대한 연구를 고찰하였는데, 이는 학습자로서의 아동에 대한 이해가 5∼8세 교포 아동의 한국어 교육을 위한 기본이 되어야 하기 때문이다. 또한 학습 도구로써 컴퓨터가 아동의 발달에 어떤 영향을 주는지 고찰하여 컴퓨터가 아동 발달과 학습에 적절한 도구인지의 여부를 알아보았다. III장에서는 일반적인 아동으로서의 특성뿐만 아니라 이중언어사용자로 성장하는 환경적 특수성을 가진 교포 아동의 이중언어발달 특성을 고찰하여, 이를 바탕으로 5∼8세 미주 지역 교포 아동 대상 한국어 교육의 목표를 설정하고 웹기반 교재의 교육 원리를 제안하였다. 아동이 균형적인 이중언어화자 혹은 균형에 가까운 이중언어화자가 되도록 하기 위해 5∼8세 교포 아동의 한국어 교육 원리로 '발달에 적합한 교육'이 되어야 함을 강조하였고, 발달에 적합한 교육이 되기 위해서는 '통합성', '상호작용성', '개별화'가 교육 원리로 작용해야 함을 제시하였다. 여기서 '통합성'이란 언어 기능의 각 영역, 세상에 대한 지식, 학습과 실생활의 분리가 아직 이루어지지 않은 어린 아동의 정신 구조 특성상 이들을 위한 한국어 교육도 언어 통합, 교과 통합, 학습과 실생활의 통합을 고려하여 이루어져야 한다는 원리이다. '상호작용성'은 아동은 능동적인 학습 참여자로서 적극적인 상호작용을 통해 잘 학습할 수 있다는 것을 고려한 원리로, 구체적으로는 학습 자료와의 상호작용, 성인과의 상호작용, 또래간의 상호작용을 생각해 볼 수 있다. '개별화'는 서로 다른 인지적 특성, 서로 다른 학습 능력 및 수준을 가진 아동이 각자 자신에게 적합한 학습을 선택할 수 있어야 한다는 원리이며, 개인으로서의 아동을 학습 과정에 참여시키고, 개별 아동을 부각시키고 존중함으로써 자아존중감과 동기를 제공해야 한다는 원리이다. IV장에서는 III장에서 제안한 웹기반 한국어 교재 개발을 위해 제안한 원리를 바탕으로 실제 웹기반 한국어 교재를 개발할 때 각 원리를 구현할 수 있는 다양한 전략들을 제시하였다. 전략의 구현에 구체적인 화면의 예가 존재하는 경우 자료 화면을 예시함으로써 이해를 돕고자 하였다. V장에서는 연구의 내용을 정리하고 의의를 제시한 후 교포 아동의 한국어 교육 발전을 위한 제언으로 논문을 마무리하였다. 즉, 본 연구는 상황이나 필요성에 대한 언급 외에는 실제적이고 본격적인 연구가 거의 이루어지지 않은 교포 아동 대상 한국어 교육의 구체적 방법을 다루었다는 데에 의의를 둔다. 특히 다양한 특성을 지닌 교포들을 포괄적으로 다루기보다는 연령, 언어권, 교재 유형을 세분화하여 보다 구체적이며 실제적으로 적용 가능한 한국어 교육 방안을 제시했다는 점에서도 의의를 들 수 있다. ;This study aims to formulate an effective way of teaching Korean to Korean-American children aged 5~8 who have neither the chances nor the necessary resources to do so in their everyday lives. Given the difficulties faced by such children in accessing suitable materials, web-based instruction will be a central part of this method. This thesis, therefore, will be a process of outlining basic principles and identifying specific ways to make web-based instruction more helpful and effective in teaching Korean-American children. The structure of my thesis is as follows: In chapter 1, I discuss what the object of my research is, and why it is necessary. In addition, I will be explaining why I have specifically chosen to focus on Korean-American children aged 5~8, and going into greater depth vis-a-vis my reasons for using web-based instruction. In chapter 2, the theoretical framework for this study is introduced. In formulating the framework, the level of development and learning of the children had to be taken into account as this impacts directly on their ability to use web-based instruction. Also, the computer itself was analysed in order to highlight its uses as an instrument in teaching. In chapter 3, after examining the bilingual development of Korean-American children, I propose a program of Korean education for them, the aim of which is to enable Korean-American children aged 5~8 to grow up as balanced bilinguals. Following this, I suggest principles to fulfil this goal. To achieve a level of bilingual balance, the children's Korean language tuition should be developmentally appropriate. For this, three elements are essential: Integration, interaction, and individualization. Integration is the principle that Korean language education for these children should integrate the four skills of language, language with other areas of study, and language learning and real life. This is because children do not conceive of language, knowledge, and the world around them as discrete entities. Interaction is the principle that children, as active participants in the learning process, learn best when the materials they use afford them the opportunity to interact with the material itself, the adults supporting their learning, and the peers with whom they are studying. Individualization is the principle that emphasizes that the intellectual characteristics and different abilities and levels of each child should be taken into account in learning Korean. Through individualization, each child is respected in the learning process, providing them with both self-esteem and motivation for studying Korean. Chapter 4 suggest various ways of developing web-based instruction with the aim of realizing the principles mentioned in chapter 3. Examples of web pages are included in order to elucidate my arguments. Chapter 5 consists of my conclusions, and proposals for further research into this field. What distinguishes my thesis from other similar studies is that while much previous research has been highly theoretical and has not been culture specific(i.e. attention paid to the particular difficulties faced by Korean-Americans, Korean-Japanese, Korean-Chinese etc.), this study suggests practical teaching methods specific to Korean-American children.
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