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샤넬의 패션 소품을 응용한 의상 디자인 연구

Title
샤넬의 패션 소품을 응용한 의상 디자인 연구
Authors
김희성
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자기표현과 자기만족을 우선시 하는 현대여성들은 패션 마인드가 성숙하면서 남들과 차별화되고 개성 있는 자신을 연출하고자 의상에 어울리는 헤어, 메이크업, 패션 소품을 활용하는 등 토탈 패션의 영역이 급부상하고 있다. 현대 패션 산업에서도 토탈 패션이 차지하는 비중은 점점 커지고 있으며, 특히 패션 소품은 패션 연출 시 장식적인 면에서 중요한 변수로 작용하는 21세기의 현대 패션에서 없어서는 안 될 필수적인 요소가 되었다. 최근, '복고적 낭만주의'의 영향으로 50년대 샤넬 트위드 재킷과 진주목걸이, 투톤 슈즈와 같은 다양한 샤넬 스타일이 부각되고 있는 시점에서 샤넬의 대표적인 소품의 디테일을 추출하여 의상에 응용하는 작품 제작을 시도함으로써 소품의 의상 응용 적합성을 확인하고 착장자의 개성을 부각시킬 수 있는 디자인 개발 가능성을 찾는데 본 논문의 목적이 있다. 따라서 본 연구는 샤넬 소품의 발생 배경과 소품을 탄생시킨 의상에 대해서 살펴보고, 이러한 패션 소품을 후대 계승자인 라거펠드가 어떻게 새롭게 변형하여 디자인하였는지 비교 분석하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 의상의 부속품 기능만을 하던 소품에 대한 고정관념을 버리고 소품의 특징적인 디테일을 추출하여 의상에 접목함으로써 새로운 의상의 표현 방법을 확장하고, 개성화와 다양화를 지향하는 시대에 경쟁력있는 디자인을 모색하는 가장 효과적인 방법을 찾아보고자 하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 샤넬 의상의 특징을 시대별로 분석해본 결과 그녀는 20세기 초 여성의 몸을 구속하였던 화려하고 장식적인 패션의 흐름에 앞서가는 기능적이고, 심플한 저지 드레스와 리틀 블랙 드레스, 여성스럽고 성숙한 이미지의 이브닝 드레스와 샤넬 슈트 등의 의상을 디자인하였다. 둘째, 샤넬은 심플한 의상을 완벽하게 완성시켜주는 패션 소품을 창조하였다. 인조진주 목걸이의 대중화, 십자가의 고전적인 이미지를 다양한 색상과 크기의 원석으로 만들어 현대적 감각으로 재해석한 비잔틴 보석, 핸드백 퀼팅과 가죽 체인, 화려함이 아닌 현대적 모던함으로 디자인된 카멜리아, 투톤슈즈 등의 다양한 소품을 개발하였다. 그리고 이러한 소품들을 후대 계승자 라거펠드는 전통과 혁신이라는 테마 아래 샤넬 고유의 아이텐티티를 잃지 않으면서도 현대적이고 감각적인 소품과 의상으로 새롭게 디자인하고 있는 것을 알 수 있었다. 셋째, 작품 제작을 통해 소품은 단지 의상을 장식해주는 부속품이라는 개념에서 벗어나 그 모양과 형태에서 특징적인 디테일을 추출하여 의상에 다양하게 변화, 활용하는 것이 적절하다고 평가되었다. 여성스러운 이미지인 카멜리아는 펠트로 만들어 상의에 불규칙하게 장식해주었고, 두 가지 색상 배합이 주는 강렬한 느낌의 투톤슈즈는 훅 앤 아이의 블랙과 화이트를 통해 전달하였으며, 비잔틴 보석은 중후한 느낌이 나는 와인 색상의 스웨이드와 트위드 직물과 함께 사용하여 의상에 장식해주었다. 핸드백의 퀼팅은 리본의 타피스트리로, 가죽 체인은 포켓과 벨트로 장식해주었으며, 진주 목걸이는 재킷의 퀼팅과 랩 스커트 위에 위치전환시킴으로써 소품의 디테일을 다양하게 변형시켜 의상에 효과적으로 표현 할 수 있는 것으로 평가되었다. 이러한 작품 제작의 시도 결과는 디자이너들이 의상의 표현방식에 있어 자유롭게 아이디어를 찾을 수 있고 착장자의 개성을 더욱 부각시킬 수 있는 다양한 디자인 개발의 가능성을 보여주었다. 이상과 같은 결론을 통해 개성과 다양성을 지향하는 현대 사회 속에서 소품은 의상을 더욱 돋보이게 해주는 역할로 증대되고 그 다양성과 중요성이 더욱 강조됨으로써 패션 소품 시장의 발전 가능성이 밝음을 확인 할 수 있었다. 또한 단순히 의상의 부속품 기능만을 하던 소품에 대한 고정관념을 버리고 디자이너들은 의상과 패션 소품의 특징적인 디테일의 접목을 통해 새로운 디자인 개발을 시도함으로써 개성화를 지향하는 현대인들의 추세를 소화, 수용할 수 있는 의상디자인 창출의 한 방법으로 활용하며 패션 소품을 이용한 계속적인 디자인 연구개발이 이루어지기를 기대해본다;The modern women put much value on self-expression and self-satisfaction. As their mind of fashion is getting mature, they desire to produce themselves individual and differentiated from others. For this desire, they use hair, make-up, fashion accessory, etc. which are suitable for their clothes. Accordingly, the field of total fashion is rapidly growing and in the modern fashion industry, the relative importance of total fashion is getting larger. Especially, the fashion accessory have become an indispensable factor for the modern fashion of this 21st century and also become an important variable in terms of decoration for producing fashion. Under the influence of retro-romanticism, currently, various Chanel styles in 1950s such as Chanel tweed jacket, pearl necklace, two-tone shoes, etc. are being highlighted. Under this circumstance, this paper has attempted to apply details of the representative fashion accessories of Chanel to clothes. Through this work, it has intended to confirm suitability of applying fashion accessories to clothes, and furthermore, to find out the possibility of developing designs that can highlight designers' individuality. Accordingly, this paper has examined the background that fashion accessories of Chanel appeared, along with the clothes that made the accessories appear. Furthermore, it has comparatively analyzed how the successor of Chanel, Lagerfeld, changed these fashion accessories and designed. Based on the theoretical background, this study, escaping from the fixed idea of fashion accessories seen only as the accoutrements of clothes, has abstracted characteristic details of them, and then, grafted into clothes. By doing this, it has intended to expand new ways of expressing clothes and to find out the most effective ways of developing competitive designs that are oriented in individuality and diversity. This study has made the following conclusions: The first, Chanel designed functional, rational, and simple jersey dress, little black dress, evening dress with feminine and mature images, and Chanel suite, going ahead of the colorful and decorative fashion trend that restrained the bodies of women in the beginning of the 20th century. The second, Chanel created fashion accessory that would perfectly complete simple clothes. She popularized artificial pearl necklace and designed Byzantinesque jewelries by reinterpreting the classical image of the cross in the modern sense, using stones of various colors and sizes, quilting and leather chains for handbag, Camellia designed with modernness, instead of gorgeousness, two-tone shoes, etc. Lagerfeld newly designed these items into modern and sensuous accessories and clothes, keeping Chanel's own identity under the theme of tradition and innovation. The third. This research has evaluated that it is appropriate to abstract the characteristic details of the fashion accessory and to newly apply them to clothes, not seeing them as accessories that decorate clothes. This study has made designers freely find ideas in expressing clothes and further, shown the possibility that designers can develop various designs reflecting their individuality. Fashion accessory, in this modern society, are getting positioned as the role of making clothes look better, and accordingly, their diversity and importance are getting more emphasized, which means that the market of fashion accessories is quite bright. Furthermore, through grafting characteristic details of fashion accessories into clothes after escaping from the fixed view of the accessory as functions, designers can develop new designs and further, create clothing design that can accept modern people's trend of individuality-oriented. In addition, continuous researches of design development by use of fashion accessories are expected to be done in the future.
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